Botkyrkabilder - 27 januari 2012 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 januari 2012, 15:20:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep från Botkyrka 27 januari. Först en av Keolis Botkyrkas många Scania Omnilink-ledvagnar.

En Volvo 8900 med öppen frontlucka. Är 5784 en av Botkyrkas flexvagnar? En av syskonvagnarna stod uppställd vid Tumba stn med en handskriven lapp märkt "Flex" i vindrutan.

Keolis 3868 är numera hemmahörande i Botkyrka. Ursprungligen levererades den till Connex med stationering Råsta.

Denna dag var minst fyra Volvo 8700-vagnar i trafik ute på linjerna i Botkyrka. 1237 trafikerade linje 702 i norra Botkyrka.

Det verkar som att alla Botkyrkas 8700-vagnar nu har fått en tredje dörr installerad (efter sista axeln). Jag antar att även Norrorts 1230-31 snart kommer att förses med en tredje dörr.

Notera att 8700-vagnarna nu är märkta med varningstext i aktern. Om jag minns rätt så fanns inte denna märkning på bussarna då de var stationerade i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 januari 2012, 15:20:02 PM
Notera att 8700-vagnarna nu är märkta med varningstext i aktern. Om jag minns rätt så fanns inte denna märkning på bussarna då de var stationerade i Norrtälje.

Om dylika dekaler satt bak på alla bussar i Norrtälje skulle ju ortsborna, och främst andra yrkesförare undra vad SL bedriver för oseriös lekstuga där på landsbygden. Sådana dekaler finns ju inte heller på UL-bussarna, och rent miljö- och trafikmässigt är Norrtälje mer likt Uppsala län än Stockholms innerstad.

Kort sammanfattning: Man behöver inte sådana dekaler då man bedriver ren landsbygdstrafik.

Raffe

Ja när man väl ser "varningstext i aktern" är det nog för sent...

bisquit

Ser att 8700 bussarna har blivit av med cykelstället oxå. Samt att man inte fyllt i med Rödfärg. Vilket gör att orginallacken syn väldigt tydligt!  :P

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2012, 15:31:37 PM
Om dylika dekaler satt bak på alla bussar i Norrtälje skulle ju ortsborna, och främst andra yrkesförare undra vad SL bedriver för oseriös lekstuga där på landsbygden. Sådana dekaler finns ju inte heller på UL-bussarna, och rent miljö- och trafikmässigt är Norrtälje mer likt Uppsala län än Stockholms innerstad.

Kort sammanfattning: Man behöver inte sådana dekaler då man bedriver ren landsbygdstrafik.

Jag håller helt med dig om att dekalerna inte behövs i landsbygdstrafiken. Men visst har Nobina Norrtäljes nyare Volvo 8500-boggievagnar 0064-0069 denna märkning i aktern eller är dessa dekaler borttagna?

Citat från: Raffe skrivet 27 januari 2012, 18:28:41 PM
Ja när man väl ser "varningstext i aktern" är det nog för sent...

Helt sant!  :)
Citat från: bisquit skrivet 27 januari 2012, 20:27:00 PM
Ser att 8700 bussarna har blivit av med cykelstället oxå. Samt att man inte fyllt i med Rödfärg. Vilket gör att orginallacken syn väldigt tydligt!  :P

Ja, spår från Sörmlandstiden finns kvar på dessa vagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2012, 15:31:37 PM

Behov eller inte så har SL en mall för hur bussarna skall vara märkta och är det styrande bakaxel skall det finnas en varningsdekal på bakstammen som jag förstått det.
I det läget spelar det inte så stor roll om bussen går på "småvägar" i Norra Roslagen eller på trånga gator i City.

SL har börjat med inspektioner av bussarna på depåerna med början i södra E19-området, men fenomenet lär nog sprida sig norrut vad det lider. ;)
Vid inspektionerna kontrolleras bl a städning, dekalering, säkerhetsutrustning, m.m. och på sikt kommer det även att bli oannonserade kontroller ute i trafiken säger SL.
//Fredrik

Frippe Fribas

En Volvo 8900 med öppen frontlucka. Är 5784 en av Botkyrkas flexvagnar? En av syskonvagnarna stod uppställd vid Tumba stn med en handskriven lapp märkt "Flex" i vindrutan.
Det stämmer, normalt är 5783-84 samt 3968 flexvagnar i Eriksberg.
Det verkar som att alla Botkyrkas 8700-vagnar nu har fått en tredje dörr installerad (efter sista axeln). Jag antar att även Norrorts 1230-31 snart kommer att förses med en tredje dörr.

1230-31 i Täby skall också byggas om med en tredje dörr är det tänkt, troligen vill man göra det så snart som möjligt då SL bara beviljat tillfällig dispens för dessa bussar.
12xx-bussarna hade helt riktigt ingen varningstext p bakstammen när de gick i Norrtälje, det tillkom när bussarna placerades i Eriksberg.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2012, 08:33:48 AM
Behov eller inte så har SL en mall för hur bussarna skall vara märkta och är det styrande bakaxel skall det finnas en varningsdekal på bakstammen som jag förstått det.
I det läget spelar det inte så stor roll om bussen går på "småvägar" i Norra Roslagen eller på trånga gator i City.

Jaså är det krav på sådana dekaler nu? Aldrig ska man sluta förvånas. ;)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2012, 08:33:48 AM
SL har börjat med inspektioner av bussarna på depåerna med början i södra E19-området, men fenomenet lär nog sprida sig norrut vad det lider. ;)
Vid inspektionerna kontrolleras bl a städning, dekalering, säkerhetsutrustning, m.m. och på sikt kommer det även att bli oannonserade kontroller ute i trafiken säger SL.
//Fredrik

Inget alls fel med både ut- och invändiga inspektioner av fordonen. Det har den mer vana landsbygdshuvudmannen UL haft ute på sina smådepåerna i  många år. Och Swebus Express har haft "mystery shopper" som varit ute och agerat resenärer i några år.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2012, 09:28:56 AM
Det stämmer, normalt är 5783-84 samt 3968 flexvagnar i Eriksberg.1230-31 i Täby skall också byggas om med en tredje dörr är det tänkt, troligen vill man göra det så snart som möjligt då SL bara beviljat tillfällig dispens för dessa bussar.
12xx-bussarna hade helt riktigt ingen varningstext p bakstammen när de gick i Norrtälje, det tillkom när bussarna placerades i Eriksberg.
//Fredrik

Tack för dessa uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael