Huvudmeny

Frid över dess minne..

Startat av Bussmicke, 25 januari 2012, 09:03:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MGA

AL

Detta var la första serien som kom till Göteborg 1997 i samband med att Swebus rodde hem bl a linjerna 40 och 41 där dessa tursattes.

Ersa

Kanske den sämsta modellen som kommit ut från fabriken i Säffle. Någonsin... :-X

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2012, 12:56:30 PM
Kanske den sämsta modellen som kommit ut från fabriken i Säffle. Någonsin... :-X

Som passagerare skulle jag vilja säga att kortvarianterna i 41XX-serien var sämre... undrar om det fanns nåt i dem som inte var löst, skramlade eller var trasig till slut. Tyvärr får jag säga, för designmässigt sett diggar jag dem rejält!

AO

Hur var dessa jämfört med B7LA?

Ersa

Citat från: AO skrivet 27 januari 2012, 13:45:43 PM
Hur var dessa jämfört med B7LA?

Jag har då inte märkt någon skillnad. Delad sistaplats för B10LA och B7LA således.

Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2012, 13:26:09 PM
Tyvärr får jag säga, för designmässigt sett diggar jag dem rejält!

Vilken design? Den är ju i princip lika obefintlig som ljuset från strålkastarna. 8)
Nu låter jag nog överdrivet grinig, men jag ser faktiskt till att inte vara för ärlig. Detta då jag skulle kunna använda mycket hårdare ord om jag velat. Å andra sidan har jag aldrig kört dem nya, utan bara när de varit lastgamla (dvs när de fyllt c:a 10 år). Vissa bussar åldras oerhört fort!

Mikey

Håller helt med tidigare kommentarer! Dessa och B7L/A är nog det värsta jag åkt även om de flesta OmniCity/Link av den äldre modellen inte är långt ifrån...

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2012, 14:13:08 PM
Jag har då inte märkt någon skillnad. Delad sistaplats för B10LA och B7LA således.

Vilken design? Den är ju i princip lika obefintlig som ljuset från strålkastarna. 8)
Nu låter jag nog överdrivet grinig, men jag ser faktiskt till att inte vara för ärlig. Detta då jag skulle kunna använda mycket hårdare ord om jag velat. Å andra sidan har jag aldrig kört dem nya, utan bara när de varit lastgamla (dvs när de fyllt c:a 10 år). Vissa bussar åldras oerhört fort!

Jag gillar raka linjer och en stram design, rymdskepp göre sig icke besvär hos mig ;-) - alltid föredragit Säffle framför Scanias varianter t.ex....

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2012, 15:17:46 PM
Jag gillar raka linjer och en stram design, rymdskepp göre sig icke besvär hos mig ;-) - alltid föredragit Säffle framför Scanias varianter t.ex....

"Har ni lånat in bussar från Kazakstan?" var en inte direkt ovanlig fråga från resenärerna, när dessa kördes i Umeå.
Det enda som dessa B7LA/B10LA var bättre på än Scania OmniCity var lite starkare motor och ett bättre antispinnsystem. Dessa två fördelar vägdes dock snabbt upp av Volvons läckande kylare, läckande element, lösa yttre luckor, dörrbromsar som inte lossnade, varningssumrar som ständigt tjöt samt obefintlig fjädring som ledde till ryggvärk.

Vissa bussar, t.ex de som inte ens klarar av att hålla ihop i 9-10 år, ska inte bevaras till eftervärden helt enkelt.

bussgrabben

Jag gillar inte heller att åka dem, men jag gillar att titta på dem. Vi är i alla fall två som tycker de är snygga. ;)

P.Ek

Citat från: bussgrabben skrivet 27 januari 2012, 16:53:53 PM
Jag gillar inte heller att åka dem, men jag gillar att titta på dem. Vi är i alla fall två som tycker de är snygga. ;)

Tycker också de är snygga ;) så de höll bara 9-10 år?

Peppen

Är lite fundersam över kommentarerna i tråden, skiljer det verkligen så mycket mellan årsmodellerna av B10LA eller beror det på hur det var specade vid beställning?  ???

De B10LA-52 från 2001 (regnummer på SCH) som rullar i Linköping är bland de bekvämaste och populäraste stadsbussarna man kan tänka sig både bland passagerare och chaufförer, ljusår bättre än de sju år nyare Lions City G A23.
De två år nyare Volvo-bussarna (regnummer TJS/TJT från 2003) är dock aningen sämre ur passagerarperspektiv på grund av att stolsparen står för tätt, men ändå bättre än MAN.
I Linköping rullar ju fortfarande också ett antal B10L-60 från 1998 och även dessa är fortfarande riktigt bekväma att åka i.

Fördelar Volvo: mjukt stoppade säten, bra värme vintertid, inget irriterande skrammel inuti, går mjukt vid acceleration/inbromsning
Nackdelar Volvo: gnissel från släpets vändskiva

Fördelar MAN: accelererar fortare
Nackdelar MAN: stenhårda plastsäten, obefintlig värme vintertid, skrammel och missljud, otroligt högt motorljud, omöjligt att köra mjukt (rycker vid acceleration och tvärnitar vid inbromsning)

Ersa

Citat från: Tommy P skrivet 27 januari 2012, 17:46:39 PM
Är lite fundersam över kommentarerna i tråden, skiljer det verkligen så mycket mellan årsmodellerna av B10LA eller beror det på hur det var specade vid beställning?  ???

En så stor fråga kan jag inte svara på. Men en sak vet jag, och det var att Busslink hyrde in de gamla vikariebussarna från Umeå för att förstärka SL-trafik med. De blev dock inte särskilt långvariga.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28140.0

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2012, 15:17:46 PM

Underbart ord.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.