Huvudmeny

Vad betyder denna symbol?

Startat av Ersa, 08 oktober 2007, 12:05:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

När man lärt sig att en röd lampa med en "termometer" där bokstaven H lyser betyder att folk vill stiga av, då tänds en ny lampa ibland. En röd lampa med stående pinnar som ramlar? Fotad i morse i en Neoplan, men har för mig att de även finns i Setror:

Magnus

Det betyder att du bromsar så hårt så att de som står upp ramlar ;)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wolfie

Citat från: Magnus skrivet 08 oktober 2007, 12:06:57 PM
Det betyder att du bromsar så hårt så att de som står upp ramlar ;)

Nejnej, det är en varningslampa för stökig bokhylla. (Den man förvarar handböcker och kartböcker i).

Fredrik Mattsson

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2007, 12:05:11 PM
När man lärt sig att en röd lampa med en "termometer" där bokstaven H lyser betyder att folk vill stiga av, då tänds en ny lampa ibland. En röd lampa med stående pinnar som ramlar? Fotad i morse i en Neoplan, men har för mig att de även finns i Setror:

är väl en "kort" Neoplan, så är väl allmänn varning, för typ lågt lufttryck,vattennivå, och ledbuss ledvinkel.

Signvard

Den heter "Zentrale Störung", och fritt översatt är det en centralvarningslampa

Ersa

Man får tacka.  :)

Och nog är den "störande" alltid, precis som Volvobussarnas två blinkande röda centralvarningslampor.
Speciellt när de lyser/blinkar lite då och då, eller på heltid.

Bergenga

Mvh.
Øyvind Berg

76

Intressant, jag ställde exakt samma fråga till herr Mattsson för några dagar sen.

Har du buggat du mig Verspieder?

Ryktet är även att den lilla svarta knappen till vänster i bild gör att det slutar pipa... Men det har jag aldrig testat själv.

Cero

Tror lampan tänds när det är dags att klippa håret! ;D ;D ;D ;D ;D

Ersa

Citat från: 76 skrivet 09 oktober 2007, 10:32:36 AM
Intressant, jag ställde exakt samma fråga till herr Mattsson för några dagar sen.

Har du buggat du mig Verspieder?

Ryktet är även att den lilla svarta knappen till vänster i bild gör att det slutar pipa... Men det har jag aldrig testat själv.

Nja, hade jag buggat er hade jag väl hört h:r Mattssons svar, och inte behövt fråga här?  ;)

Den svarta knappen vet jag inget om, för på de små blå Neoplanare jag kör piper det aldrig i samband med att "dominobricklampan" lyser, vilket är tur för då skulle det pipa ungefär var tredje gång man kör över en broskarv, eller var fjärde gång man stannar vid ett rödljus.  :P
Det tjuter endast när man öppnar grinden utan att ha lagt i parkeringsbromsen, och detta tjut nollställer man med en röd knapp, nervöst nog lik en larmknapp.