Patenterat skydd ska eliminera dödliga bussolyckor

Startat av Fredde, 09 februari 2012, 20:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

På nyårsafton dog en kvinna i Karlstad efter att ha blivit överkörd av en buss som hon försökte springa ikapp. På Stockholms bussar monteras nu en uppfinning som ska förhindra den typen av olyckor. "Den är enkel men genial", säger Tomas Svensson, försäljningschef på företaget bakom produkten.

Skyddet har använts på prov på två bussar i Stockholm under de senaste åren, och nu har bussföretaget Keolis valt att under våren montera det på 100 av sina linjefordon som trafikerar södra Stockholm.

http://www.dn.se/sthlm/patenterat-skydd-ska-eliminera-dodliga-bussolyckor


Lars-Håkan_E

Problemet med dessa är att dem sannolikt slits loss i snö/isvallar, felkonstruerade farthinder och vid snävning över kantstenen.

Avståndet från gatan till konstruktionens lägsta punkt får ju inte bli för stor om det ska fungera.

Även om tanken är god så tror jag tyvärr inte att det fungerar med dagens väghållning och trafikstress.

lil-sis

Det vore väl bättre om folk gav fan i att springa efter buss/tåg/etc när de uppenbarligen redan missat avgången!

Ersa

I Umeå skulle skyddet nog få sig en rejäl smäll av första bästa vägbula, och därefter lossna.

I Sverige lär vi i första hand inte folk att uppföra sig. Vi försöker bygga bort alla faror istället.
Återigen lästipset: http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5199

MartinMartin

Fast varför så negativ attityd på Er allihop ?

Det är väl bra om nån försöker eliminera olyckor, om det sen bara blir skit av alltihop
så är det väl ingen skada skedd?

Om man aldrig försöker hitta på något så händer det ju garanterat ingenting, eller hur !

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 10 februari 2012, 00:48:06 AM
Fast varför så negativ attityd på Er allihop ?

Det är väl bra om nån försöker eliminera olyckor, om det sen bara blir skit av alltihop
så är det väl ingen skada skedd?

Om man aldrig försöker hitta på något så händer det ju garanterat ingenting, eller hur !


Ja visst är det bra om det kommer något som hjälper mot dödliga olyckor.

Den skada som blir skedd om det skiter sig är att mycket pengar har försvunnit på en produkt som inte håller måttet.

Om man ska lansera en sådan produkt som denna är så hoppas jag den verkligen är testad i alla möjliga situationer innan den sätts i trafik. Inte bara under perfekta förhållanden.

Raffe

Hur går det med bussar som har boggi? Ska det sitta en "balk" mellan driv å stödaxel?

JDS

Citat från: Raffe skrivet 10 februari 2012, 18:42:27 PM
Hur går det med bussar som har boggi? Ska det sitta en "balk" mellan driv å stödaxel?

Nej, varför det? Det är ju osannolikt att någon lyckas hamna mellan boggins axlar, åtminstone så länge man inte placerar en dörr just där  ;)

Raffe

Jag tittade på Videon och när gubben blir på körd i huvudet, snurrar han runt och får benen bakom drivaxeln och efter där kommer ju boggiaxeln å kör över benen!


JDS

Citat från: Raffe skrivet 10 februari 2012, 19:00:58 PM
Jag tittade på Videon och när gubben blir på körd i huvudet, snurrar han runt och får benen bakom drivaxeln och efter där kommer ju boggiaxeln å kör över benen!

Osannolikt sade jag, inte omöjligt! Merparten av de överkörda har rimligen blivit överkörda av den första bakaxeln.

Raffe

Ja, mem där ska ju balken rädda! Men boggin då? Dom långa nya bussarna har ju långt axelavstånd i boggin...

JDS

Citat från: Raffe skrivet 10 februari 2012, 19:06:41 PM
Ja, mem där ska ju balken rädda! Men boggin då? Dom långa nya bussarna har ju långt axelavstånd i boggin...

Då får det kanske plats en till balk där. Men annars får man trösta sig med sannolikheter, som sagt.

Raffe

Ja man får hoppas att det går att lösa, ide´n är ju inte fel. Allt som man kan göra för att förebygga olykor är ju bra. Ska bl intressant att följa.

BadTab

Jag har känt och klämt på en av dessa "provbussar". Måste säga att jag var skeptisk till dessa från början, men efter att ha sett dem i drift en period, så tror jag att det kommer fungera bättre än förväntat att ha det på en större mängd bussar. Det verkar fylla sin funktion, och kan man rädda ett ynka liv så ser jag det som en väldigt billig investering..

Mikael Ringmarck

Jag undrar om de två bussar som avses kan vara två utav dåvarande Swebus Mercedes Citaro i 59-serien som rullade i Bromma. Dessa hade överkörningsskydd. Verkade väl funka hyfsat. Lät som att de var lite i vägen för verkstan men annars tror jag inte det var några större problem.