Kan denna buss ha varit SJ 1060?

Startat av Bengt H, 22 januari 2012, 17:45:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Jag hittade denna bild som visar en buss som jag fotograferade i Hols grusgrop, nordost om Alingsås, i december 1970. Jag tolkar registreringsskylten som O256, men det är otydligt. En sökning på numret i Svensk busshistoria ger en Scania-Vabis B22, ASJ, SJ1060 som svar och det verkar ju rimligt.

Finns det nåon här som kan bekräfta?

BengaB40

Hej!Tänk vad man kunde hitta i grusgropar förr! En detalj som är typisk för ASJ är destinationsrulle-rutans utformning med de rundade hörnen. Också två separata blåljus var vanligt när det gällde ASJ på 40-talet. Bussens längd tyder dessutom på en ScV B22! Hälsn. BengaB40

bjorn_k

"I december 1070" strax efter slaget vid Hastings alltså :)

"ett gott skratt förlänger livet!"

Bengt H

Citat från: bjorn_k skrivet 23 januari 2012, 11:53:50 AM
"I december 1070" strax efter slaget vid Hastings alltså :)

"ett gott skratt förlänger livet!"

Visserligen är bilden uråldrig, men riktigt så gammal är den inte. Annars kunde ju bussens skick kanske förklaras av att den deltagit i krigen på de brittiska öarna åren före.

Jag ändrar årtalet till ett mer rimligt sådant efter att ha förlängt inte bara livet, utan även munnen en smula. Tack för påpekandet.

BengaB40

Hej! Egentligen vad spelar 40,50,100,1000 år för roll? Själv kan jag inte se mig mätt på den här bilden! En gammal SJ-kämpe som har varit levebröd för ett antal förare och livlina för folks kommunikation till tätare bebyggda områden när det begav sig! Undrar varför just denna buss hamnade i grusgropen, det vanliga för uttjänta SJ-bussar på 50/60-talet var ju annars transport på järnvägsvagn till skroten i Vislanda. Ser nu att akterkastellet och bakrutan är typiskt ASJ! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hej! Ovanligt med en lutande stolpe efter första lilla sidorutan där fram. Men jag har sett liknande på mera turistbetonade karosserier från ASJ.
Mvh Jan G