Avvikare på Kungsstensgatan

Startat av Mr G, 03 februari 2012, 09:25:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

I slutet av 60-talet upplevde man 43:an som en klart avvikande linje jämfört med övriga busslinjer. Linjen gick bokstavligen sina egna vägar, och höll sig undan från de stora stråken där övriga busslinjer höll till. Den var en av två kvarlevande s k "ytterstadslinjer", eftersom övriga linjer som trafikerade zon 2 och utåt hade omvandlats till anslutningslinjer. För att passa in i SL:s princip om att inte ha parallellgående busslinjer till tunnelbanan, borde passagen över Skansbron ha lagts ned, och trafikanterna hänvisats till en utökad trafik på linje 130 istället. Därtill hade 43:an en egen busstyp, H23, som på den här tiden mycket, mycket sällan sågs till på andra linjer som trafikerade innerstaden. 43:an var helt enkelt annorlunda.
吉先生

Mr U

Rätta mig om jag har fel men det är väl Birger Jarlsgatan som vi ser i förgrunden? Macken är numera en statoilmack, en av de sista i innerstan??

::)

Mr G

Citat från: Mr U skrivet 03 februari 2012, 22:04:07 PM
Rätta mig om jag har fel men det är väl Birger Jarlsgatan som vi ser i förgrunden? Macken är numera en statoilmack, en av de sista i innerstan??

::)

Nej det är inte fel, så du behöver inte tillrättavisas. Korsningen är just Birger Jarlsgatan - Kungsstensgatan, och till vänster bakom korvkiosken ligger Jarlaplan.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 februari 2012, 09:25:47 AM
I slutet av 60-talet upplevde man 43:an som en klart avvikande linje jämfört med övriga busslinjer. Linjen gick bokstavligen sina egna vägar, och höll sig undan från de stora stråken där övriga busslinjer höll till. Den var en av två kvarlevande s k "ytterstadslinjer", eftersom övriga linjer som trafikerade zon 2 och utåt hade omvandlats till anslutningslinjer. För att passa in i SL:s princip om att inte ha parallellgående busslinjer till tunnelbanan, borde passagen över Skansbron ha lagts ned, och trafikanterna hänvisats till en utökad trafik på linje 130 istället.

Bakgrunden var väl de klagomål som uppstod efter öppnandet av T-bana 2 från de resenärer som var vana att åka över Västerbron mot Kungsholmen med exvis linje 67/70. Först byte i Liljeholmen och sedan T-bana en station till Hornstull för att sedan byta till exvis linje 4/36.
Så kom linje 49 och 97 till Liljeholmen som kompensation.

Att avkorta 90/91(190)/144 till Gullmarsplan Dagen H var mycket lättare då dessa linjer i innerstan gick helt parallellt med T-banan till skillnad från linje 73 som snirklade sig fram.
Så fick linje 43 och 49 fortsätta trafikera zon 1/2 efter Dagen H.

Bra snapshot ovan, förresten!

/Gunnar

Fredrik Klint

Kolla den svulstiga amerikanaren, en Pontiac Grand Prix från -69. Årsmodell -70 var väldigt lik men om bilden är tagen -69 så borde det ju vara den årsmodellen på bilen.
I vilket fall såldes den modellen inte i Sverige så den är väl privatimporterad, sitter en rödplåt på ser det ut som. V8 på 7,5l och 370 hästar.

JDS

Vad hade den här linje 43 för sträckning egentligen?

K R

Citat från: JDS skrivet 04 februari 2012, 21:22:54 PM
Vad hade den här linje 43 för sträckning egentligen?

Hej!

Linje 43 gick Östra Station - Hammarby Industri.

Länk till SL:s ytterstadskarta från 1967:

http://media.sparvagsmuseet.se/kartor/Karta_1967_ytter/1967_ytter.html

mvh K R

Harald Nordius

H23 var de s.k. Essingecaptiolerna som anskaffades 1960 för att ersätta trådbussarna på linje 96. P.g.a. den gamla Essingebron var de smalare än andra Capitol. När Essingeleden byggdes byggde man också en ny lokalbro så då behövdes de inte där längre. Av någon orsak tyckte man då att det passade bra att sätta in dem på 43:an.

JDS

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 februari 2012, 17:18:45 PM
H23 var de s.k. Essingecaptiolerna som anskaffades 1960 för att ersätta trådbussarna på linje 96. P.g.a. den gamla Essingebron var de smalare än andra Capitol. När Essingeleden byggdes byggde man också en ny lokalbro så då behövdes de inte där längre. Av någon orsak tyckte man då att det passade bra att sätta in dem på 43:an.

Det var kanske ett passande antal vagnar helt enkelt. Dessutom kan jag tänka mig att det var praktiskt med en smal buss på t ex Döbelnsgatan, men det blir ju mer av ett "ad hoc"-argument.

Gunnar D

Citat från: JDS skrivet 06 februari 2012, 12:02:06 PM
Dessutom kan jag tänka mig att det var praktiskt med en smal buss på t ex Döbelnsgatan, men det blir ju mer av ett "ad hoc"-argument.

Den smalare H23 innebar lite bättre framkomlighet genom dåtidens Norrmalm.

/Gunnar

K R

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 februari 2012, 17:18:45 PM
H23 var de s.k. Essingecapitolerna som anskaffades 1960 för att ersätta trådbussarna på linje 96. P.g.a. den gamla Essingebron var de smalare än andra Capitol. När Essingeleden byggdes byggde man också en ny lokalbro så då behövdes de inte där längre. Av någon orsak tyckte man då att det passade bra att sätta in dem på 43:an.

Hej!

När dessa H23 inte längre behövdes för trafiken till Stora Essingen användes de under den sista tiden i vänstertrafik på linje 56.
Detta för att underlätta när man på linje 56 mötte spårvagnarna på linje 8 i Sibyllegatan.
Efter högerombyggnad fick de sedan bl a göra tjänst på linje 43, som f ö inrättades i och med dagen H.

mvh K R

Hasse L

Citat från: JDS skrivet 06 februari 2012, 12:02:06 PM
Det var kanske ett passande antal vagnar helt enkelt. Dessutom kan jag tänka mig att det var praktiskt med en smal buss på t ex Döbelnsgatan, men det blir ju mer av ett "ad hoc"-argument.
Den ena av broarna över Kungsgatan sades bara klara H23:ornas lägre axeltryck. Men snart gick det ju bra med H34, minns inte om någon åtgärd då hade gjorts....
/H.