Huvudmeny

Keolis på Söder

Startat av P.Ek, 21 januari 2012, 14:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Här kommer några bilder från Södermalm idag:

Först en av Keolis "nya" MAN 7036 vid hållplats Wollmar Yxkullsgatan på Rosenlundsgatan.

Från samma hållplats tog jag linje 74...

...till Södersjukhuset med Keolis 5118.

Keolis 5386:

Keolis 6676, stationerad i Gubbängen, tidigare i Nyboda där jag tror att den blev nylevererad. Men skyltningen "Valla torg via Skanstull" har jag inte sett tidigare.

//P.Ek :)

Kvarne

Ang 164:ans skyltning....det är efter ett förslag från mig på grund av att resenärerna mycket ofta undrar om bussen går via Skanstull...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

virtual1

Citat från: Kvarne skrivet 22 januari 2012, 00:22:38 AM
Ang 164:ans skyltning....det är efter ett förslag från mig på grund av att resenärerna mycket ofta undrar om bussen går via Skanstull...

Hur i h-e kan man undra det???? Det finns ju omöjligen nån annan vettig väg från Gullmarsplan till Södersjukhuset än just via Skanstull, tror några att den flyger?? =)

P.Ek

Om man ska från Södersjukhuset till Skanstull går man väl inte till 164an utan till 3an när det i princip hela tiden står en sådan buss vid Södersjukhuset närmast entrén.

Traesk

Citat från: virtual1 skrivet 22 januari 2012, 16:20:50 PM
Hur i h-e kan man undra det???? Det finns ju omöjligen nån annan vettig väg från Gullmarsplan till Södersjukhuset än just via Skanstull, tror några att den flyger?? =)
Är det vettigt att köra via Kungsholmen om man ska till Radiohuset från Gullmarsplan? Det finns en del mindre raka sträckningar... den skulle ju till exempel kunna gå via Liljeholmen?

MartinMartin

Jag felrapporterade flera gånger när jag körde 164an för precis innan hpl Skanstull så skyltade den upp Södersjukhuset
fast jag var på väg till Gullmarsplan eller Årsta/Valla.
Visserligen slutade då den aktuella turen ju på Södersjukhuset men ingen resenär som ska till södersjukhuset står ju på
den sidan av Ringvägen.
Ännu värre var det när jag körde en tur som efter Valla bara skulle gå till Gullmarsplan för avslut, då skyltade den Gullmarsplan före Skanstull
vilket resulterade i frågor som; "Går du inte till Årsta" "Går du bara till Gullmarsplan", men nu kanske man har åtgärdat det problemet ??

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 22 januari 2012, 16:20:50 PM
Men hur många "vanliga" stockhomare vet var Valla Torg ligger? Om man nu vet det, så kan det kanske vara lätt att lista ut. Men samtidigt - en sträckning som går Hornstull-Liljeholmen-Årstaberg-Vala Torg vore ju inte helt fel. Skulle förbättra trafiken rätt bra till Södersjukhuset från Liljeholmen (slippa byta till linje 4 som ju ändå inte går upp till sjukhuset). Ett rätt bra linjeförslag med andra ord.

Men här ser vi ju lite av problemen med ringlinjer också. Blir rörigt helt enkelt - och då är det ju utmärkt att skytlningen kan vara så dynamisk nuförtiden.

Att använda "via" funktionen tycker jag dock är utmärkt. Problemet med många linjer är ju just att man inte vet vilka gemensamma stråk som bussarna trafikerar. Med mer "via" - funktioner i displayer blir ju nästan stombussar onödiga på vissa sträckor (i ren stadstrafik och som tvärförbindelser är det dock oftast den bästa lösningen).

Adrian Langemar

Citat från: Kvarne skrivet 22 januari 2012, 00:22:38 AM

Men vad har du ställt till med? Du bidrar ju till att dra ner resandestatistiken för stombussarna! Förräderi mot trafikhuvudman ;)