GDG 2428 och 2228 i Karlskoga år 1976

Startat av Mats Karlsson, 28 januari 2012, 17:58:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

GDG turistbussar nr 2428 och 2228 vid GDG:s garage på Mekanikergatan i Karlskoga 1976-09-01. Bussarna är Volvo-B58-60 med van Hools Vistadome-kaross.
Nr 2428 har reg.nr HFB234, chassinr 5277, karossnr 5399, årsmodell 1974, dörrar 1-0-0 och baktoa, samt troligen 44 sittplatser. Bussen slopades före 1988.
Nr 2228 har reg.nr EOO031, chassinr 3455, karossnr 4069, årsmodell 1972, dörrar 1-0-1 och baktoa, samt 44 sittplatser. Gammalt reg.nr var SA122. Bussen slopades 1985.

Den grusade planen runt bussgaraget höll redan 1976 på att växa igen och var i stort behov av upprustning och asfaltering, men det blev aldrig utfört. Ändå överlevde garaget fram till 1991 innan de kringboende lyckades mobba bort det. Kanske var det den osäkra framtiden som gjorde att miljön kring garaget aldrig rustades upp.

Idag är hyreshusen bakom bussarna rivna till fördel för parkeringsplater till ICA Maxi som numera huserar på området. Om bussarna hade fått stå kvar till idag hade de stått inkörda bland kassorna i den stora ICA-hallen!! Det hade varit en härlig syn för oss bussdiggare!

bilomnibussen

Det var tider det när man fick flyga sådana bussar (det kändes som att flyga i betraktande av horisontlinjens växlande läge i kurvorna). Dem högra bussen har en destinationsskylt som jag tror man fick veva på utsidan framtill vid skylten.
Mvh Jan G

swedebear

I en annan tråd skrev jag om det hyreshuset (Det vita som jag var den sista som flyttade ut ur, det måste ha varit 2008) som man ser i bakgrunden
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 28 januari 2012, 22:40:52 PM
I en annan tråd skrev jag om det hyreshuset (Det vita som jag var den sista som flyttade ut ur, det måste ha varit 2008) som man ser i bakgrunden
2008 stämmer bra. Husen stod kvar 13 aug, men var borta 5 oktober enligt bilder jag har tagit. Jag minns att någon hyresgäst bodde kvar i det vita huset ganska länge. Har för mig att det stod lite annorlunda bilar utanför just det vita huset. Var det någon ombyggd Volvo och någon amerikanare? Minnet är bra, men kort.

Mats Karlsson

Så här såg det ut vid Meknikergatan 13 augusti 2008. Den gamla grusade garageplanen är parkeringsplatst för ICA och längst till höger ses den ICA-hall som byggdes i början av 1990-talet. Parkeringen har byggts ut sedan dess. De tre hyreshusen som sysn till vänster revs alltså någon gång i september 2008 för att ge plats för en helt ny bilparkering, medan det byggdes en ny ICA-hall på gamla parkeringen, med parkeringsgarage inunder. Således grävdes hela parkeringen upp och blev en jättelik grop. Tyvärr hittades inga gamla nedgrävda bussar där.
Ta sikte på de fyra bilarna i bildens centrum (grå, svart, vit, svart). Det var mellan dem och ICA-hallen bortanför som de två van Hoolerna 2428 och 2228 stod parkerade 1976.
Där jag står och fotar stod bakändan på NBJ buss 1689 som finns i denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50756.0
Bakom mig ligger Mekanikergatan och bostadrättsföreningen Reparatören.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 januari 2012, 10:27:49 AM
2008 stämmer bra. Husen stod kvar 13 aug, men var borta 5 oktober enligt bilder jag har tagit. Jag minns att någon hyresgäst bodde kvar i det vita huset ganska länge. Har för mig att det stod lite annorlunda bilar utanför just det vita huset. Var det någon ombyggd Volvo och någon amerikanare? Minnet är bra, men kort.

Jag flyttade ut i februari eller mars 2008, kommer inte ihåg exakt när. Sedan vet jag att en granne som hade flyttat tidigare officiellt, sprang lite i huset efter att denne hade flyttat och jag tror även efter att jag hade flyttat
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours