Karlskoga Lokaltrafik nr 17 år 1976

Startat av Mats Karlsson, 19 januari 2012, 19:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Karlskoga Lokaltrafiks buss nr 17 inväntar avgångstid på dåvarande linje 7 den 1 sept 1976. Bussen är en Scania-Vabis CR7659 från 1967 med chassinr 540824, reg.nr T194 / EGG814 och tidigare ägd av NBJ med samma inv.nr. 1986 såldes den till Ekologibussen i Stora Mellösa. Färgen är ASG-gul nedtill och pärlvit upptill.

Drängen

Är det kyrkan i bakgrunden?. Bodde i trakten i 6 år, och det är kul att se hur det såg ut förr. Är jag på rätt plats, så ligger det väl tobaks/tidnings/hyrfilms- och godisbutik till höger om bussen idag?....

Mats Karlsson

Jodå, det är kyrkan som syns i bakgrunden med sin lutande spira.

Till höger om bussen finns idag bl.a. skoaffär, inredningsaffär, blomsterhandel, mäklarfirma m.m., men ingen godis/tobak. Det var nog längesedan det fanns något sådant där, kanske 20 år sedan.

Drängen

Hmm, busstationen, ligger inte den "framför" bussen?. Annars är jag helt vilse.... :(

Mats Karlsson

Bilden är tagen nere i centrum på Bergsmansgatan. Till vänster ligger idag Karolina vårdcentral, Synsam, Apoteket m.m. Busstationen ligger uppe på Värmlandsvägen. I bakgrunden ser Du en buss på andra sidan av gatan. Den står på hållplaten vid Telia-huset. Den bussen skall strax avgå och svänger då höger strax före kyrkan och tar sig uppför Kungsvägen till Centralplan där Folkets Hus ligger. Där tar den höger igen in på Värmlandsvägen och tar sig upp till Busstationen. Det är en sträcka på ca 660 m. Se denna länk: http://kartor.eniro.se/m/90ulz

Drängen

Jamen då är jag med. Fick intrycket det var utanför "Bishops" ungefär. Kyrkan syns väl ungefär lika, fast från motsatta vderstreck ;) Men då ligger "Bagarns brödbod" snett framför bussen då.

Mats Karlsson

Nej, kyrkan syns faktiskt inte uppifrån Victoria, Kings Head och allt vad det nu har hetat. I ställer ser man ned till "Blå huset". Stämmer precis att Bagarnas brödbod ligger snett framför bussen. Där var jag och köpte semlor för tre timmar sedan!

Drängen

Semlor, en hel månad för tidigt? :o Vart är världen på väg? ;). Ja, huvudsaken vi är överens, men det kan nog stämma. Kyrkan ligger nog för nära E 18 för att synas från den vinkeln. Bagarns har jag handlat på några ggr, dottern till en av åkarna jag kört för jobbade där en period.

AL

Hade helt för mig att Karlskogas CR76:or hade inv.nr 9 och 10.  Vart gick linje 7?

Mats Karlsson

Nej, CR76:orna hette 17 och 18. Linje 7 gick från centrum och upp till Lerängen. De 7 stadslinjerna var ett arv från NBJ-tiden. Det var väl 1977 som man bantade till 3 linjer genom att slå ihop och räta ut de gamla linjerna.

Stefan P

Hej

Är det någon som vet hur de sju linjerna gick som var efter NBJ?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Jodå, så här gick linjerna enligt mfSS nr 3-1974:

Bengt H

En mycket trevlig sida  ;)

Här kommer Karlstadsbilden i en något bättre upplösning (repris)