Snö i Göteborg (Bilder)

Startat av JesperO, 21 januari 2012, 20:05:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JesperO

Idag fick Göteborg en hel del snö, och jag spenderade större delen av dagen utomhus. Nedan följer två av de bussar som fastnade på bild under dagen.


Veolia 3787 ankommer Sörhallstorget.


Veolia 4120 kom inte längre än så här på sin väg mot Högsbohöjd. Den var dock inte ensam om att fastna i uppförsbackar, minst 2 andra 24-metersbussar fastnade i andra backar (Nordstan samt Annedalskyrkan) under dagens gång.

Jesper

Ersa

Första bilden var riktigt läcker, medan den andra visar den osminkade sanningen. ;D

Carl Eric

Citat från: JesperO skrivet 21 januari 2012, 20:05:57 PM


Veolia 4120 kom inte längre än så här på sin väg mot Högsbohöjd. Den var dock inte ensam om att fastna i uppförsbackar, minst 2 andra 24-metersbussar fastnade i andra backar (Nordstan samt Annedalskyrkan) under dagens gång.

B9S i ett nötskal...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Riktigt snygga bilder! De får en verkligen att längta tills snön kommer upp hit till Stockholmstrakten...

J0han

Citat från: Mikey skrivet 21 januari 2012, 21:24:10 PM
Riktigt snygga bilder! De får en verkligen att längta tills snön kommer upp hit till Stockholmstrakten...

Whut de är väl vitt ute eller såg ja fel?

Mikey

Citat från: Johan Ek skrivet 21 januari 2012, 21:34:41 PM
Whut de är väl vitt ute eller såg ja fel?

Jovisst, men de 2-3mm som ligger på sina ställen räknar jag inte, det ska ju minst vara 5cm för att räknas som snö... :P

danneh

Citat från: Carl Eric skrivet 21 januari 2012, 21:07:55 PM
B9S i ett nötskal...

Nu finns det ju inget annat alternativ ändå? En bakmonterad motor på en 24m-buss är nog inte något jag skulle vilja vara med om. Tror inte något ledbuss vi har här går när det är halt (som passagerare upplever jag att B9S går bättre)

Ersa

Citat från: danneh skrivet 22 januari 2012, 00:38:45 AM
Nu finns det ju inget annat alternativ ändå? En bakmonterad motor på en 24m-buss är nog inte något jag skulle vilja vara med om. Tror inte något ledbuss vi har här går när det är halt (som passagerare upplever jag att B9S går bättre)

Spårvagn på nybyggd spårväg är väl ett ändå ett alternativ? Nu finns det ju många inte särskilt pålästa "experter" därute som hävdar att dubbelledvagnar är lika bra (eller rentav bättre) än spårvagnar i stadstrafik, men dessa personer har knappast sett denna bild, och än mindre kört B9S vintertid.

homer

hur skulle en dubbelled vara med bakmotor? tänker på en 8900 med låt säga en i-shift skulle de fungera? går de att ha pusher på en led borde de väl gå på 2 också? eller?

Ersa

Citat från: homer skrivet 22 januari 2012, 11:52:25 AM
hur skulle en dubbelled vara med bakmotor? tänker på en 8900 med låt säga en i-shift skulle de fungera? går de att ha pusher på en led borde de väl gå på 2 också? eller?

Det beror mycket på vilket slags (mer eller mindre efterblivet) datoriserat antispinnsystem som man valt till bussmodellen.
- Scanias gamla (och Solaris nuvarande) system ASR driver på rejält, men skulle förmodligen leda till att hela dubbel-ledvagnen viker sig som ett Z.
- Scanias nuvarande system TC skulle slå ifrån all effekt, och gör att bussen fastnar helt vid minsta lilla snöfall. Dock nästan spikrak. Möjligtvis skulle motordelen vika ut sig lite grann åt något håll. Oftast ut i körbanan.

Calle

I dag söndag, kördes linje 58 av i princip bara boggiebussar; Volvo och Solaris. Misstänker att det har med snön och halkan att göra...

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2012, 12:21:40 PM
Det beror mycket på vilket slags (mer eller mindre efterblivet) datoriserat antispinnsystem som man valt till bussmodellen.
- Scanias gamla (och Solaris nuvarande) system ASR driver på rejält, men skulle förmodligen leda till att hela dubbel-ledvagnen viker sig som ett Z.
- Scanias nuvarande system TC skulle slå ifrån all effekt, och gör att bussen fastnar helt vid minsta lilla snöfall. Dock nästan spikrak. Möjligtvis skulle motordelen vika ut sig lite grann åt något håll. Oftast ut i körbanan.

Och icke att förglömma så måste en bakmotorbuss ha dubbelmontage på sista axeln vilket gör att den genar i kurvor. Obehagligt när man som förare kanske inte ser det i spegeln?

Robert T

Citat från: Mrbuss skrivet 22 januari 2012, 14:58:16 PM
Och icke att förglömma så måste en bakmotorbuss ha dubbelmontage på sista axeln vilket gör att den genar i kurvor. Obehagligt när man som förare kanske inte ser det i spegeln?

Varför skulle det vara obehagligt? Kan man köra lastbil med link+trailer ska man väl kunna köra dubbelledbuss.

Men det är fortfarande en idiotisk ide med motorn bak.  ;D

Mikael Ringmarck

Citat från: Robert T skrivet 22 januari 2012, 16:52:24 PM
Varför skulle det vara obehagligt? Kan man köra lastbil med link+trailer ska man väl kunna köra dubbelledbuss.

Men det är fortfarande en idiotisk ide med motorn bak.  ;D

Jag kan inte köra link+trailer. Har aldrig gjort och har inte behörighet för det  ;) Men visst, det är väl inga problem att lära sig köra en sån dubbelled. Dock kan jag kan säga redan nu att jag inte skulle komma fram på många av de 83 linjer jag kört.

PauPut

Linje 17 har gått på boggiebuss under lördagskvällen.