Ok att köra med avstängd och låst dörr?

Startat av Robert T, 14 februari 2012, 10:42:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Jag undrar om det är ok att köra folk med t.ex. en ledvagn med en avstängd dörr, alltså en av tre dörrar låsta eller en vagn med två dörrar varav en låst. Dessa är väl nödutgångar och borde väl inte få låsas? Med låst menar jag låst med fyrkantnyckel.

Nico

Rent generellt så är knappast en kortare bits körning, för att t.ex. ta sig ur vägen eller fram till ett väntande vagnbyte, något som ses som ett problem eller som olagligt. Att man tillfälligt tömmer en bussdörr på luft och låser den för att komma iväg är sådant som man kan få vara beredd på, oavsett om det rör sig om en buss som står i vägen på Stureplan eller om alternativet är att sitta två timmar i skogen och invänta ett vagnbyte.

Ovanstående är alltså temporära lösningar. De flesta moderna bussars stora sidorutor fungerar även de normalt sett som nödutrymningsvägar. Brukar sitta dekaler på de rutor som detta gäller. Att däremot köra en buss på med låsta dörrar under längre tid är däremot knappast lämpligt och en buss med en dörr som har havererat och låsts ska inte heller tas i trafik igen innan felet åtgärdats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Om ett allvarligt dörrfel inträffar ute på linjen är det ju bättre att tillfälligt åtgärda dörrfelet, t.ex med att låsa igen en av dörrarna, jämfört med att kasta ut alla resenärer och ställa in turen mitt på linjen. Det vore t.ex vansinne att stanna en Arlandabuss någon mil innan Arlanda och vägra köra vidare. Då skulle man väl bli hängd av arga resenärer som missar sina flyg.
Däremot bör en ersättningsbuss snarast kallas in via trafikledningen, så verkstadspersonal snabbt kan tomköra ut en buss och lämna över den till föraren att köra returen med. Om inte avståndet till ändhållplatsen är så långt att verkstadspersonalen omöjligt kan hinna dit innan returen går. Då får bussen hanka sig hemåt igen, men bytas ut så fort som möjligt.

Sen vet ju precis varenda yrkesverksam på detta forumet att det tyvärr knappt finns några reservbussar ute på depåerna idag. Oavsett huvudman eller operatör. Sådana kostar ju pengar. Så oftast är det bara är att bita ihop och köra med en defekt buss, eller ställa in turen med skyhöga viten som följd (som dränerar reparationskontot). Men det är en annan historia.