Huvudmeny

Några Ostbågar

Startat av Frippe Fribas, 12 februari 2012, 18:32:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Med tråden om Den Oudstenminnen kom lite inspiration att leta på hårddisken för att se vad som fanns där.

Jag hittade då ett gäng bilder från september 2005 då jag och Marc var i Göteborg för att fota diverse bussar.
Mitt mål med resan var att få så många Den Oudsten som möjligt på bild under dagen och det blev faktiskt en hel del.

Här kommer några av bilderna:




Frölunda var ett ganska bra ställe att leta ostbågar på kunde jag konstatera.


En ostbåge med Bussmickes favoritdestination står och vilar.


En mycket allvarsam blick från den ostbågen...




Tydligen dög bussarna även till arbetspendling.

Hoppas bilderna kan glädja någon.
//Fredrik




Jacob

Tycker Den Oudsten har ett mycket tilltalande utseende. De är inte direkt jättesnygga men de är fulsnygga och har charm och ser mycket intressanta ut. Speciellt ledvarianten. Ser ut att var härlig inuti :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

AO

Fina bilder :) Har du några interiör bilder också?:)

Rikard

Citat från: AO skrivet 13 februari 2012, 00:50:37 AM
Fina bilder :) Har du några interiör bilder också?:)

Jag hittade ett par bilder i mitt arkiv. De är från buss 359 som är den enda med rullstolsramp vid bakdörren såvitt jag vet. Tyvärr lite smågryniga men e tagna med mobilkamera och det är mörkt så får duga ;-)







Rikard.

Calle

Brann inte 543 upp, eller var det syskonet?

Bernt Talbrant

Citat från: Calle skrivet 13 februari 2012, 22:15:12 PM
Brann inte 543 upp, eller var det syskonet?

Det var 542 som brann - den hamnade hos Skrotfrag 2008 medan 541 och 543 exporterats till Estland.

Jacob

Lyxiga säten för en stadsbuss må jag säga!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rikard

Citat från: Jacob skrivet 14 februari 2012, 00:15:11 AM
Lyxiga säten för en stadsbuss må jag säga!

//Jacob

Bussarna som gick i Ale och i Mölndal hade dessa sätena. Minns inte hur ledbussarna som gick i stan hade dock. Den Oudstenbussarna var väldigt bekväma att köra även upp i 90 km/h. Dock var de väldigt varma på sommaren. De gick som traktorer i snö så de passade utmärkt i Ale och Mölndal med sina backar och mindre vägar.
Rikard.

Kristian


danneh

Saknar ostarna.. Framförallt ledbussarna, måste varit den enda som gillade dem ur passagerarsynpunkt.

Mikael T Nilsson

Tack för detta intressanta bildsvep! Ja, Den Oudsten-vagnarna hade verkligen ett, för Sverige, udda utseende.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Calle

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 februari 2012, 23:46:46 PM
Det var 542 som brann - den hamnade hos Skrotfrag 2008 medan 541 och 543 exporterats till Estland.

OK, men var inte 541 eller 543 inblandat i en "liten brand" med rökutveckling?

Bernt Talbrant

Citat från: Calle skrivet 14 februari 2012, 18:47:53 PM
OK, men var inte 541 eller 543 inblandat i en "liten brand" med rökutveckling?

Jo det stämmer säkert - minst en av dessa råkade ut för något mindre allvarligt än syskonet.

Mikey

Riktigt trevliga bilder alla! Men en liten undran, jag har läst en hel del här på forumet om gasdrivna ostar, men jag har aldrig sett någon med gastankar... Har man lyckats dölja dem mycket bättre än på moderna bussar eller är det dieselvarianten på alla bilder?

Calle

Citat från: Mikey skrivet 14 februari 2012, 19:52:07 PM
Riktigt trevliga bilder alla! Men en liten undran, jag har läst en hel del här på forumet om gasdrivna ostar, men jag har aldrig sett någon med gastankar... Har man lyckats dölja dem mycket bättre än på moderna bussar eller är det dieselvarianten på alla bilder?

En av bilderna visar en gasost på Götaälvbron, som linje 49. Gastankarna syns som vita upphöjningar på bussens tak. Dessa gasostar var utrustade med motor från MAN och växellåda från ZF. Det diskuteras hurvida dessa var pigga eller slöa i förhållande till Volvos gasleder.