SJ godsbussar i Östersund 1971

Startat av Bengt H, 06 februari 2012, 22:26:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det tycks vara en plats alldelses ovanför dåvarande SJ huvudverkstad. Det är den som anas i bakgrunden och följande bilder på filmen är därifrån. Det är alltså den verkstad som Inlandsbanan driver idag. Två bussar lastar gods inför en tur från staden. Till vänster syns SJ 0946 skyltad "Sveg" som får last surrad på taket. Jag tror inte jag har någon annan bild där ett busstak används för last. Till höger står SJ 1271, samma buss som jag några år senare fångade i Sveg och som syns i http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49789.msg363552#msg363552. Bussen är skyltad linje 18 vilket indikerar att den ska till Funäsdalen. Bakom 1271 tycks en öppen släpkärra vara kopplad.

Bilden är grovkornig vilket beror på att min dåvarande kamera levde sitt eget liv när det gällde exponeringar. Jag förstod det först när jag vid ett senare tillfälle i mörkrummet försökte få till hysade pappersbilder från filmerna och märkte att antalet felexponeringar var lite för stort för att bara kunna förklaras med mitt eget slarv vid knäppandet. En nyare och bättre kamera blev det så småningom men inte blev denna bild bättre av det. Trots allt tycker jag att motivet motiverar att bilden får lite mer spridning än att bara ligga bortglömd i mitt negativalbum.

Sven W

Hej

Den vänstra bussen (Z 217) känner jag igen. Den hamnade hos Wasatrafik som nr 049. 1972-07-06 stod den på Borlänge busstation skyltad Edsbyn. Vid den tiden kördes en buss från Edsbyn till Falun och tillbaka, precis som man gör än idag. Under en tid lät man bussen gå ända ner till Borlänge och vända där. Bussen hade Wasatrafiks trikolorenfärger.

Hälsningar Sven

Drängen

Platsen är, troligen, baksidan av "Fraktgodset". En omlastningsterminal som låg på Bangårdsgatan, granne med Volvoförsljaren Bilbolaget. Största nyttjare av terminalen var Modin & Bäckmans Åkeri, som var "husåkeri" för SJ Östersund. I lokalerna blev senare en lågprisbutik som hette Piraten, med matvaror m.m..

Bengt H

Citat från: Drängen skrivet 07 februari 2012, 17:39:20 PM
Platsen är, troligen, baksidan av "Fraktgodset". En omlastningsterminal som låg på Bangårdsgatan, granne med Volvoförsljaren Bilbolaget. Största nyttjare av terminalen var Modin & Bäckmans Åkeri, som var "husåkeri" för SJ Östersund. I lokalerna blev senare en lågprisbutik som hette Piraten, med matvaror m.m..

Då hörde lastbilen på bildrutan före dit. Det står faktiskt MB - Modin & Bäckman på dörren

Drängen

Jajjemensan. För att sätta lite färg på fotot, så var brunt helt dominerande, med lite inslag avrött. Emblemet på dörren är gult. Bilden är tagen en bit sydost om första fotot, vid KF´s lagercentral på Bangårdsgatan. Svårt att se, men tror chauffören på bilden är samme man som ägde en framgångsrik kallblodstravare som hette Lapp-Nils. :)

Christian Ljunggren

Hjärtligt tack för dessa härliga bilder.

Mvh

Christian

bilomnibussen

Vad är det för kaross på den vänstra godsbussen? Karlaverken??
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 februari 2012, 20:22:54 PM
Vad är det för kaross på den vänstra godsbussen? Karlaverken??
Mvh Jan G

Alnö.