Du Hugo! Välj din Commerce

Startat av Mr G, 21 januari 2012, 13:32:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En gravt ljusskadad bild från skräplådan som jag hjälpligt lyckats restaurera. 1968-1969 fick jag låna en enkel småbildskamera av en god vän, f ö samma vän som senare tyckte att han skulle ha alla bilder som jag plåtat i sin ägo. Kameran var som sagt enkel, och på det sättet väldigt bra att använda för den som ville lära sig fotografi från grunden. Ingen automatik här inte, utan allt skulle ställas in och värderas, med påföljd att jag snabbt blev tvungen att lära mig om skärpedjup, filmkänslighet, slutarhastighet, bländaröppning, brännvidd, ljus, avstånd, rörelse etc. och sambamdet mellan alla dessa storheter. Som sagt mycket lärorikt, och en bra grund att gå vidare ifrån. Men kameran hade ett par skruvar lösa som gjorde att den släppte in ljus på fel ställe och ibland skadade filmen. Jag har (läs hade) massor med såna bilder som är ljusskade i hörnen. Den här däremot var ljusskadad nästan överallt, så den förpassades snabbt till skräplådan. Och därför kan jag visa den i Buss-Snack nu.

En extravagn på 54:an på väg mot Östermalm vid hållplatsen Fridhemsplan som då låg vid Drottningholmsvägen södra trottoar
吉先生

Drängen

Hehe, ser nästan ut som om fotgrafen bolmar på en Commerce under fotograferingen  ;)

Ersa

Bra att bilderna ändå blev bevarade i skräplådan. Jag ger mig sjutton på att en bildredigeringskunnig människa idag kan restaurera dylika bilder ännu mera, utan större problem. :)

Gunnar D

Det ser ut att vara 75485 om jag tyder det rätt. Den kom att bli Nybodas sista H24 bortforslad sommaren-71.

/Gunnar

Björn Forslund

Hoppas Hugo från sin fasta punkt i tillvaron (eller snarare frånvaron) på Skogskyrkogården kan se bussarna passera, numera utan förförisk cigg-reklam.

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 21 januari 2012, 15:21:39 PM
Det ser ut att vara 75485 om jag tyder det rätt. Den kom att bli Nybodas sista H24 bortforslad sommaren-71.

/Gunnar

Ja det var nog Nyboda som svarade för en stor del av extratrafiken på 54:an då. 54E var väl snudd på en egen linje med sträckningen Hornstull - Jarlaplan, senare blev det mer formaliserat med speciella pappskyltar med linjenumret på. Snart inrättades också 54B som gick ner till Bergsunds strand och vände vid f d linje 30:s äldsta vändslinga i området. Om det var så att 54B ersatte 54E låter jag vara osagt, men jag vill minnas att båda fanns samtidigt. Jag vill också ha det till att 54B skyltades på hållplatser och tidtabeller men inte 54E. I det sammanhanget ska också 54X nämnas. Jag är osäker, men vill ha det till att 54X och 54B är samma linje, men att bokstaven byttes för att det skulle passa in i något system som SL hade kommit på.

Inrättandet av 54B (eller om den nu började som 54X) var en eftergift åt opinionen på Reimersholme som klagade högljutt efter att den direkta förbindelsen man haft med Norrmalm med linje 30 drogs in i samband med dagen H.

Vill ha det till att pappskylten i framrutan anger linjesträckningen Hornstull - Jarlaplan.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2012, 00:21:20 AM
Ja det var nog Nyboda som svarade för en stor del av extratrafiken på 54:an då. 54E var väl snudd på en egen linje med sträckningen Hornstull - Jarlaplan, senare blev det mer formaliserat med speciella pappskyltar med linjenumret på.

Ja, fast de speciella pappskyltarna för linje 54E fanns nog från "början" eller iaf från nov-67.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2012, 09:51:57 AM
Ja, fast de speciella pappskyltarna för linje 54E fanns nog från "början" eller iaf från nov-67.

/Gunnar

Mitt minne säger något annat, men jag medger att det är svagt. Bussen på bilden ser inte ut att ha en sån pappskylt i alla fall. Jag vill ha det till att det endast står Hornstull - Jarlaplan på skylten, utan linjenummer. De skyltar jag tänker på hade linjenumret i vit text på svart botten och med linjesträckningen i svart text som vanligt. Om det fanns skyltar med både linjenummer och linjesträckning i svart text på vitbotten låter jag vara osagt, eller så har det fallit ur minnet.
吉先生

Gunnar D

Pappskylt bak här vid Dalagatan 5 nov 1967 men dest går ej att se på originalet heller.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2012, 16:15:22 PM
Pappskylt bak här vid Dalagatan 5 nov 1967 men dest går ej att se på originalet heller.

/Gunnar

Seppo Fan. Jag erkänner mig överbevisad. Jag antar att du är säker på dateringen av bilden. 5 nov 1967 var en söndag, och jag funderar lite över om 54E trafikerades på söndagar.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2012, 18:39:16 PM
Seppo Fan. Jag erkänner mig överbevisad. Jag antar att du är säker på dateringen av bilden. 5 nov 1967 var en söndag, och jag funderar lite över om 54E trafikerades på söndagar.

Så säker jag kan bli. Aug 63 - juli 64, apr 66 - nov 71 noterade jag alltid bilddatum sedan orkade jag inte mer. Nov 67 gick jag f.ö. på gymnasiet så det var främst under lör-sön jag var inne i stan och plåtade.

/Gunnar