Sudd i Finska viken

Startat av Mr G, 24 januari 2012, 10:24:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Snarlik suddig bild kan ha varit visat tidigare här. Jag vill minnas att det var första gången jag såg en oxblodsröd CF på en BSBV-linje, och i upphetsningen därutav knäppte jag kanske för många bilder, varför de flesta gick direkt till skräplådan. Svårt ställe förresten att plåta på, med den mörka terminalen i bakgrunden som slukar allt ljus, därav den långa exponeringstiden. Och det bidrar förstås till jättesuddet på gulingen till höger.
吉先生

Björn Forslund

BSBV-suddet ger faktiskt liv och rörelse åt bilden. Bussterminalen med dess intensiva trafik illustreras riktigt bra!
Men den oxblodsfärgade CF:en är väl i gamla SJ-livrén? Röda nyanser brukar iofs variera kraftigt beroende på filmfabrikat och ålder.
Finska viken? Franska Bukten ligger väl närmast?

Mr G

Slussen och området där omkring kallades av många just för Finska viken vid den här tiden pga att man tyckte att det sprang omkring finnar i gångarna och langade sprit. Gula gången t ex var ökänd och farlig att vistas i sena timmar speciellt, sades det. Om namnet Finska viken betecknade en speciell plats i Slussenkarusellen eller hela området låter jag vara osagt.
吉先生

AGR

Suddet beror möjligen inte på att den här bilden är tagen vid hemkomsten från utlandsresan? Se bilden på H31 vid utresan. ;D
Mvh AGR

JDS

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2012, 12:33:33 PM
Slussen och området där omkring kallades av många just för Finska viken vid den här tiden pga att man tyckte att det sprang omkring finnar i gångarna och langade sprit. Gula gången t ex var ökänd och farlig att vistas i sena timmar speciellt, sades det. Om namnet Finska viken betecknade en speciell plats i Slussenkarusellen eller hela området låter jag vara osagt.

Var det inte också en liten parodi på namnet "Franska bukten" på en närliggande krökt hamnkant?

Mr G

Citat från: AGR skrivet 25 januari 2012, 08:12:05 AM
Suddet beror möjligen inte på att den här bilden är tagen vid hemkomsten från utlandsresan? Se bilden på H31 vid utresan. ;D
Mvh AGR

>:( >:( >:(

吉先生

Roland Hn

Ytterligare ett namn är Karelska näset.
Roland?