Diligenser i Östersund 1971

Startat av Bengt H, 12 februari 2012, 22:09:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

På posthusets gård kunde man finna postdiligenserna i Östersund. Här den 29 augusti 1971 först nr 7085 som snart ska hamna i Bakvattnet. Det är en Volvo B63508 med Hägglundskaross med tillverkningsår 1964. Observera tidningarna som säkert ligger sorterade i utdelningsordning på defrosterbänken.

På nästa bild ser vi en något modernare buss, nr 7511, en Volvo B58-60T med Säfflekaross från 1970. Bussen ska enligt skylten på sidan gå till Ramsele. Tyvärr har jag ingen notering om vilka bussar som står bakom men lastning tycks pågå, några resenärer verkar också vara på plats, så snart är det nog dags för bussarna att ge sig ut i de jämtländska bygderna.

Ersa

Kul! Var låg Posthuset vid denna tid? Anledningen till frågan är att Östersunds stora postkontor verkar ha flyttat runt omkring i stan rätt många gånger under andra hälften av 1900-talet.

BenS

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 23:20:08 PM
Kul! Var låg Posthuset vid denna tid? Anledningen till frågan är att Östersunds stora postkontor verkar ha flyttat runt omkring i stan rätt många gånger under andra hälften av 1900-talet.

Rådhusgatan-Tullgatan vill jag minnas det var.

Ersa

Citat från: old timer skrivet 13 februari 2012, 10:16:32 AM

Tackar. Ytterligare en adress jag inte kände till. Det torde bli totalt fyra olika adresser mellan 1971 och 2000. På 1980-talet ska Posten ha legat på Storgatan (osäker på det), och på 1990-talet har jag för mig att den fanns på Stortorget. Sista stoppet innan "nedläggningen" var Kärnan intill Domus, medan Poståkeriet höll till på Söder, mellan Verkmästargränd och Nedre Vattugatan.

Idag finns Postcentret och Poståkeriet i samma lokaler uppe i Odenskog.

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 23:20:08 PM
Citat från: old timer skrivet 13 februari 2012, 10:16:32 AM

Det enda som jag minns är att det var något kvarter från busstationen vid Gustav III:s torg åt järnvägsstationen till. När jag kollar på satellit- och gatuvyer på Google maps, hittar jag inget som liknar det dåvarande Posthuset. Rådhusgatan-Tullgatan kan mycket väl stämma och i så fall verkar det som att det som då var posthuset är rivet. Jag kan inte heller i närheten hitta något annat hus som kan stämma med hur jag minns det.

BenS

Citat från: Bengt H skrivet 13 februari 2012, 10:43:09 AM
Det enda som jag minns är att det var något kvarter från busstationen vid Gustav III:s torg åt järnvägsstationen till. När jag kollar på satellit- och gatuvyer på Google maps, hittar jag inget som liknar det dåvarande Posthuset. Rådhusgatan-Tullgatan kan mycket väl stämma och i så fall verkar det som att det som då var posthuset är rivet. Jag kan inte heller i närheten hitta något annat hus som kan stämma med hur jag minns det.

Har också tittat på Google och det verkar vara samma vinkelhus med postgården men renoverat så det har väl ändrat utseende lite grann sedan posten fanns där.

Ersa

Citat från: old timer skrivet 13 februari 2012, 10:59:34 AM
Har också tittat på Google och det verkar vara samma vinkelhus med postgården men renoverat så det har väl ändrat utseende lite grann sedan posten fanns där.

Det är förmodligen huset rätt nedanför LT-huset, men att fasaden förändrats i och med större renoveringar och/eller ombyggnader med åren. Tullgatan är även idag enkelriktad, men har sedan några decennier ändrat körriktning.

FreddeLex

Fina bilder!  :D
Huset finns kvar men är lite ombyggt och Tullgatan/Rådusgatan stämmer bra!
Körriktningen på Tullgatan är ändrad sedan bilderna togs.
Otroligt att dom kunde hålla till med så omfattande godsverksamhet på den bakgården. :o

Greger Larsson

Trevligt.
Det kom med en liten "diggare" också med cykel och Beppehatt(vi är ändå i Jämtland ;)). Herrarna(resenärer, eller?) har mer rejäla huvudprydnader.
Diligenstrafiken bör väl f ö ha hållit till på denna plats en bit in på 1980-talet?

BenS

Hur roligt är det att hamna i Bakvattnet?

Ove Bojarp

Det finns en bild på Dil 6653 med släpvagn vid samma vägg,
men jag kan inte säga när bilden fotades av mig. Det fanns
dock en hållplatsskylt med märkningen Hpl G då den togs.

Drängen

Citat från: old timer skrivet 13 februari 2012, 19:23:28 PM
Hur roligt är det att hamna i Bakvattnet?
Inte odumt alls, då Selma fortfarande drev sitt gästgiveri. Riksbekant för den utmärkta maten. Om inte annat, så är det en vacker plats. På andra sidan Tullgatan låg Badhuset, om det kan vara till nån hjälp i sökandet. I början på 80-talet byggdes ju en Postterminal på f.d Nordin & Co´s tomt, Rådhusgatan 100?, intill mejeriet. Hur är det med den, i bruk eller?. Tuffast var väl Flyttningsbyråns Scania LB 80 med trailer, som varje kväll backade den rätt branta backen upp mot kajen med posten från Ånge.

FreddeLex

Postterminalen på Nordin&co-tomten (Rådhusgatan 100) är inte i bruk längre,Posten flyttade sin Terminal till Odenskog för några år sedan.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 februari 2012, 17:43:11 PM
Diligenstrafiken bör väl f ö ha hållit till på denna plats en bit in på 1980-talet?

När flyttade Diligenstrafikens verksamhet upp till kvarteret mellan Inspektörsvägen och Chaufförsvägen? Dvs de lokaler som Swebus hade fram till de lämnade länet 2003, och som Danielssons nu huserar i. Låg inte Bilprovningen där i krokarna ett tag också?

Ove Bojarp

Jo,  Bilprovningen de hade de lokalerna sägs det där det numera
är en däcksfirma som har inrotat sig. Så det är inte
så långt ifrån nuvarande garageringen, parkeringen
för bl.a Danielssons, och länstrafikens i Odenskog.