Mandagens lille bussbrann (Alt gikk bra!)

Startat av Bergenga, 24 januari 2012, 22:37:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Etter over et halvt år med busspendling er det sjelden at turene blir så veldig interessante. Og nå som det fortsatt er delvis mørkt så er det lite å se på langs veien også.
Men så hender det en gang i blant at det skjer noe utenom det vanlige, og det gjorde det definitivt da jeg var på vei hjem fra jobb i går. Vi hadde en stund merka at det lugget litt i bussen, og lukta en smule svidd en stund også. Og da vi kom til busstoppen Steenstrups gate på Kongsberg gikk sjåføren ut, og kom etter en liten stund tilbake og sa at det var flammer i bakhjulet. Vi var vel bare 8 passasjerer eller noe, så vi gikk ut alle sammen.

Og ja, der kunne man konstatere at det stod flammer opp inne i felgen på høyre hjulet på løpeakselen. Ikke den største flammen, og det så ikke umiddelbart ut som det ville spre seg heller.

Jeg prøvde å ta litt mer nærbilde, men med 1/10 sekund lukkertid og kameraet på frihånd så ble ikke resultatet så bra.

Vi lurte litt på om det bare var å la det kjøle ned og slukne av seg selv, men vi prøvde likevel å hive på litt snø noen ganger. Snøen hjalp egentlig ingenting, men det ble da i hvert fall en fin dampsky av det, så her var det tydelig at det var varmt.

Til slutt fant vi ut at det var best å få slukket det for å være helt sikker på at det ikke skulle spre seg til dekket og muligens forårsake en mye verre brann. Noen gikk for å få løs brannslukningsapparatet, og det var faktisk vanskeligere enn det burde være. Holderen er konstruert sånn at man må løsne en spenne og hekte av hele reima som holder det oppe før man prøver å dra det ut. De prøvde å dra det ut før de hadde hekta av reima, og da jeg kom til måtte jeg faktisk bruke en del makt for å dytte det tilbake sånn at reima kunne hektes av. Det gikk jo bra denne gangen hvor ting var alt annet enn dramatisk, men i en reell nødssituasjon kunne det vært snakk om verdifulle sekunder.

Jeg hadde faktisk aldri noen gang tidligere brukt brannslukningsapparat, så det var en ny erfaring, og bokstavelig talt med en viss bismak. Jeg stod så nær at pulverskyen slo tilbake mot meg og jeg fikk litt i munnen. Det smakte rett og slett forferdelig vondt. Uansett så var slukningsarbeidet vellykket, for etter vi brukte pulveret var det slutt på flammene.

Like etterpå kom en mann fra verkstedet, som sjåføren hadde hatt kontakt med på telefon mesteparten av tiden. Han kunne fortelle at det mest sannsynlig var hjullageret som hadde gått, og at flammene kom av at det brant i fettet fra hjullageret.
Bussen, Nettbuss Drammen #25478, også kjent som "Krag Jørgensen", har visstnok vært en ordentlig "mandagsbuss" fra den var ny, så det var kanskje naturlig at dette skjedde akkurat på en mandag. Bussen var faktisk ment å tas ut av trafikk tirsdag for blant annet å fikse en karosseriskade bak, så den ble faktisk bare tatt ut et par turer for tidlig.

NV 60097 i Bergmannsveien, Kongsberg, 23.01.2012.

Siden jeg uansett var nesten hjemme var det ikke noe grunn for å vente på erstatningsbussen som ble sendt fra garasjen på Kongsberg, så jeg gikk hjem derfra før den kom, men jeg reiste med samme sjåfør i dag morges, som kunne fortelle at den kom like etter at jeg gikk. Forsinkelsen ble ikke så veldig stor heller, for erstatningsbussen var framme på Notodden mindre enn 50 minutter etter vanlig rute.
Det å få den uheldige bussen videre til verkstedet på Notodden var visst heller ikke noe problem, for de hadde bare skrudd av hjulet og kjørt videre på vanlig måte. Det var jo sånn sett heldig at det bare var løpeakselen.

Sånn i ettertid har jeg jo tenkt at når det først skjedde noe utenom det vanlige så var det godt at det bare var det som skjedde. Dette var jo så udramatisk som en bussbrann med åpne flammer kan være.  :)
Mvh.
Øyvind Berg

enjoyable

Faktiskt lite komisk att du lägger ut en tråd om just detta, för igår hände nästan samma sak mig. Fick tjuvbroms på vänster bak vilket resulterade i kraftig överhettning. Blev aldrig någon brand, som tur var, men var inte långt ifrån då de rykte rätt bra. Jag som är helt ny som förare tyckte det hela var en mycket obehaglig upplevelse...

