Fler kan ta bilen när flygbuss blir dyrare

Startat av Fredde, 20 januari 2012, 19:43:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Swedavia vill införa avgifter för busstrafiken till Arlanda av rättviseskäl. Det betyder dyrare bussresor till flyget och bussbranschen protesterar. Avgifterna leder till att det mest miljöfientliga sättet att ta sig till flyget blir det enda avgiftsfria.

http://www.dn.se/sthlm/fler-kan-ta-bilen-nar-flygbuss-blir-dyrare


homer

#1
Helt och hållet dårskap

Omnilasse

Framförallt verkar det ju lite kontraproduktivt. Swedavia måste ju hålla nere koldioxidutsläppen - antalet flyg är ju beroende av det, eftersom flygplatsen som helhet har ett klimatmål . Att då göra taxi och privatbilar mer konkurrenskraftiga bidrar ju knappast till att nå målet.  Särskilt som SL (Arriva) kör med en stor del etanolbussar och Flygbussarna har ju R.M.E. Så ifall man minskar antalet som reser med bussar till flygplatsen, får man högre utsläpp totalt och måste alltså dra ner på antalet flyg. Har man färre start och landningar torde ju det leda till att Swedavia får in mindre pengar (inkomsterna från flygtrafiken lär ju vara något högre än vad man kan få in på att ta betalt för busstrafiken).

Men man kanske inte skall begära så mycket av ett statligt bolag...

Der_löwe

Fast i sak kan jag ju hålla med om tex tågen betalar, så skall väl även bussarna betala. Men om det är rätt att man över huvud taget skall betala är ju en annan sak.

Det märkliga är ju att man inte infört detta tidigare, i Östersund har Swedavia tagit ut en avgift sedan länge för bussarna.

Det samma gäller ju även tex tågstationer nuförtiden, alla dessa driftbolag verkar helt bortse från den tjänst som bussarna utför åt tågstationer/flygplatser genom att få dit deras kunder.

Ersa

Om detta har med koldioxidutsläppen att göra, som det påstås, borde ju alla slags motorfordon betala. Eller varför inte ha ungefär samma princip som trängselavgiften i Stockholm? Bilister betalar, medan bussar och tåg kör in och ut utan (eller med en lägre) avgift.

groenis

Är det någon som har tagit reda på vad det skulle kosta per buss?
Dessutom så kan man inte jämföra med taxi då det bara släpps in bilar som går på alternativa bränslen undantag "storbilar",
kostnaden per buss kommer vara försumbar då Svedavia helst ser att passagerare kommer kommunalt, fick de välja så skulle de helst se taxitrafiken försvinna istället för bussarna

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 21 januari 2012, 06:01:41 AM
Är det någon som har tagit reda på vad det skulle kosta per buss?
Dessutom så kan man inte jämföra med taxi då det bara släpps in bilar som går på alternativa bränslen undantag "storbilar",
kostnaden per buss kommer vara försumbar då Svedavia helst ser att passagerare kommer kommunalt, fick de välja så skulle de helst se taxitrafiken försvinna istället för bussarna

/Lennart

Enligt DN-artikeln rör det sig om 70-80 kronor för en normalbuss. 

Nico

Jo, ibland undrar man lite hur vissa makthavare tänker... samma sak som detta att lägga trängselskatt på Essingeleden. Kostar det lika mycket överallt kommer folk bara att ta den kortaste och snabbaste vägen istället. Nu finns det en morot för att köra runt, dvs. det är billigare. Samma sak med flygbussen för det är inte superbekvämt om man säger så (om man inte råkar bo precis vid t.ex. Cityterminalen, S:t Eriksplan eller Vanadisplan) att ta den alla gånger, men så länge den har ett någorlunda bra pris så kan flygbussen konkurrera om resenärerna. Höjer man priset kraftigt så försvinner det incitamentet och så bra position i sin konkurrens mot alternativen har nog inte flygbussarna på många håll i Stockholm... med tanke på att man faktiskt lagt ner en del linjer på senare år och försöker sig på andra varianter, t.ex. att konkurrera med Flygtaxi osv.

Det finns ett par olika parametrar som måste fungera och samspela på ett vettigt vis och det är tid, kostnad och enkelhet. Tar det längre tid, kostar mer och är allmänt bökigt och krångligt, ja då blir den egna bilen (eller att be någon i familjen, släkten, polaren, grannen att mot soppapengar köra en) ändå det enklaste alternativet och det är just det som en del potentater verkar missa. Kruxet här är nog även att man gjort de vanliga ekonomiska kalkylerna, men ekonomerna älskar sitt »ceteris paribus« antagande som de ibland nästar verkar gå och mumlar i sömnen eller i alla fall ser som ett heligt mantra. Det antagandet där man endast ser till en enda enskild storhet är säkert bra i vissa fall, men innebär troligen även ofta att när det rör sig om saker utanför den teoretiska världen så ser ekonomerna inte alltid skogen för bara trän...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

tågluffaren

Tja, SL skulle kunna införa att till Arlanda behövs tilläggsbiljett även vid bussresa, som för Upptåget.

Jonas1968

#9
Citat från: tågluffaren skrivet 21 januari 2012, 14:38:55 PM
Tja, SL skulle kunna införa att till Arlanda behövs tilläggsbiljett även vid bussresa, som för Upptåget.
Blir ju krångligt med speciella kort för Arlandaresenärer osv. Samma kort för Upptåget som för SLbussen skulle ju knappast vara vettigt då A-Train tar 65 kronor per resenär medan det för bussarna handlar om 70-80 per fordon. Är nog i fallet SL buss mera troligt att kostnaden slås ut på alla SL resenärer i stället. En kostad på 70-80 per en hel buss blir ju knappast så mycket pengar per passagerare att det är värt att krångla med specialbiljetter och specialkort.