GDG 1689 i Karlskoga år 1976

Startat av Mats Karlsson, 28 januari 2012, 10:34:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

GDG buss nr 1689 var fd NBJ nr 58. GDG tog nämligen över NBJ:s busstrafik i september 1974, med säte i Karlskoga. Det handlade om linjetrafiken till framför allt Örebro och beställningstrafiken. Lokaltrafiken hade kommunen tagit över från NBJ redan 1973-01-01 under namnet Karlskoga Lokaltrafik, eller "Karlskoga kommuns busslinjetrafik" som det stod på trafiktillstånden.
Buss 1698 var en Scania-Vabis B7663 med reg.nr T986 / EMO826, chassinr 522509, Hägglunds-kaross och årsmodell 1966. Den var i trafik fram till 1978. Då tog Länsbussarna över GDG:s linjer i Karlskoga, varvid buss 1689 flyttades till Karlstad och ställdes av(?) där.

På bilden är bussen fotograferad 1976-09-01 víd garaget på Mekanikergatan, dvs fd NBJ:s garage och bussverkstad. Här fanns bussgaraget kvar till 1991 då en ny bussanläggning byggdes i Storängen. De boende kring Mekanikergatan klagade på de livsfarliga bussavgaserna, så Länsbussarna var tvugna att flytta garaget. I stället kom ICA och etablerade sig där och har hela tiden expanderat. Idag är hela bussområdet bebyggt med en jättelik livsmedelshall, samt med tre höghus för äldreboende. Några hyreshus har också fått rivas för att ge plats för parkeringsplatser. Dessutom är det parkeringsgarage under ICA-hallen. Trafiken hit är enorm. Långtradare efter långtradare rullar in med varor och privatbilismen är enorm. De boende som klagade på avgaser från 20-talet bussar som startades på morgonen har verkligen fått sitt straff. Dagens avgasmängd är mångfalt större trots avgasreningsteknik. Dessutom har den stora ICA-hallen förtagit all utsikt för de boende: Tänk som det kan bli. Det hade alltså varit betydligt bättre för både luftmiljön och boendemiljön om bussgaraget hade fått vara kvar där.

Där som bussen står på bilden finns idag ICA:s avdelning för bl.a leksaker, böcker och papper!! Huskomplexet i bakgrunden är bostadsrättsföreningen HSB Reparatören. Deras tidigare fina balkongutsikt består idag av att titta mot det uppåtsluttande taket på ICA-hallen. Mekanikergatan gick mellan bussen och huset. Gatan är idag borta just här och ersatt av en smal gång- och cykelbana för att ge plats åt ICA-hallen. 

Stefan P

Hej

Härlig nostalgibild här har man stått många gånger. För mig med dåligt minne när flyttdes garaget?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 28 januari 2012, 11:58:52 AM
Hej

Härlig nostalgibild här har stått många gånger. För mig med dåligt minne när flyttdes garge

mvh Stefan P
1991

Drängen

Kul bild!. Har ju vart in å handlat där, efter senaste utbyggnaden ut,an att ha en aaaning om historien.

swedebear

Som kuriosa kan nämnas att jag bodde i ett av de hyreshus som revs för att göra plats åt parkeringsplatsen i samband med att det vart ICA Maxi där som Mats nämner . Jag var den sista som flyttade ut från det hyreshuset.
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours