Huvudmeny

Nobina 6222

Startat av Bussmicke, 28 januari 2012, 11:30:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Jasså den rullar där nuförtiden... Åkte med den en gång, superslö växellåda...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert T

Är det någon som backat på en människa på Västerås busstation nu? Eftersom dom spärrat av så man inte får backa till godset längre.
Västerås är det mest korkade terminalen jag varit på. Finns ingenstans att göra av bussen än att stå på "avsläppet" där man släpper av alla mitt ut i bussgatan.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 28 januari 2012, 12:52:01 PM
Är det någon som backat på en människa på Västerås busstation nu? Eftersom dom spärrat av så man inte får backa till godset längre.
Västerås är det mest korkade terminalen jag varit på. Finns ingenstans att göra av bussen än att stå på "avsläppet" där man släpper av alla mitt ut i bussgatan.

Medhåll där. Jag trodde seriöst att det var ett skämt första gången jag körde Swebus linje 888 och skulle parkera på vänster sida "gatan" och lasta allt folk och bagage ute i körbanan (precis som man ser på Mickes bilder ovan). Men uppenbarligen var det fullt allvar. :o

Varför inte ändra körriktning inne på planen (byta plats på in- och utfarten) och bygga snedramper i 45-graders vinkel samt ha ett avspärrat område bakom bussen att backa på, som i Umeå, Östersund mm? Måste väl ändå vara mer effektivt när det gäller att utnyttja ytan?

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 28 januari 2012, 11:54:58 AM
Jasså den rullar där nuförtiden... Åkte med den en gång, superslö växellåda...

Genomsnittlig helt vanlig Neoplan-växellåda skulle jag säga.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2012, 14:11:56 PM
Medhåll där. Jag trodde seriöst att det var ett skämt första gången jag körde Swebus linje 888 och skulle parkera på vänster sida "gatan" och lasta allt folk och bagage ute i körbanan (precis som man ser på Mickes bilder ovan). Men uppenbarligen var det fullt allvar. :o

Varför inte ändra körriktning inne på planen (byta plats på in- och utfarten) och bygga snedramper i 45-graders vinkel samt ha ett avspärrat område bakom bussen att backa på, som i Umeå, Östersund mm? Måste väl ändå vara mer effektivt när det gäller att utnyttja ytan?

Terminalen såg väl ut så när den byggdes, för inte värst länge sedan. Men alla var inte förtjusta i backningen så det ändrades till nuvarande upplägg efter ganska kort tid.

Robert T

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 januari 2012, 14:19:27 PM
Terminalen såg väl ut så när den byggdes, för inte värst länge sedan. Men alla var inte förtjusta i backningen så det ändrades till nuvarande upplägg efter ganska kort tid.

Märkligt! För jag skulle kunna förstå att man som kör stadsbuss inte vill in och "parkera" och sen backa ut hela tiden. Men i Västerås står ju bussarna jättelänge vid sina hållplatser så där borde det inte vara något problem?

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2012, 14:14:51 PM
Genomsnittlig helt vanlig Neoplan-växellåda skulle jag säga.
För en som aldrig kört Neoplan, varför är deras lådor superslöa?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Ser lite underligt ut med en blå rand längst ner på bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Carl Eric

Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2012, 19:34:06 PM
Ser lite underligt ut med en blå rand längst ner på bussen

Det kommer från tiden när den var Swebus-stripad!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Citat från: Carl Eric skrivet 30 januari 2012, 10:11:26 AM
Det kommer från tiden när den var Swebus-stripad!

Ska man vara petig är randen kvar sedan Swebus EXPRESS-tiden. Randen är lackerad, och övriga SwEx-ränder var stripade. Därför togs inte randen bort vid byte från Swebus Express till Swebus.

Saknar nu endast två av åtta gamla Swebus-Neoplaner och MÄN på bild i UL-trafik, 6221 och 6179.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!