Robert T

Citat från: enjoyable skrivet 25 januari 2012, 09:23:07 AM
Faktiskt lite komisk att du lägger ut en tråd om just detta, för igår hände nästan samma sak mig. Fick tjuvbroms på vänster bak vilket resulterade i kraftig överhettning. Blev aldrig någon brand, som tur var, men var inte långt ifrån då de rykte rätt bra. Jag som är helt ny som förare tyckte det hela var en mycket obehaglig upplevelse...

Du kommer med tiden lära dig hur det luktar innan det gått så långt att det blir farligt. Det är bra att veta när man kör buss på lite kortare linjer där man kan ta en bensträckare runt bussen då och då. Man kan även känna på fälgarna om dom är varma. Viss värme får dom ju av hårdare körning men då ska dom vara lika varma på var sida. Är t.ex. höger fram varm och vänster fram kall kan man ana oråd.

Bergenga

Vi passasjerer bør kanskje også være observante på dette. Jeg merket at bussen ikke gikk helt jevnt, og jeg kjente også lukten et par ganger, men jeg var for trøtt til å bry meg om det. Jeg våknet derimot da vi stoppet. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

enjoyable

Citat från: Robert T skrivet 25 januari 2012, 13:31:51 PM
Du kommer med tiden lära dig hur det luktar innan det gått så långt att det blir farligt. Det är bra att veta när man kör buss på lite kortare linjer där man kan ta en bensträckare runt bussen då och då. Man kan även känna på fälgarna om dom är varma. Viss värme får dom ju av hårdare körning men då ska dom vara lika varma på var sida. Är t.ex. höger fram varm och vänster fram kall kan man ana oråd.

Fick höra av dom gamla rävarna att jag är så dålig som inte kunde känna innan. Bara det att då snackar vi om förare som kört längre än jag är gammal. Jag har kört i 3 månader och vissa tycks tro att jag ska kunna allt... Orutin kallas det. Dom har glömt bort hur de var när dom var nya.

bjorn_k

Äh... Vilka otrevliga rävar i Gävle :( det är väl bättre dom talar om sånt innan.. Eller? DET hade vart mycket mer att visa rutin av dom, att föra vidare kunskapen innan det liksom är försent... Stå på dig! (jag är visserligen äldre än du, men ännu nyare i yrket!)

j-a

Citat från: enjoyable skrivet 25 januari 2012, 22:14:56 PM
Fick höra av dom gamla rävarna att jag är så dålig som inte kunde känna innan. Bara det att då snackar vi om förare som kört längre än jag är gammal. Jag har kört i 3 månader och vissa tycks tro att jag ska kunna allt... Orutin kallas det. Dom har glömt bort hur de var när dom var nya.
Stå på dig bara,lyssna inte på allt sånt snack,man lär sig nåt nytt varje dag :)

enjoyable

Citat från: bjorn_k skrivet 25 januari 2012, 22:51:52 PM
Äh... Vilka otrevliga rävar i Gävle :( det är väl bättre dom talar om sånt innan.. Eller? DET hade vart mycket mer att visa rutin av dom, att föra vidare kunskapen innan det liksom är försent... Stå på dig! (jag är visserligen äldre än du, men ännu nyare i yrket!)

Jag hade lixom förväntat mig lite stöd och pepp efter en sån här händelse för jag är fortfarande rejält skakis. Trodde hela skiten ska brinna upp. Och sen att få sitta och höra sånna här saker känns inge kul när jag redan mår skitdåligt över allt...

bjorn_k

Men vafan! Ingen i ledningen som snackat med dig? Frågat hur du mår osv?? Skyddsombudet? Facket?

enjoyable

Citat från: bjorn_k skrivet 26 januari 2012, 06:10:55 AM
Men vafan! Ingen i ledningen som snackat med dig? Frågat hur du mår osv?? Skyddsombudet? Facket?

Nej, fick beröm på plats av TL som sa att jag gjort allt rätt. 
Körde samma buss igår. Exakt samma buss. Och jo, den hade fortfarande problem. Ingenting som kändes, då oket låg på så pass lite, men under en längre tid så blir de mycket tillslut. De räckte att jag satte huvudet vid hjulet och jag kände värmen och de luktade inte gott varken utanpå eller inne i bussen.

Robert T

Jag hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev, det var inte alls menat så. Jag har ju bara tre år i yrket och vet mycket väl hur det var i början.

enjoyable

Citat från: Robert T skrivet 27 januari 2012, 09:48:28 AM
Jag hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev, det var inte alls menat så. Jag har ju bara tre år i yrket och vet mycket väl hur det var i början. Jag tycker det är extremt oroväckande att de inte lagat bussen ordentligt.
Du får dock vara försiktig med att kritisera din arbetsgivare här på forumet om du vill behålla jobbet. :(

Ändrat!