Huvudmeny

Två -71or (bilder)

Startat av Jacob, 11 februari 2012, 19:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

I form av Nobina 6071 och GUB 271.

Nobina 6071 på Centralstationen


FILM från när den åker iväg
http://www.youtube.com/watch?v=MDtSMR1xYz0&feature=youtu.be

Därefter bar det av mot Gottsunda i GUB 271.
FILM Akademiska södra - Bandstolsvägen
http://www.youtube.com/watch?v=vlPOxrKxNbo&feature=youtu.be

FILM Vackra Birgers väg - Cellovägen
http://www.youtube.com/watch?v=mQ0459fFfZI&feature=youtu.be

Bilder från Cellovägen
















FILM Cellovägen - Bröderna Berwalds Väg
http://www.youtube.com/watch?v=cBAFX0QYNK0&feature=youtu.be

Det var allt för dagen, hoppas det smakade!
Särskrivning är en dödssynd!

Robert T

Ovanligt med olaglig belysning... >:(

ch buss

Härligt du fick bild Nobina 6071.

Kul du tagit bilder 271, blev nån fel på buss?

// Ch buss

Jacob

Citat från: ch buss skrivet 11 februari 2012, 19:50:14 PM
Härligt du fick bild Nobina 6071.

Kul du tagit bilder 271, blev nån fel på buss?

// Ch buss

Nja, TL var bara där fort o kollade en grej.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

ch buss

Citat från: Jacob skrivet 11 februari 2012, 20:45:08 PM
Nja, TL var bara där fort o kollade en grej.

//Jacob

Jaha okej.

// Ch buss

yngrot

Citat från: Robert T skrivet 11 februari 2012, 19:48:39 PM
Ovanligt med olaglig belysning... >:(


Men tyvärr alldeles för vanligt särskilt på bilar och lastbilar.. bussar inte så vanligt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: Robert T skrivet 11 februari 2012, 19:48:39 PM
Ovanligt med olaglig belysning... >:(

Vad är fel? Att använda parkeringsljus när bussen står vid ändhållplatsen är väl tillåtet? (men jag missförstår dig kanske!)

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 11 februari 2012, 23:57:55 PM
Vad är fel? Att använda parkeringsljus när bussen står vid ändhållplatsen är väl tillåtet? (men jag missförstår dig kanske!)

Tror han menar nobina bussen som har halvljus+dimljus tänt samtidigt.

Robert T

Citat från: JDS skrivet 11 februari 2012, 23:57:55 PM
Vad är fel? Att använda parkeringsljus när bussen står vid ändhållplatsen är väl tillåtet? (men jag missförstår dig kanske!)

Titta på den vita bussen...

Nico

Tja, det är väl ingen idé att sitta och ondgöra sig över något som vi inte kan påverka i någon nämnvärd utsträckning? I synnerhet som JDS påpekar på ett stillastående fordon. Kan ju helt enkelt vara så att all belysning tänts för en funktionskontroll eller liknande. Att denna ljuskonfiguration sedan är förbjuden i Sverige är visserligen korrekt och har att göra med att man anses blända med denna ljuskombination tänd. Lika sant är det dock att man ständigt möter fordon, av samtliga varianter, med denna ljuskonfiguration tänd och jag vet inte hur många som verkligen blir bländade? Med viss sannolikhet är väl denna regel ytterligare en av dessa skydda-mot-allt-ont-vare-sig-det-behövs-eller-inte-regler som finns och som inte alltid kanske är vare sig nödvändiga eller är enkla att beivra.

Utomlands är väl även detta tillåtet i flera fall så enda sättet att få bort det i Sverige är väl i så fall med någon elektronisk koppling som omöjliggör denna kombination. Frågan är då vem som ska betala extra för det och hur man sedan verkligen kan följa upp och tillse att detta fungerar på ett adekvat vis? Att detta är en vanlig syn i Sverige beror troligen även på att föraren är omedveten om detta då aktiverade dimljus inte alltid syns eller märks så tydligt på förarplats. I vissa fordon sitter ju knappj-veln i knähöjd och på intrumentbrädan är det inte alltid det finns en symbol för tända dimljus ... och finns det en så kanske den inte fungerar. I det här fallet blir det väl upp till polisen att få upp saken på agendan om det det verkligen är ett reellt problem snarare än att vi ska sitta och sura över det.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Efter EU-inträdet är det svårt med olika nationella ljusregler i olika länder. Det är förvisso enkelt att ha olika regler för ljuskombinationer, men omöjligt att med en lag kräva att fordons ljus skall vara kopplade så att olagligt ljus inte kan tändas. Detta då ett EU-typgodkänt fordon ska kunna säljas inom hela EU.
Därav kommer det sig att i princip alla tyskbyggen kan ha halvljus och dimstrålkastare påslagna samtidigt. Samt att alla importerade fordon numera får sakna halvljusautomatik, strålkastarregöring samt behöver inte ha tända bakljus dagtid. På Saabs modeller från c:a 1995 och framåt går ljusen att via fordonsdatorn programmera så att strömmen till dimstrålkastarna bryts så fort halvljuset är tänt. Detta går att fixa med ett vanligt växlande relä (utgång 87a istället för 87) om man vill bygga om sin egen bil. Jag har alltid haft denna lösning på mina egna bilar för att slippa få flera hundra kronor böter pga eget slarv/stress.

Det finns ju heller inget krav på en grön kontrollampa i panelen som tydligt visar att dimstrålkastarna är påslagna. Vilket är tråkigt. En sådan kontrollampa, dock i orange färg, är det ju ett lagkrav på att ha om fordonet är utrustat med en "saftblandare".
En annan svårighet är den i Tyskland vanliga lösningen att främre dimstrålkastare måste vara tända för att det röda dimbakljuset ska kunna tändas. EU-godkänt = Inte krav på två separata strömbrytare för dimstrålkastare och dimbakljus när fordonen säljs i Sverige. Detta innebär att man inte kan framföra dessa fordon med både halvljus och dimbakljus, utan att samtidigt tvingas ha dimstrålkastarna påslagna. Dock är det ett litet problem i Sverige där folk sällan har vett att tända dimbakljuset i snörök och dimma, men gärna kör med dimstrålkastare och halvljus påslagna konstant.