Karlskoga Lokaltrafik nr. 11

Startat av Stefan P, 01 februari 2012, 17:54:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Karlskoga Lokaltrafik köpte en Wiima från Göteborgs Spårvägar, var även det provbuss?

Gärna en bild om någon har?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Här kommer Karlskoga Lokaltrafiks buss nr 11, som jag grävt fram ur arkivet. Det är kanske inte den bästa bilden, men ändå en bild, tagen vid busstationen.
Bussen är en Volvo B10R-59 med Wiima K200-kaross från 1979. Reg.nr var GHP072, chassinr 3048 och karossnr 5001. Bussen var B10R nr 48, dvs en tidig B10R, och dessutom den enda B10R med Wiima-kaross i Sverige. Den gick först hos Göteborgs Spårvägar på prov jan-juli 1980 som B47 nr 110, men GS verkade inte gilla B10R, utan föredrog B10M. Bussen hamnade då hos Bil & Truck på Hisingen som sålde den till Karlskoga i februari 1981. Den hade fyrväxlad Allison-låda och växlade oerhört mjukt och fint. Jag gillade denna buss mycket skarpt för den gick mycket bättre än de gamla B59:orna, men framförallt var karossen mycket tystare och varmare än B59-ornas Säffle-karosser. Bussen lackerades blå i Länsbussarnas färger så sent som i juni 1987 och erhöll nr 311 i Länsbussarnas nummerserie vid årsskiftet 1989/90. Just nu hittar jag inte när bussen togs ur trafik, men det bör ha varit omkring 1992/93.

bjorn_k

R som i REAR?

*okunnig som alltid undrat*

Mats Karlsson

Citat från: bjorn_k skrivet 01 februari 2012, 21:33:25 PM
R som i REAR?

*okunnig som alltid undrat*
Jo, R står för REAR, dvs bakmonterad motor.

Tidigare hade varje bussmodell ett nummer i en 50-serie. Det fanns B54, B57, B58 och B59. Från 1979 gick beteckningarna i stället utifrån motorstorleken. Eftersom fler modeller kunde ha samma motorstorlek tillkom en extra bokstav som angav motorplaceringen. Bussar med 9.6-litersmotorn (ca 10 liter) blev alltså B10, där varianterna B10M och B10R fanns, vilka hade mIttmotor resp bakmotor.
B10M och B10R var de första bussarna med helsvetasde ramar som konstruerades mot utmattning. Volvo hade nämligen tidigare haft problem med utmattningssprickor i B59-chassit. Genom att ta in en expert på utmattning av svetsar kunde man presentera två lyckade chassier vad gäller ramarna. Denne expert är numera sin egen och agerar auktoritet inom sitt expertområde. Jag har haft förmånen att träffa honom vid ett par tillfällen och då fått prata bussramar.   

bjorn_k

Tackar! :-D

Men minns jag fel när jag tror det förekommit B12B dvs BAKmonterad? Vilket isåfall känns som samma som R :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 02 februari 2012, 09:18:53 AM

Men minns jag fel när jag tror det förekommit B12B dvs BAKmonterad? Vilket isåfall känns som samma som R :)

Du minns helt rätt. Chassin med Volvos bakmonterade B12-motor kallades B12B. Däremot blev det sedan B13R (och B9R).

Mats Karlsson

Citat från: bjorn_k skrivet 02 februari 2012, 09:18:53 AM

Du minns rätt. Det förekom B10B och B12B. Jag gissar att B:et kom till för att B10B inte skulle förväxlas med B10R. Numera används inte B för bakmotor, utan man är tillbaka och använder R för bakmotor. Ett tag fanns både B12B och B12R, där B12B var avsett för iländer och B12R för uländer, om man nu kan använda uttrycken i- och u-länder i detta sammanhang. B12B var helt enkelt lite mer avancerat än B12R.

bjorn_k

Alltid lär man sig något nytt!
Tack för den redovisningen :)

Resenären

Vilka härliga  bilder från Karlskoga och vilka härliga bussar!

yngrot

Härligt med en Wiima och speciellt denna udda variant.. Wiima byggde väldigt bra karosser varma och fria från skrammel till skillnad mot Säffle.. Allison var en bra autlåda att köra med .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina