Buss for av vägen i Mora

Startat av Wetjo, 06 februari 2012, 16:23:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

JRG487 Setra  S215HDH från 1989. Tidigare hos Fd Palm & Gyll, Vintrosa > Halmbergs Buss, Dals Ed > AJ Buss, Karlskoga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Shoffer

Fikman

Den lär väll inte bli buss igen, den hadde inte läckt några vitala vätskor dock.
Lägger upp en bild på den under bärgning och länk till albumet med några fler bilder

http://www.pixbox.se/alb1239446

Lars-Håkan_E

Nej knappast.

Skrotvärdet täcker väl knappast ens kostnaderna för räddnings och bärgningsinsatsen :-)

Tur i oturen att kunderna åkt hem med en annan buss tidigare under dagen, kunde ha blivit riktigt otäckt med bussen full med folk.

Kan man befara att föraren var uttröttad efter problemen med bussen och missat att ta ner farten i rondellen.

Fikman

Citat från: Håkan_E skrivet 07 februari 2012, 20:10:30 PM
Nej knappast.

Skrotvärdet täcker väl knappast ens kostnaderna för räddnings och bärgningsinsatsen :-)

Tur i oturen att kunderna åkt hem med en annan buss tidigare under dagen, kunde ha blivit riktigt otäckt med bussen full med folk.

Kan man befara att föraren var uttröttad efter problemen med bussen och missat att ta ner farten i rondellen.

För visso är det krypavstånd till lasarettet därifrån, men ändå tur att det bara var chauffören.
Sen  det var vinterväglag, polerad snö och den rondellen lutar rätt bra ut från centrum med,lite ouppmärsamhet skulle jag gissa på.
Sen kan man ju undra vad dom hade för problem med bussen, värmen som krångla eller?

Lars-Håkan_E

Frusit på fjället enligt uppgift

Junior

Den bussen har varit frusen på många fjäll :-\ Luft torken var ett stort bekymmer på den. Vi hade med sprit och gasol värmare så fort man hamna i den bussen på nordliga bredgrader Mvh Nicklas

Fikman

Citat från: Junior skrivet 08 februari 2012, 14:24:46 PM
Den bussen har varit frusen på många fjäll :-\ Luft torken var ett stort bekymmer på den. Vi hade med sprit och gasol värmare så fort man hamna i den bussen på nordliga bredgrader Mvh Nicklas

Kan det vara det som orsaka olyckan med, han inte fick nog tryck till bromsklockerna. Borde ju bli lite samma känsla att man bromsar men man bara glider typ?

Junior

Den skriker ganska bra när trycket var lågt! Så då tycker jag nog att han borde ha stannat men jag vet inte hur den funkar idag.Men försvann trycket så ska ju handbromsen slå till !! Men det går att kringgå den med om man Bara ska ta sig hem ::)

Mats Karlsson

Citat från: Junior skrivet 08 februari 2012, 14:24:46 PM
Var det när den rullade hos Halmbergs?

Junior

Ja men vi hittade felet till slut kompressorn tjuvade in luft utifrån.Så luften blev fuktig och frös innan torken.Annars var det en mycket trevlig buss att köra bra tryck i den och stadig på vägen. Vet ju inte hur den har varit hanterad efter oss men jag gilla den så länge den inte frös  ;)

Mats Karlsson

Jag gissar att den inte blivit lika välskött och ompysslad av senare ägare. Dessutom har den ju hunnit rulla ganska mycket. Det är dock en mycket fin och robust busstyp. Det var väl dessutom den äldsta kvarvarande S215HDH i trafik. Hela 23 år gammal.

Junior

Det är nog så när vi fick den så va den väldigt fin.Men en härlig vagn att köra har många sköna mil i den.Trodde faktiskt att den hade gått på export för länge sen.Kul att den har fått stanna i sverige men nu är väl dödsstöten utdelad misstänker jag.

Mats Karlsson

Efter Dals-Ed har den hunnit rulla i Bengtsfors, Karlskoga och Värmdö. Längsta resan jag gjort i denna buss gick Danmark-Tyskland-Belgien-Frankrike-Spanien-Portugal-Spanien-Frankrike-Schweiz-Tyskland-Danmark. Det var 1992. Då hade vi rundsoffa monterad baktill.