Nån som känner till denna buss?

Startat av Susanne, 10 februari 2012, 15:23:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Denna buss står på en tomt med grind, så jag har inte varit närmare bussen. Den finns längs med Bällstavägen i Bromma. detta är det som syns från vägen, inte mycket med andra ord.
Någon som känner till denna buss?

robergh

Det lilla man ser av den påminner mig om den Kvarnholmsbuss (Säffle) som kom att lackas SL-röd efter övertagandet.
Det var väl den som sedan användes som Skrubbabuss och stog i Handengaraget?

Mr H

Peter Öden

Hej !

Går det att få fram något reg.nr på bussen ???

Mvh Peter Ö

robergh

....eller kanske någon av småbussarna i Håtuna som kom till SL från Linjebuss?

Mr H

Susanne

Citat från: Peter Öden skrivet 10 februari 2012, 19:09:31 PM
Hej !

Går det att få fram något reg.nr på bussen ???

Mvh Peter Ö
Bussen står så till att man då måste in på en privat tomt, genom en grind och jag vill inte gå in på andras områden. Runt om ligger det privata villor. Det lilla man ser är från Bällstavägen, mittemot Annedal. Nån kanske har sett bussen där?

Erik Tannerbring

Man kan ju undra vart stolarna har tagit vägen!!??

Peter Rost

Kan vara en av "småbussarna" från Håtuna - som Mr H är inne på. Före detta SL H79 6602. Avställd sedan 2004.

http://www.savenfjord.nu/6.dia/4804.jpg

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 11 februari 2012, 01:53:22 AM
Kan vara en av "småbussarna" från Håtuna - som Mr H är inne på. Före detta SL H79 6602. Avställd sedan 2004.

http://www.savenfjord.nu/6.dia/4804.jpg

/Peter

Det bör vara den ja. Jag hade själv glömt att jag fotograferat den även om det var på en annan plats.

robergh

Stämmer perfekt med fönstersättning/öppningsbart fönster, sidomarkeringsljus samt inte minst de många luftventilerna på sidan!

Mr H

Susanne

Det kan ju mycket väl vara den som står i Bromma (Mariehäll), men det kanske finns flera sådana i livet. Ska se om man får nån möjlighet att kunna ta en bild från ett annat håll, allt väldigt privat där så det skulle kännas olustigt att gå in på tomten.

Ulf Broman

Citat från: Susanne skrivet 11 februari 2012, 11:44:30 AM
Det kan ju mycket väl vara den som står i Bromma (Mariehäll), men det kanske finns flera sådana i livet. Ska se om man får nån möjlighet att kunna ta en bild från ett annat håll, allt väldigt privat där så det skulle kännas olustigt att gå in på tomten.

Kan det vara en chansning att skriva ett vänligt brev (och kanske ta med en gammal bild på bussen) där du frågar om du får komma in 5 minuter och titta på bussen, och stoppa brevet i brevlådan? Antingen hör de inte av sig, eller så blir de intresserade av att någon intresserar sig för deras buss. Jag har släktingar som ringt på i hus och berättat att de (eller deras föräldrar) bott där för 30 eller 50 år sen, och de har ibland blivit väl mottagna.
Däremot skall man ju inte smyga in på tomten utan att ha frågat.

Erik Tannerbring

Passa på när du ser någon där på tomten och fråga. Jag har knackat på och frågat när jag har hittat något på gårdar och tomter och jag är fortfarande i livet.
Kolla om stolarna finns kvar men knappast troligt att dom gör det.

Björn Forslund

Tror inte att det är 6602. Kollade den på Hölö ca 1990  efter att den blivit husbuss. Den var då rollad i silvergrå färg (troligen av Johansson själv, som försökte sälja den vidare.)
Verkar rätt otroligt att någon isåfall fått bort all den färgen för att få fram den gamla SL-lacken.
Kvarnholmaren är det inte heller, den skrotades på Högdalen.
Den andra Håtuna-Säfflen 6603 skrotades 1974 så den kan vi utesluta också.
Kan det vara fd TGS -bussen 7968, Volvo B715 VBK?

Erik Tannerbring

Kolla fort! Tänk om det är en B715 som ska skrotas och har ett helt grenrör som jag har letat efter i 2år utan att hitta ett passande.

Björn Forslund

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 februari 2012, 11:51:20 AM
Kolla fort! Tänk om det är en B715 som ska skrotas och har ett helt grenrör som jag har letat efter i 2år utan att hitta ett passande.

Någon i närheten som kan kolla?
Efter närmare flukt måste jag dock hålla med de andra, det ser ut som 6602 när man jämför detaljjer, men någon måste isåfall ha avlägsnat silverfärgen noggrannt.