Yttre utrop, SL linje 72

Startat av MartinMartin, 15 februari 2012, 01:59:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Körde 72 an idag 2 varv och av någon märklig anledning så har man ändrat yttre utropet.

När man stannat vid hållplats "Norrbackagatan" mot Karlbergs Station så ropas det "Endast avstigning",
istället för "Buss 72 mot Karlbergs Station".

Lite märkligt eftersom det står "72 Karlbergs Station" på stolpen och bussen och ingenting om att man endast får stiga av.

Nån som är insatt och har nån idé om varför man gjort detta ?

Rojje

Citat från: MartinMartin skrivet 15 februari 2012, 01:59:04 AM
Körde 72 an idag 2 varv och av någon märklig anledning så har man ändrat yttre utropet.

När man stannat vid hållplats "Norrbackagatan" mot Karlbergs Station så ropas det "Endast avstigning",
istället för "Buss 72 mot Karlbergs Station".

Lite märkligt eftersom det står "72 Karlbergs Station" på stolpen och bussen och ingenting om att man endast får stiga av.

Nån som är insatt och har nån idé om varför man gjort detta ?

Varför man ändrat vet jag inte, men det stämmer enligt linjebeskrivningen: Norrbackagatan 1) - 1) endast avstigning

igel

Enligt linjebeskrivningen (http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/72.pdf)ska det vara endast avstigning på Norrbackagatan. Generellt kan man inte alltid lita på linjebeskrivningen, men i det här fallet kan man ju misstänka att det finns ett samband.

Carl Eric

Då använder du väl en lämplig skyltning Martin? ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

Jag har aldrig varken hört eller sett något om det här, ska bli intressant att se om kanske skyltningen
också ändras inom en snar framtid, och framför allt att stolpen ändras till "endast avstigning".

Sen kan man ju verkligen fundera över varför man inte vill att folk kliver på där, men det kanske
finns en aledning till det också ?

Spontant känns det ju enklare att göra som med 507, att helt enkelt skita i Norrbackagatan.