En MAN med stödhjul... [bilder]

Startat av Fredrik Mattsson, 30 januari 2012, 21:41:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


ch buss

Vad ha hänt med den buss? stödhjul har jag aldrig sett förut.

// Ch buss

Kjell Niklasson

Nja, kolla en gång till. Det sitter inget däck på fälgen. Tycker till och med att det ser ut som att "stödhjulen" sitter fast i fälgen.

Troligen är det så att hjulen på den axeln sitter fast, till exempel på grund av bromsfel, eller kanske hjullagerhaveri.

Och ledbussar som får sådana problem på andra eller tredje axeln är ganska krångliga att bärga.

Då är ju detta en riktigt bra lösning, fälgen står ju still och stödhjulen får rulla istället.

Robert T

Detta är en dolly tillverkad enbart för att bärga ledvagnar där andra eller tredje axeln har lagerhaveri eller liknande som gör den omöjlig att rulla för egen maskin.

Utan dollyn hade man i det här fallet varit tvungen att lyfta släpet på bussen och endera backa bärgaren hela vägen eller bussen. Krävs medstyrning i bussen.
Hade det varit andra axeln som gått hade man fått använda trailer om man saknat dolly.

Tonniiie


J0han


Niclas Rosenius



  Enligt felrapporteringsloggen: Växeln går i men v-lådan drar ej. Bussen har ej kommit på verkstaden än utan står ute på rampen. Skall bli intressant och se vad som har gått sönder.

  //Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2012, 21:53:40 PM
Smidigt att slippa demontera drivaxlarna. :)

Betydligt krångligare att använda denna lösning bara för att slippa ta ur drivaxlarna, det gör en van bärgare med muttermaskin på några minuter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 januari 2012, 23:11:07 PM

  Enligt felrapporteringsloggen: Växeln går i men v-lådan drar ej. Bussen har ej kommit på verkstaden än utan står ute på rampen. Skall bli intressant och se vad som har gått sönder.

  //Niclas

Med tanke på bärgningen så antar jag att transmissionen låst sig, bara för att den inte drar behöver man knappast lyfta drivhjulen.

Antingen har det uppstått ett fysiskt mekaniskt fel i lådan eller så har något hänt med utgående axel, har det bara varit oljebrist skulle man inte behövt denna bärgningslösning.

bjorn_k

Jag tror nog bärgarn vet vad han sysslar med, tror ni inte 8)

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 31 januari 2012, 09:32:50 AM
Jag tror nog bärgarn vet vad han sysslar med, tror ni inte 8)

Det var ju det jag skrev....

Han har knappast tagit till denna lösning bara för att slippa ta ur drivaxlarna.

Niclas Rosenius


  Enligt verkstaden är det totalt bakaxelhaveri.

  //Niclas

homer

vad säger trafiklagstiftningen om ett sånt här arrangemang? bärgare har kanske nån generell dispens att ha bredare fordon är 2,55? vid extra ordinära händelser

chanel

Med varningsljus får väl fordonet vara 3,20 brett kan kanske behövas skyltar bred last. Men då skulle det ju behövas även på plogbilar.

Peppen

Citat från: chanel skrivet 31 januari 2012, 18:12:09 PM
Med varningsljus får väl fordonet vara 3,20 brett kan kanske behövas skyltar bred last. Men då skulle det ju behövas även på plogbilar.

Bredd 261 cm till 310 cm = utmärkning (skylt/varningsljus)
Bredd 311 cm till 450 cm = utmärkning och varningsbil
Bredare än 450 cm = utmärkning, varningsbil och eskort

Bärgare och plogbilar klarar sig väl ifrån skyltkravet tack vare blinkande varningsljus?