Länsbuss nr 468 i Karlskoga år 1982

Startat av Mats Karlsson, 28 januari 2012, 18:53:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Vid årsskiftet 1981/82 kom den första Volvo-ledbussen till Örebro län, inköpt av Länsbussarna och placerad i Karlskoga. Den hade inv.nr 468, reg.nr DTG606, chassityp B10M-55, chassinr 2375, Säffle-kaross nr 2979 och årsmodell 1982. Den rymde 73 sittande och 44 stående passagerare, alltså tillsammans 117. Här står den parkerad vid Länsbussarnas garage på Mekanikergatan i Karlskoga.

Bussen trafikerade linjen Degerfors-Karlskoga-Örebro. Jag vill minnas att det var något slag av prov, för den fick ingen efterföljare. Visserligen dök Scania upp med en provbuss tre månader senare, men det skulle dröja ända till 1994 innan ledbussar anskaffades igen. Då blev det Scania CN113ALB. Nr 468 blev inte långlivad hos Länsbussarna. Tydligen fanns inte behov av ledbussar på den tiden. Därför såldes den till Örebro Trafik redan vid årsskiftet 1985/86. Där fick den inv.nr 220. När Örebro Trafik slogs ihop med Länsbussarna 1991 till T-Buss följde nr 220 med dit. När sedan T-Buss slogs ihop med SLT:s bussdel 1994 och blev Näckrosbuss numrerades bussen 3237. 1998 avyttrades den till Strängnäs kommun. Finns det någon som vet vad den användes till där?

På bilden står bussen parkerad längs bussgagarets södra vägg. Det är västra delen av garaget som syns. Bakom bussen går Skrågatan. Det märkliga var att infarten till garageplanen var antingen västerifrån från Skrågatan eller österifrån från Gesällgatan. Trots att adressen var Mekanikergatan fanns ingen infart från den gatan!! Huset bakom bussen på andra sidan Skrågatan finns kvar i intakt skick. Garagebyggnaden är dock borta. Där står idag ett höghus för äldreboende. Bussens främre del skulle stå inkörd i höghusets entré om den hade stått kvar idag. Bakom min rygg ligger idag det stora ICA-komplexet. Ledbussen stod alltid parkerad här eftersom den inte fick plats att parkeras ihop med övriga bussar pga sin längd, samt för att undvika att backa med den.

bilomnibussen

Hej! Minst en sommar hade vi den i Odensbacken för att slippa dubblera på sträckan Örebro-Hampetorp eller motsatt. På helgerna var det oerhört mycket folk som åkte ut till sommarstugor och bad längs linjen. I Hampetorp fortsatte många med färjan över till Vinön. Jag minns att bussen växlade som en riktig skorv. Under Örebrotiden fick den i likhet med en rad andra Säfflevagnar ett större skyltskåp med betydligt utökat fönster.
Mvh Jan G

Stefan P

Hej

Min första ledbuss att köra det var tider det. Det stämmer att var en test buss, varför vet jag inte.
Dieselpumpen på höger sida om bussen.

mvh Stefan P

Resenären

Länsbussarna / Länstrafiken i T-län AB och T-buss var väl inte tillnärmelsevis så ledbussorienterade som gamla SLT och hävdade länge att ledbussar var föga motiverade om inte mer än en dubblering kunde sparas in per dag. Vid T-buss bildande fanns väl bara ledvagnar i Örebro stadstrafik - företrädesvis på dåvarande linje 12.