B43:or i Angered 1972

Startat av Bengt H, 13 februari 2012, 00:24:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Innan spårvägen förlängdes från Hjällbo till Storås skyltades alla bussar i Angered, oavsett vart och varifrån, linjenummer 70. Det lilla temat med Göteborgs B43, Scania-Vabis CR 76 hos spårvägen, fick mig att leta upp något blad i negativpärmen med många sådana bussar. Jag bestämde mig för dessa bilder från en liten utflykt i blötvädret någon dag runt månadsskiftet februari - mars 1972.

Den första bilden visar buss 440 vid hållplatsen Gropens gård på Hammarkullen.


På nästa bild, från hållplatsen Bredfjällsgatan, har en lyktstolpe ställt sig mitt framför buss 473. Jag väljer bilden ändå därför att det kan vara intressant att se hur platsen såg ut då och dels för att jag faktiskt lyckades fånga tre bussar samtidigt. Bakom 473 smyger 438 upp och längre bort på andra sidan gatan går en annan obekant buss.


För nästa bild står det noterat "Muskotgatan ?". Hur som helst torde det väl vara Gårdsten och det är 473 som vi har hittat igen och på följande bild får den möte med en buss som vägsmutsen lyckats avidentifiera.




Vid Saffransgatans hållplats finner vi 473 igen, denna gång i sällskap med 456. På skylten invid 456 står det "Till Lövgärdet vard kl ca 5.00 - 19.00, lörd kl ca 8.00 - 15.00. Övriga tider påstigning vid hållplatsen mot Peppargatan." Det var kanske så att dessa tider gick det separata bussar till Peppargatan respektive Fänkålsgatan på Lövgärdet, medan bussen övriga tider gick i en slinga Gårdsten – Lövgärdet.


Buss 473 (igen!) svänger upp till hållplatsen Peppargatan på Gårdsten. Här har väl vägnätet utvecklats något sedan dess? Vid hållplatsen fanns allehanda skräp från byggverksamheten upplagd.




Hållplats Fänkålsgatan på Lövgärdet. Här hade väl inflyttningen precis börjat. Buss 456 väntar på avgångstid.


Till sist två bilder på Storås som snart skulle bli ändhållplats för spårvagnen och bussterminal för ett flertal anslutande linjer



matti

Fin bildserie från Angered,där har jag bott och kört även buss engång i tiden.Det ena fotot är tagen vid Muskotgatan/Gårdsten Centrum.
Idag var det rena B43 paraden i forumet. Väldigt roligt !!!!

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för alla trevliga, nostalgiska bilder du lägger ut !

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Bra reportage från ett Angered under uppbyggnad!

/Gunnar

yngrot

Underbara bilder ..  var ett tag sen jag hade tid kolla den bästa biten av Buss snack..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Pierre Hallberg

Helt underbara bilder.
Uppvuxen i Lövgärdet och skulle gärna se fler bilder från tiden då Lövgärdet byggdes, men också under 1970- och 80-talet.
Jättekul hur som helst.