Bussarna som ersätter trafiken på Västerdalsbanan

Startat av Wetjo, 27 januari 2012, 17:25:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2012, 11:16:05 AM

Har för mig att det var ett test i S-L land för något år sen med en skylt som passagerare ser.. Personligen tycker jag det är vansinnigt att resenärer ska se hur fort vi kör.. Alla har väl då och då kört någon km för fort inte alltid helt lätt hålla fartgränser till 100%

Eller hur sakta. Jag hörde en bussförare som blev utskälld av en resenär som på sin GPS mätte upp att han bara körde 45 där det var 50. Kan tilläggas att det var lömsk halka vid tillfället.

Hur effektiv är förresten en sådan display? Kan det vara så att den visar 100 medan bussen enligt hastighetsmätaren kör i 90?

Jan

Citat från: Robert T skrivet 28 januari 2012, 17:54:47 PM
Råkar man gå en km över laglig hastighet lär det väl bli rubriker och en mobilbild i aftonbladet.
Det är ett sätt att få ner hastigheterna generellt
I branschen i 40 år

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2012, 12:16:28 PM
Eller hur sakta. Jag hörde en bussförare som blev utskälld av en resenär som på sin GPS mätte upp att han bara körde 45 där det var 50. Kan tilläggas att det var lömsk halka vid tillfället.

Hur effektiv är förresten en sådan display? Kan det vara så att den visar 100 medan bussen enligt hastighetsmätaren kör i 90?
Borde det inte vara samma värde som skickas både till förarens hastighetsmätare och till displayen? Varför skall man ha 2 separata mätutrustningar?

Lars-Håkan_E

Liknande displayer får oftast sin data från en enklare GPS mottagare, tillförlitligheten brukar tyvärr kunna vara si så där

Fikman

Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2012, 11:16:05 AM

Har för mig att det var ett test i S-L land för något år sen med en skylt som passagerare ser.. Personligen tycker jag det är vansinnigt att resenärer ska se hur fort vi kör.. Alla har väl då och då kört någon km för fort inte alltid helt lätt hålla fartgränser till 100%

Kanske detta som behövs för att få rätta tider i tabellen, fins ju ingen anledning att köra för fort, tror inte chefen tackar dig om du kör för fort och losar körkorte på 2 månader för att du höll ju tidtabellen och i ren glädjefnatt så låvar han dig full lön fast du går hemma.
Tycker fler bussar skulle ha denna dispaly, så vi får lite upprätning och utränsning inom kåren.