Swebus linje 857 i går den 12 februari

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 februari 2012, 18:26:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag blev milt sagt lite överraskad när jag såg Swebus linje 857 mellan Göteborg och Västervik komma till Borås strax före 13.55 i går. Bussen var bekant men från helt andra uppgifter. Den har nämligen tidigare tillhört Hallgrens Buss i Ulricehamn och gick då på linje 100 Ulricehamn-Borås-Göteborg.

Inte mindre förvånad blev jag när bussföraren visade sig komma från Nordia Buss, närmare bestämt var det ägaren själv. Det visade sig att Nordia fått uppdraget att köra denna avgång men så fick de problem med en av sina egna bussar medan en annan fick undsätta en av Swebus egna bussar med problem. Så det blev att hyra in detta ekipage från Terminal G. Bussen skulle bara gå till Nässjö och där skulle byte ske med bussen som startat i Västervik eftersom Terminal G ville ha hem sin buss igen samma dag.

Staffan Sävenfjord

Nordia Buss gör tillrättaläggandet att bussen hyrts in av Swebus och att anledningen till att de körde var att Swebus förare blivit sjuk. Nordia hade alltså ett rent föraruppdrag på den här avgången.

bastyaelvtars

BenS

Swebus ska satsa stort på beställningstrafik, hur blir det då när dom inte har kapacitet nog att köra linje med egna bussar och förare? Dom har inga nyinvesteringar på sikt.
Redan nu är andra bussbolag inhyrda för att klara toppar i linjetrafiken.

Robert T

Ersa

Citat från: old timer skrivet 14 februari 2012, 11:07:52 AM
Swebus ska satsa stort på beställningstrafik, hur blir det då när dom inte har kapacitet nog att köra linje med egna bussar och förare? Dom har inga nyinvesteringar på sikt.
Redan nu är andra bussbolag inhyrda för att klara toppar i linjetrafiken.

Det sägs ju att Swebus nu ska satsa rejält på att hyra in ännu fler externa åkare på fasta körningar, med Swebuslackerade fordon. Om inga egna nyinvesteringar sker inom några år blir Swebus utan egna bussar på sikt. Om endast sex år är ju OmniExpresserna för gamla för miljözonerna.

Carl Eric

Citat från: old timer skrivet 14 februari 2012, 11:41:18 AM
http://www.swebus.se/Grupp/

Det där har ju funnits länge men jag skulle tro att få av de som hyr buss av dem återkommer, jag har aldrig varit med om sämre service...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars

Snygg buss!
Det var mycket krångel med den resan och sådant kan hända den bästa!

Detta med att ta in entreprenör hos Swebus (express) är något som varierar med tiden och med vad det sitter för chef som bestämmer...
Sedan spelar också ekonomin in om det finns pengar till inköpa av nya fordon, sedan så är det naturligtvis ett lite "snyggare sätt" för att komma ifrån ett personalansvar, inom industrin tar man in bemanningsföretag men Swebus kan ju ta in både buss och förare och då ser det lite snyggare ut!

Citat från: Carl Eric skrivet 14 februari 2012, 11:44:16 AM
Det där har ju funnits länge men jag skulle tro att få av de som hyr buss av dem återkommer, jag har aldrig varit med om sämre service...

Att bedriva beställningsverksamhet genom en hemsida tror jag inte man får många kunder på. men det kan ju vara bra att tala om att man finns även på nätet.
Beställningstrafik är något som för det allra mesta bygger på personliga relationer mellan beställaren och bussbolaget om det sedan är ett av de stora bolagen som är representerade lokalt eller ett litet bolag spelar ofta mindre roll utan både kontakten med bolagets representant och även valet av förare spelar här mycket stor roll!