Kronobergsgatan

Startat av Mr G, 26 januari 2012, 11:48:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En mörk januaridag 1973 på Kronobergsgatan. 41:an var omlagd av någon anledning, om det var tillfälligt eller inte minns jag inte längre.

Kan väl inte ha varit så många linjer som trafikerat Kronobergsgatan genom åren, eller har jag missat nåt?
吉先生

Max W

Mälaröarnas Omnibus AB (MOAB) hade sin terminal vid Kronobergsparken(?) på Kronobergsgatan innan de flyttade ut till Brommaplan i början på 1970-talet om jag inte missminner mig.
/Max

Roland Hn

Stod mälaröbussarn verkligen på Kronobergsgatan. Jag minns bara när de stod på Drottningholmsvägens förlängning, mellan parken och Sankt Eriksgatan. Utom linje 1 som vände utanför bussbolagets kontor på Sankt Eriksgatan, mellan Drottningholmsvägen och Hantverkargatan. Rätta mig om jag har fel.

Roland ?

Mr G

Vad jag minns är att MOAB hade sin terminal i Drottningholmsvägen i sträckningen mellan S:t Eriksgatan och Kronobergsgatan. Jag har inget minne av att MOAB körde i själva Kronobergsgatan som t ex 67:an gjorde, men någon dunderkoll på busstrafiken i de här kvarteren har jag ju inte heller haft. Jag snappade upp en del förstås under de otaliga besöken på Kronprinsessan Lovisas barnsjukhus (KLB) för att plocka bort glasskärvor ur fingrar etc. Hela sjukhuset stank utav eter minns jag, en lukt jag aldrig förnimmar vid sjukhusbesök nu för tiden.
吉先生

Peter Rost

Själva terminalpunkten var belägen vid Kronobergsparken. 1/7 - 1968 stängs kontoret vid Fridhemsplan (Kronobergsparken) och bussarna utgår istället från Brommaplan, där även kontoret inryms.

/Peter 

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 26 januari 2012, 21:01:48 PM
Själva terminalpunkten var belägen vid Kronobergsparken. 1/7 - 1968 stängs kontoret vid Fridhemsplan (Kronobergsparken) och bussarna utgår istället från Brommaplan, där även kontoret inryms.
/Peter 
Där ser man vad minnet kan svika. Jag var utlånad från SL HK på Tegnérgatan till MOAB:s kontor på Brommabågen en tid efter flytten dit och när jag tänker efter ordentligt måste mina veckor där ha infallit på våren 1970.
Citat från: Peter Rost skrivet 26 januari 2012, 21:01:48 PM
Själva terminalpunkten var belägen vid Kronobergsparken.

/Peter 
Även här "viker" jag mig: Du har helt rätt Peter

Hasse L

Citat från: Roland Hn skrivet 26 januari 2012, 18:13:14 PM
Stod mälaröbussarn verkligen på Kronobergsgatan. Jag minns bara när de stod på Drottningholmsvägens förlängning, mellan parken och Sankt Eriksgatan. Utom linje 1 som vände utanför bussbolagets kontor på Sankt Eriksgatan, mellan Drottningholmsvägen och Hantverkargatan. Rätta mig om jag har fel.

Roland ?
I tidtabellen från 1961 (när linje 1 inte längre fanns kvar) är det linje 2 och 3 som utgår från Sankt Eriksgatan 23. Det förefaller som om de linjer som kördes via Abrahamsberg (i stället för Brommaplan) brukade utgå från S:t Eriksg. 23? Åtminstone vid denna tid.

Mvh /H.

Roland Hn

Visst var det så. Men jag minns bäst linje 1 till Tältgatan.
Vid min ålder händer det att man inte minns alla detaljer. Det hände ju en hel del i busstrafiken under en kort tid.  Eller hur?

Roland?

Mr G

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2012, 11:48:25 AMKan väl inte ha varit så många linjer som trafikerat Kronobergsgatan genom åren, eller har jag missat nåt?

Jag svarar mig själv här, för jag blev tvungen att gräva mig ned i referensbibliotelet och söka svaret på frågan. Jag fick det till att endast 5 linjer haft Kronobergsgatan som ordinarie körväg, nämligen linjerna 50, 62, 63, 67 och 71. Bilden på 41:an bör alltså vara tagen under en tillfällig omläggning.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 28 januari 2012, 11:57:18 AM
Jag svarar mig själv här, för jag blev tvungen att gräva mig ned i referensbibliotelet och söka svaret på frågan.

Ibland kommer man ju på att man själv innehar svaret på sin egen fråga!  :)
Bra ändå att kommunicera så att andra får kunskapen också!

/Gunnar