Metropol och Capitol i köbildning

Startat av Gunnar D, 29 januari 2012, 10:30:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Metropol och en Capitol är lite inklämda här i kön ner mot Hornstull lördag 21 mars 1964. Den ensamma A29:an på linje 13 visar väl på att Mälarhöjden-Fridhemsplan var den minst belastade relationen av spvlinjerna i sydväst. Är då den logiska slutsatsen att Fruängen-Slussen var den mest belastade?

Mvh Gunnar

Mr G

Mycket intressant bild åter igen. Bussen som syns nere på Hornsplan bör väl gå på linje 36, eller kan det finnas andra alternativ om den nu går i trafik vill säga. En vändande 53:a?
吉先生

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 29 januari 2012, 10:30:41 AM

En Metropol och en Capitol är lite inklämda här i kön ner mot Hornstull lördag 21 mars 1964. Den ensamma A29:an på linje 13 visar väl på att Mälarhöjden-Fridhemsplan var den minst belastade relationen av spvlinjerna i sydväst. Är då den logiska slutsatsen att Fruängen-Slussen var den mest belastade?

Mvh Gunnar

Nej den logiska slutsatsen är fel. På lördagar gick linje 13+17 med singel A29. Den mest belastade linjen av spårvägarna i Sydväst var linje 14 Fruängen-Fridhemsplan.
Mvh AGR

Mr H

Mvh Gunnar

Härlig bild! Nej det är nog en väl djärv slutsats att dra av singelvagnen på linje 13! Linje 17 gick väl också med singel A29 på lördagar? Däremot så förvånar det mig att tåget framför ser ut att vara ett V3-tåg eller ser jag fel? Körde man V3 på linjerna 14 och 16 på lördagar och singel på 13 och 17? Var det sådan snedbelastning? Om man antar att linjerna 13 och 16 inte kördes i klump som bilden visar så skulle ju A29-tåget kunna gå på linje 14 men körde man verkligen A29 på linje 14 på lördagar? Kanske man var tvungen att göra om man kopplade V3. Men visst kan det vara förseningar som gett köbildningen kanske p.g.a en tidigare öppning av Liljeholmsbron och att det är ett tåg på linje 16 som ligger före.

F.ö så är det säkert så att linje 13 var den trafikantsvagaste relationen men jag tycker inte precis att en bild på en ensam A29 på 13:on bevisar det. Mest belastade linje var f.ö linje 14 Fruängen-Fridhemsplan! Intressant att Fruängsbanans trafikantunderlag när alla fyra linjerna gick hade Fridhemsplan som slutdestination och Mälarhöjdsbanans trafikanters mest belastade linje ändade vid Slussen! Varför? Kanske arbetarna åkte till Kungsholmen för att arbeta på lördagarna och villområdesborna till Slussen för att shoppa i Cityområdet? ;) ;) ;)

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 29 januari 2012, 11:07:31 AM
Härlig bild! Nej det är nog en väl djärv slutsats att dra av singelvagnen på linje 13! Linje 17 gick väl också med singel A29 på lördagar? Däremot så förvånar det mig att tåget framför ser ut att vara ett V3-tåg eller ser jag fel? Körde man V3 på linjerna 14 och 16 på lördagar och singel på 13 och 17? Var det sådan snedbelastning? Om man antar att linjerna 13 och 16 inte kördes i klump som bilden visar så skulle ju A29-tåget kunna gå på linje 14 men körde man verkligen A29 på linje 14 på lördagar? Kanske man var tvungen att göra om man kopplade V3. Men visst kan det vara förseningar som gett köbildningen kanske p.g.a en tidigare öppning av Liljeholmsbron och att det är ett tåg på linje 16 som ligger före.

