Bussar vid Jokkmokks marknad...(Bilder)

Startat av Patrik, 06 februari 2012, 22:29:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Jag åkte även i år till Jokkmokks marknad och fotade bussarna som stod där, dock inte alla eftersom jag redan hade vissa.
Temperaturen i år var ca -36 grader.









































Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Niclas Rosenius


  Mycket trevliga bilder, kan förstå varför man hade bussarna på tomgång med den yttertempen.

  //Niclas

the0fiskis

trevliga vinterbilder
går bussarna på tomgång? det verkar ju väldigt vätit

Mats Karlsson

Det var roligt att få se dessa bilder! -36 är verkligen bistert. Då var det bättre ifjol med ca -12!! RGJ268 var på marknaden ifjol också.

Patrik

Tack!

Ja, tomgångskörning behövs för annars blir det inte så skönt i dom.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

bjorn_k

Plus att det sliter nå jävulskt på all metall när oljor och andra smörjmedel blir kalla... I kallaste Finland tappade man, under kriget tillexempel ur alla vätskor ur flygplanen på nätterna och förvarade dom i uppvärmda lokaler....

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 07 februari 2012, 13:02:43 PM
Plus att det sliter nå jävulskt på all metall när oljor och andra smörjmedel blir kalla... I kallaste Finland tappade man, under kriget tillexempel ur alla vätskor ur flygplanen på nätterna och förvarade dom i uppvärmda lokaler....

Det berodde på att dåtidens oljor blev väldigt sega i kyla. Dessutom var motorerna lättare att starta om oljan var uppvärmd innan. Glykol finns väl knappt på den tiden så man var tvungna att tömma kylsystemen om man inte skulle starta upp motorerna med max någon timmes mellanrum när det var som kallast på östfronten.

Men har inte dagens långfärdsbussar dieselvärmare som kan hålla kylvattnet varmt så man slipper stå med motorn igång?

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2012, 14:33:00 PM
Det berodde på att dåtidens oljor blev väldigt sega i kyla. Dessutom var motorerna lättare att starta om oljan var uppvärmd innan. Glykol finns väl knappt på den tiden så man var tvungna att tömma kylsystemen om man inte skulle starta upp motorerna med max någon timmes mellanrum när det var som kallast på östfronten.

Men har inte dagens långfärdsbussar dieselvärmare som kan hålla kylvattnet varmt så man slipper stå med motorn igång?

  Visst har man det men skall man vara riktigt miljövän så släpper faktiskt webasto och liknande system ut mer föroreningar än en Euro 5 motor på tomgång.

  //Niclas

Blue

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2012, 14:33:00 PM
Det berodde på att dåtidens oljor blev väldigt sega i kyla. Dessutom var motorerna lättare att starta om oljan var uppvärmd innan. Glykol finns väl knappt på den tiden så man var tvungna att tömma kylsystemen om man inte skulle starta upp motorerna med max någon timmes mellanrum när det var som kallast på östfronten.

Men har inte dagens långfärdsbussar dieselvärmare som kan hålla kylvattnet varmt så man slipper stå med motorn igång?

Webasto drar ur batterierna på ungefär 1,5h, det går ännu fortare om batterierna har ett par år på nacken.
Webaston sitter i bussarna för att annars blir det inte varmt inne i bussarna vid gång då diesel motorer inte lämnar tillräckligt med överskottsvärme för att värma hela passagerarutrymmet om det är kallt. Möjligheten att värma bussen innan start är mest en bonus.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Forslund

Citat från: Blue skrivet 07 februari 2012, 14:57:31 PM
Webasto drar ur batterierna på ungefär 1,5h, det går ännu fortare om batterierna har ett par år på nacken.
Webaston sitter i bussarna för att annars blir det inte varmt inne i bussarna vid gång då diesel motorer inte lämnar tillräckligt med överskottsvärme för att värma hela passagerarutrymmet om det är kallt. Möjligheten att värma bussen innan start är mest en bonus.

Så  snabbt? Min polare värmer sin husbuss med en Webasto, han har kranar för att koppla bort motorns kylning. Sedan, innan det är dags att starta öppnar han dessa kranar och det varma vattnet som cirkulerat i elementen värmer upp motorn.
Iofs har han dubbla uppsättningar batterier.

Mats Karlsson

Jo, det går snabbt att dra ur batterierna med värmaren på. Max 10 miuter värmning före kallstart, annars kan det vara kört.

Robert T

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2012, 15:52:29 PM
Så  snabbt? Min polare värmer sin husbuss med en Webasto, han har kranar för att koppla bort motorns kylning. Sedan, innan det är dags att starta öppnar han dessa kranar och det varma vattnet som cirkulerat i elementen värmer upp motorn.
Iofs har han dubbla uppsättningar batterier.

Brukar han värma upp bussen i minus 36 grader och sedan starta?
Batteriernas kapacitet är otroligt mycket sämre vid dessa låga temperaturer.

Bussmupp