Karlskoga Lokaltrafik nr 5 år 1976

Startat av Mats Karlsson, 22 januari 2012, 11:29:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson


Efter att ha visat Karlskoga Lokaltrafiks buss nr 2 på linje 2, nr 3 på linje 3 och nr 17 på linje 7 så kommer här nr 5 på linje 5. Det är en Scania CR111M59 från slutet av 1974 med reg.nr HNX865 och chassinr 542983. Bussen gick i trafik fram till dec 1985 då den ställdes av och sedan såldes till en privatperson under 1987. Jag minns inte orsaken till att den ställdes av så tidigt som 1985. Var det något med växellådan kanske?

Om den observante och vetgirige undrar så var det så att kommunen tog över lokaltrafiken i Karlskoga från Nora Bergslags Järnväg (NBJ) 1973-01-01. Genast började kommunen beställa nya bussar i stället för de gamla slitna NBJ-bussarna. I början av 1974 kom två Wilsonväxlade Volvo B59/Säffle och i slutet av 1974 tre Scania CR111M. I början av 1976 kom en automatväxlad Volvo B59/Säffle. Det modernaste från NBJ-tiden var de två CR76:orna med nr 17 och 18. Eftersom kommunen ärvde NBJ:s linjenät med 7 linjer, där det gick åt en enda buss per linje, kom bussarna att tursättas så att bussar nr 1-6 hamnade på linjer 1-6 och buss nr 17 på linje 7. Enkelt och snitsigt! Så såg det alltså ut i Karlskoga när jag var där första gången och fotade, nämligen 1976. Bara något halvår(?) senare infördes ett nytt linjenät med tre linjer, där linjer 1 och 2 krävde tre bussar vardera och linje 3 endast en buss. Då blev tursättningen något annorlunda. Jag vill minnas att nr 1-3 hamande på linje 1, nr 4-6 på linje 2 och nr 17 på linje 3, i varje fall till att börja med. Sedan blev det lite blandning.

Bilden ovan är tagen på Bergsmansgatan, invid Telia-huset, i riktning mot kyrkan, Centralplan och busstationen. Här stannar bussarna fortfarande. I bakgrunden syns en buss på motsatta sidans hållplats. Där stannar inga bussar sedan lång tid tillbaka, utan bussarna svänger av 50 m tidigare ned till torget. Åker man ned till centrum västerifrån måste man alltså gå av vid torget. När man skall åka tillbaka måste man gå på vid Bergsmansgatan. Det är 140 m däremellan. Se denna kartlänk: http://kartor.eniro.se/m/9011o

1896

Vart tog NBJ.s nr 18 vägen ? Vart den reserv ?  ???

Mats Karlsson

Utöver "stadslinjerna" fanns det ett antal lasaretts- och industrilinjer både morgon och kväll vilka krävde ganska många bussar. Förutom att utgöra reserv så fanns följande bussar som gick på nämnda linjer: 16, 18, 22, 23, 26, 27 och 29. 

Stefan P

Hej

Vad var 29 för sorts buss?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Nr 29 var en CF65, inköpt beg. från Västerås.