F.ö så är det säkert så att linje 13 var den trafikantsvagaste relationen men jag tycker inte precis att en bild på en ensam A29 på 13:on bevisar det. Mest belastade linje var f.ö linje 14 Fruängen-Fridhemsplan! Intressant att Fruängsbanans trafikantunderlag när alla fyra linjerna gick hade Fridhemsplan som slutdestination och Mälarhöjdsbanans trafikanters mest belastade linje ändade vid Slussen! Varför? Kanske arbetarna åkte till Kungsholmen för att arbeta på lördagarna och villområdesborna till Slussen för att shoppa i Cityområdet? ;) ;) ;)

Mr H

Shoppingresor till city gjordes minst lika bekvämt via Fridhemsplan och byte till trådbuss 32 eller 42. Och köbildningen på bilden är väl på inget sätt exceptionell för platsen. Biltrafiken ser ju också ut att ha flutit undan rätt bra. Jag hade annars samma funderingar om vilken linje det främre A29-tåget kan gå på, tyckte först som du att det såg ut som ett trevagnarståg, men kollar man nedtill mot spåret så kan jag bara se ett släp tycker jag.

Apropå köbildning vid broöppning minns jag en dag jag skulle åka in till Stockholms stadion och se på en friidrottslandskamp mellan Sverige och Östtyskland, och när 65:an kom till Årstadal var det stopp och en gigantisk kö med spårvagnar och bussar ända fram till Liljeholmsbrons topp där bron inte ville gå igen helt, utan fastnade ca en decimeter ovanför den fasta körbanan, med påföljd att inga fordon kunde köra över kanten som uppstod. Dock gick det bra att promenera över, så trafikanterna övergav bussar och spårvagnar och vällde över bron. Detsamma gjorde jag, för jag skulle ju ändå byta till 4:an vid Hornsplan.

Kan ju alltid hoppas att Gunnar var där den dagen med sin kamera och förevigade detta, fast sannolikheten är förstås liten. Det hade blivit magnifika bilder utan tvekan.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 januari 2012, 11:07:31 AM

Mr H

Att linje 13 var den minst belastade linjen hade jag klart för mig då den exvis bara hade en tur med v3 på M-F 1963-64 (morgon?). Jag antog också att linje 14 var den mest belastade och erinrar mig även den "folkomröstning" som ägde rum i sydväst (1955 tror jag) som fick till resultat 1956 att linje 16 blev heldagslinje istället för linje 13. Resenärerna utmed Mälarhöjdsbanan ville i första hand mot Slussen och de utmed Västertorps/Fruängsbanan ville mot Fridhemsplan. Detta avspeglade säkerligen den socioekonomiska sammansättningen och i någon mån invanda resmönster utmed resp bana.

En analys av bilden ovan pekar på att det är en Capitol på linje 53 som inväntar pil (linje 36 hade hpl i trafikspåret) samt att det främre spvtåget har 3 vagnar. En blick i turlistan visar att detta troligen är ett spvtåg på linje 14 då linje 13 o 14 gick tidsmässigt nära varandra.

Mvh Gunnar

HJP

Mvh Gunnar
OJ! Vilken häftig bild!  :)
Detta har jag missat. Hinner inte läsa allt nu, men måste ju ändå tacka för bilden - en ensam (läs, rumphuggen) A29:a  :D
Vilken härlig köbildning.
När jag tittar noooga, så tycker jag mig se mig därinne  ;)  ;)  ;)

HJP

JDS

För att föra upp tråden på spåret (eller av det, eller vad jag nu menar!) så undrar jag om parallellgående busslinjer kan ha haft ett finger med i spelet? D v s om "tretton-on" väster om Kilaberg gick delvis parallellt med någon buss som också gick över Västerbron, medan fjorton-on inte gjorde det, så kan det ju förklara en del av snedbelastningen, tänker jag mig?

Mr G

Frågeställningen var bra, men det var faktiskt precis tvärtom. Det fanns ingen busslinje nära linje 13/16, däremot ett helt gäng som kan sägas ha varit avlastning eller konkurrenter till 14/17. De senare linjerna gick inte långt ifrån Södertäljevägen och tog delvis trafikanter från samma område som den armada av bussar som körde där.
吉先生

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 31 januari 2012, 11:25:22 AM
- en ensam (läs, rumphuggen) A29:a  :D
Vilken härlig köbildning.

Jag tycker den påminner om vagnarna på Ekebergsbanen i Oslo bakifrån.
Det är tämligen säkert att Metropolen gick på endera linje 63/64/67/68/70 medan Capitolen gick på 65/66.
F.ö. har jag noterat från denna lördag att åtminstone tre turer på linje 14 gick med A29+släp och åtminstone en tur på linje 17 hade v3.

/Gunnar