Mercedes O302

Startat av lycbr, 24 januari 2012, 21:52:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bilomnibussen

Hej! Den lite längre varianten ser det ut som, kom väl närmare 1970. Från ca 1965 och framåt skulle varje bussföretag med lite självaktning och tillräckligt mycket beställningstrafik ha en sådan buss. De var mycket sköna att åka i men behäftade med diverse fenomen. Bl.a. skall det ha varit svårt att dra fast bakhjulen ordentligt, krävde extra hänsyn.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Ett annat fenomen var väl att de hade både 12 och 24 voltssystem. Belysning m.m. gick på 12 V, medan de startades på 24 V. Det gjorde att de dubbla batterierna drogs ur i otakt och laddades i otakt med allt vad det innebar i form av sulfatisering m.m.
Sedan var det rosten. Den kom som ett brev på posten.

Mats Karlsson

Det kan kanske vara intressant att notera vilken buss det rör sig om. Det är en Mercedes O302/13 med chassinr 30224810019202 från 1972. Den rullade först hos Tapanis Busstrafik i Haparanda med reg.nr BD788 / ETX042 och hamnade 1978 hos bussägare Frank Olsson i Harestad. Där såg jag den åtskilliga gånger åren in på 1980-talet. Frank Olsson drev Tjuvkils Bilstation som senare antog namnet Marstrand-Hermansby Taxi & Busstrafik. Detta företag såldes med tiden till Interbus, men då var Mercedes-bussen borta sedan länge och ersatt av Neoplan-bussar.

p.i.s

Dom Mercedes bussarna Anders Tapani hade klassade han som sina favoriter.