Huvudmeny

Släpades med bussen

Startat av Hagri, 31 januari 2012, 20:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

När Linus Östling skulle gå på bussen stängdes dörren. Bussen körde i väg och Östling släpades med innan han lyckades kränga av sig skon och komma loss. Sen fick han en utskällning av chauffören.
Läs mer i Göteborgs-Posten

lil-sis

Nån som försökt smita in genom bakdörrarna?

HJP

Citat från: lil-sis skrivet 01 februari 2012, 08:51:47 AM
Onödig kommentar.
Vid sådana här tillfällen är det vanligt att man öppnar alla dörrar, för att få en snabb påstigning.
Bussföraren bör alltid titta i högra backspegeln, innan han/hon kör.
Misstag gör vi alla. Det gjorde jag också, när jag körde buss, så jag dömer ingen på denna grund. Tycker bara att det är "onödigt präktigt", att misstänka smitare direkt.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 01 februari 2012, 09:21:38 AM
Onödig kommentar.
Vid sådana här tillfällen är det vanligt att man öppnar alla dörrar, för att få en snabb påstigning.
Misstag gör vi alla. Det gjorde jag också, när jag körde buss, så jag dömer ingen på denna grund. Tycker bara att det är "onödigt präktigt", att misstänka smitare direkt.

HJP

Dessutom är det även i normala fall tillåtet med påstigning genom alla dörrar på stomlinjerna i Göteborg.

lil-sis

Jag skrev så bara för att det händer lite då och då (i Uppsala) att när alla har klivit av och det inte syns någon barnvagn som ska kliva på genom bakdörrarna i varken inre eller yttre backspegel och så trycker man på stängningsknappen och dörrarna börjar stängas och vips är det nån som kommer springandes och sticker emellan en barnvagn.. Helt omöjligt att se i och med att speglarna inte är så vidvinkliga som de kanske skulle behövas vara i bland.

Men det är klart att man kikar att det är fritt både på insidan och utsidan av bussen innan man rullar i väg!

Lars-Håkan_E

Är det sedan en ledbuss som står i kurva och mkt folk i rörelse på hållplatsen är det lätt att missa en sådan händelse, dock brukar man ju upptäcka det väldigt snart efter att bussen börjat rulla, där är det inte 100 tal meter det gäller utan kanske ett par meter upp till 10

Lars

Citat från: lil-sis skrivet 01 februari 2012, 08:51:47 AM

Citat från: HJP skrivet 01 februari 2012, 09:21:38 AM
Onödig kommentar.

HJP

Av kommentarerna framkommer att vi har lite olika kulturer inom landet i Göteborg går man på bussar i bakdörrarna men det gör man inte i stora delar av landet och då smiter man ju på genom bakdörren.
Vissa bakdörrar reagerar på att trycket blir för stort när något är i vägen vid stängning medan andra bara har en kännande list längs med dörrsidan, ramlar man då och trär in foten mellan dörrens undersida och tröskel finns inget som känner om något sitter emellan.