Tysk höst

Startat av Mr G, 08 februari 2012, 10:57:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Tysk dominans på Sveavägen. 1969 tror jag att det är.
吉先生

Gunnar D

H27, Ringbaren och fotoaffären till vänster (vad hette den?). Minns de gamla husgavlarna som det vore igår...

/Gunnar

K R

Hej!

En mycket detaljrik bild.
Jag noterar bl a två dåtida företagsloggor:
Skandinaviska Banken, med i en triangel inramat "Din Bank", på husgaveln till vänster,
samt Wårby bryggeris runda etikettmärke på brandväggen i bildens centrum.
Den tyskregistrerade Amazonen har utrustats med nackstöd till framsätespassagerarens fromma.
Cykeln och televerksmopeden är prydligt kantstensparkerade.

mvh K R

Rickson

Fin bild med mycket att titta på. Om man kollar på de parkerade bilarna ner mot tunneln så ser man att dom är fickparkerade i olika riktningar men alla på samma sida av gatan, det brukar man väl inte se så ofta? Undrar hur det kommer sig. Vidare så ser det ut som att en lastbil kör på trottoarkanten ner i tunneln, den syns alldeles till vänster om bussen. Kanske onödigt av mig att kommentera sakerna överhuvudtaget i ert forum, men det kan ju finnas nån mer som lagt märke till dom här sakerna och undrat, eller vet hur det låg till med parkeringsmöjligheter och trafikriktningar osv på den platsen 1969.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr G skrivet 08 februari 2012, 10:57:17 AM

Tysk dominans på Sveavägen. 1969 tror jag att det är.

Hehe, det var lite roligt. De flesta fordonen är tillverkade i Tyskland (Büssingen, ett stort antal VW-bubblor, någon Ford m.m.).
"Men Amazonen i förgrunden är i alla fall svensk" tänker man-tills man ser var den är registrerad...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

groenis

Skulle man ta en bild i dag så är det inte mycket som är sig likt.
Gångbroarna över Mäster Samuelsgatan är alla borta,arbetet i riksgropen är klart och tunnelfaret har öppnat och minskat antalet friparkeringar
runt området.
Dessutom så har man smalnat av sveavägen från två till en fil med en bred cykelbana.

/Lennart

Mr U

Funderade lite på Amazonen... Första årsmodellen var -57:an och den är det inte med den modellen av handtag på bagageluckan. 1963 års modell var den sista med det handtaget. Eftersom det är en fyrdörrars plus inget B18-märke på bagageluckan så säger jag att det är en 1958-1961 års Amazon.

K R

Citat från: Mr U skrivet 11 februari 2012, 01:51:22 AM
Funderade lite på Amazonen... Första årsmodellen var -57:an och den är det inte med den modellen av handtag på bagageluckan. 1963 års modell var den sista med det handtaget. Eftersom det är en fyrdörrars plus inget B18-märke på bagageluckan så säger jag att det är en 1958-1961 års Amazon.

Hej!

Bagageluckans handtag byttes under modellåret -59 från det tidigare tvådelade utförandet till denna bilds "flygplansvinge".
Tvåfärgslackeringen fanns f ö just t o m -61. Så vi kan alltså snäva in årsmodellsspannet till 1959-1961.

mvh K R

Mr U

Har bussen tidigare tillhört SJ:s busslinjegrupp i Stockholm? Den verkar vara målad i SJ:s linjevagnsfärger...

K R

Citat från: Mr U skrivet 11 februari 2012, 13:33:13 PM
Har bussen tidigare tillhört SJ:s busslinjegrupp i Stockholm? Den verkar vara målad i SJ:s linjevagnsfärger...

Hej!

Nej, dessa H27:or levererades till SS åren 1963-64 i 35 exemplar, A75544-578. Då ljusare SS-röda med rött tak och vit frontsnibb.
Byggdes sedan om till högerutförande och fick då lackering i det oxblodsröda SL-utförandet med grått tak.

Bildlänkar nedan;
SS H27:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=165824

SL H27:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=136756

mvh K R

JDS

Citat från: Rickson skrivet 09 februari 2012, 16:32:28 PM
Fin bild med mycket att titta på. Om man kollar på de parkerade bilarna ner mot tunneln så ser man att dom är fickparkerade i olika riktningar men alla på samma sida av gatan, det brukar man väl inte se så ofta? Undrar hur det kommer sig. Vidare så ser det ut som att en lastbil kör på trottoarkanten ner i tunneln, den syns alldeles till vänster om bussen. Kanske onödigt av mig att kommentera sakerna överhuvudtaget i ert forum, men det kan ju finnas nån mer som lagt märke till dom här sakerna och undrat, eller vet hur det låg till med parkeringsmöjligheter och trafikriktningar osv på den platsen 1969.

Tunneln öppnade väl 1976? Av en tillfällighet  ;) vet jag att det går utmärkt att vända en personbil i nedfarten, men den är ju inte byggd för att vara en parkeringsplats så den parkering som ändå ägde rum där innan tunneln var klar blev väl tämligen oreglerad. (Var det ens tillåtet att parkera där egentligen?) I övrigt var väl Sveavägen och Klarabergsgatan klara (haha) vid tiden för bilden men inte Hamngatan?

Gissar att lastbilen är på väg till lastkajerna under hötorgshusen? Eller om den möjligen har något med tunnelbygget att göra.

Mr G

Citat från: JDS skrivet 12 februari 2012, 00:52:19 AM
Gissar att lastbilen är på väg till lastkajerna under hötorgshusen? Eller om den möjligen har något med tunnelbygget att göra.

Hötorgsgaraget nås från infarter, dels från Slöjdgatan, och dels från Sveavägen bakom fotografens rygg strax intill Konserthuset, så lastbilen är knappast på väg dit. Dessutom skulle just den lastbilen vara en främmande fågel bland distrubitionsbilarna som är det dominerande inslaget i det garaget. Nej, jag tror att den har ärende till själva tunneln, och det behöver inte nödvändigtvis ha med tunnelbygget att göra. Jag har för mig att tunneln var klar många år före invigningen, och det fanns en osäkerhet om den över huvut taget skulle tas i bruk, eftersom man tyckte att den var "overkill" då den var planerad för en helt annan trafikvolym i Norrmalmsområdet. Under tiden användes delar av tunneln som förråd, upplag etc vill jag minnas.
吉先生