Karlskoga Lokaltrafik nr 3 år 1976

Startat av Mats Karlsson, 21 januari 2012, 19:21:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson


Karlskoga Lokaltrafiks buss nr 3 lastar vid Bergsmansgatan på dåvarande linje 3 (Nobelhallen-Centrum-Bråten) den 1 september 1976. Bussen är en Scania CR111M59 från slutet av 1974 med reg.nr HOC635 och chassinr 542981. Förarnas missnöje med de två Volvo B59/Säffle (nr 1 och 2) som levererades i början av 1974 gjorde att kommunen lyssnade och köpte Scania i nästa omgång. Dessa numrerades 3-5. De blev omtyckta eftersom de var fina att köra och accelererade bra. Buss nr 3 rullade kvar till början av 1989 då den såldes till Kristinehamns Omnibustrafik nr 33. Då hade den sedan 1982 ägts av Länsbussarna. När Swebus köpte Kristinehamns Omnibustrafik i slutet av 1991 följde bussen med dit.

Peter Öden

Hej !

Tack Mats för gamla trevliga bilder från Karlskoga, nostalgin flödar !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 21 januari 2012, 19:31:41 PM
Hej !

Tack Mats för gamla trevliga bilder från Karlskoga, nostalgin flödar !

Mvh Peter Ö
Ja, det börjar kännas riktigt nostalgiskt att backa tillbaka till 1976, den första gången jag var och fotade i Karlskoga. Då hade jag ingen aning om att jag 14 månader senare skulle flytta till just Karlskoga och bli kvar där tack vare mitt kanonjobb. Då, 1977, kördes lokaltrafiken med Scania och Volvo. Idag körs den med Autosan och Irisbus. Tiderna förändras. Och ganska nyligen gick den siste föraren i pension av de som fanns redan 1976/1977!

AL

Det lär ha berättats om en kvinnlig förare i Karlskoga som inte alls uppskattade dessa CR111:or och hon bråkade tydligen om detta väl så ofta och krävde bussbyten - om hon inte helt sonika sjukskrev sig p g a besvären hon fick av dessa bussar.  Närheten till Kristinehamn gjorde också att denna kvinnliga förare ibland körde extra även hos detta kommunala bolag, och när Kristinehamn senare köpte två av Karlskogas tre CR111:or, bar det sig inte bättre än att chefen - eller en av dem - råkade befinna sig i Kristinehamn just vid ett tillfälle när den kvinnliga föraren gjorde ett gästspel i samma stad - glatt körandes just en av de f d Karlskoga-111:orna...  ;D

Höjden av otur får man väl säga, och inte helt oväntat hade också chefen synpunkter på varför bussen inte dög i Karlskoga, men alldeles utmärkt i grannkommunen Kristinehamn!   :P

Mats Karlsson

Citat från: AL skrivet 21 januari 2012, 23:47:27 PM
Det lär ha berättats om en kvinnlig förare i Karlskoga som inte alls uppskattade dessa CR111:or och hon bråkade tydligen om detta väl så ofta och krävde bussbyten - om hon inte helt sonika sjukskrev sig p g a besvären hon fick av dessa bussar.  ......
Denna historia har jag faktiskt aldrig hört. Däremot fanns det en kvinnlig bussförare som inte gillade Volvo-bussarna nr 1 och 2 eftersom hon aldrig kunde lära sig att hantera Wilson-lådan. Hon tillhörde kategorin som också sjukskrev sig ofta, men tyvärr av andra skäl.

Björn Forslund

Men det där med CR111 och motvilja att köra dem måste ju vara fel - såvida det inte var just Wilsonväxlade vagnar. Dessa påstods ju vara lite svårkörda då lådan inte lirade med motorn riktigt.
Annars är CR111 den buss som alla förare lovordat mest, vad jag vet.

Svempa

CR 76-111 med wilson.  Har det funnits?

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 22 januari 2012, 17:45:44 PM
CR 76-111 med wilson.  Har det funnits?

Klart att det funnits, annars skulle jag ju inte ha skrivit inlägget ovan! T ex SL typ H56 var CR111 MF med Wilsonlådor

Mats Karlsson

Vi skall kanske förtydliga att det bara var CR111 som gick att få med Wilsonlåda.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2012, 18:45:51 PM
Vi skall kanske förtydliga att det bara var CR111 som gick att få med Wilsonlåda.

Jo, det var ju CR111 vi diskuterade. Var det Wilsonlåda i Karlskogas vagnar av denna modell?

Mats Karlsson

Nej, det var HR501 i Karlskogabussarna nr 3-5.

Eftersom signaturen Svempa frågade om det funnits CR76-111 med Wilson så ville jag förtydliga att det bara var 111 som hade Wilson så att inget missförstånd sker.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2012, 19:49:54 PM
Nej, det var HR501 i Karlskogabussarna nr 3-5.

Eftersom signaturen Svempa frågade om det funnits CR76-111 med Wilson så ville jag förtydliga att det bara var 111 som hade Wilson så att inget missförstånd sker.

Ja, givetvis. Om det var HR501 låda i bussen så var det väl inget problem att köra den. Det måste ha varit Volvobussarna kvinnan ifråga skydde....

Stefan P

Hej

Tack för bilden. Nu orkar man jobba i fyra dagar. Det var en de bästa bussar som funnits hos Karlskoga Loklatrafik.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2012, 12:46:47 PM
Hej

Tack för bilden. Nu orkar man jobba i fyra dagar. Det var en de bästa bussar som funnits hos Karlskoga Loklatrafik.

mvh Stefan P
Så tyckte jag också som flitig resenär. Det fanns bara en enda nackdel med busstypen: galonklädseln! Den blev varm och klibbig på sommaren och såphal på vintern. Det gällde att hålla i sig i svängarna om man satt på yttersätet, annars kunde man glida av. Det gjorde en dam som inte var så uppmärksam. Hon for ut i gången och slog till sin stora papperskasse som hon förmodligen hade varit på Prix och fyllt. Kassen välte och det rullade både konservburkar och kålhuvud fram genom gången!