Varför?

Startat av Mr G, 19 januari 2012, 10:25:13 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr G

När jag tittar på bilder så här 40 år efteråt kan man inte låta bli att undra varför jag tog vissa bilder.
吉先生

bjorn_k

Bra gjort tycker jag :)

Fråga: Använde ni yttre högtalare nånting? (för det är väl en dylik man ser intill sidoskylten?)

JDS

Är det du som kör vagnen på bilden? I så fall hade du kanske hällt i dig fikat lite snabbare än vanligt för att kunna stanna till längs vägen och ta just den här bilden, som egentligen borde ha tagits på lite större avstånd. Men så var det något som hände längs vägen, kanske någon som skulle köpa biljett men blocket tog slut och nästa låg längst ner i väskan och bussen blev lite sen men du hann i alla fall ut några meter för att ta den förbaskade bilden, men i brådskan fick det bli ett höftskott? I så fall känner jag igen situationen! Men jag kan ju lika gärna ha helt fel  :D

Mr G

Nejnejnejj, det är inte jag som kör. På den här tiden var jag bara en snorunge, och fick väl köra moppe kanske i bästa fall. Men även en snorunge borde väl kunna räkna ut att bilden inte är mycket att ha, så jag undrar ändå. För inte var det väl så att jag ville se hur nitarna var placerade ......  ???
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 19 januari 2012, 10:59:56 AM
På den här tiden var jag bara en snorunge, och fick väl köra moppe kanske i bästa fall. Men även en snorunge borde väl kunna räkna ut att bilden inte är mycket att ha, så jag undrar ändå. För inte var det väl så att jag ville se hur nitarna var placerade ......  ???
Just den här "snorungen" förstod uppenbarligen, att det ibland är bra att gå lite närmare objektet. Bilder i samma vinkel, men på längre avstånd, finns det en uppsjö av. Åtminstone jag, tycker att bilden är lyckad, och Tackar&Bockar  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Det är ju ofta så att en bild som anses misslyckad när den är nytagen blir intressant när det gått 20 år - och ännu mer som i det här fallet runt 40. Kanske man skulle spara också de misslyckade digitalbilderna?  :) Men det lär ju ändå bli omöjligt att hålla reda på dem.

Hade Bussnack funnits när bilden var ny så hade du nog fått en hel del negativ kritik för den. I dag får du dock det beröm den så väl förtjänar.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2012, 11:49:57 AM
Det är ju ofta så att en bild som anses misslyckad när den är nytagen blir intressant när det gått 20 år - och ännu mer som i det här fallet runt 40. Kanske man skulle spara också de misslyckade digitalbilderna?  :) Men det lär ju ändå bli omöjligt att hålla reda på dem.

Hade Bussnack funnits när bilden var ny så hade du nog fått en hel del negativ kritik för den. I dag får du dock det beröm den så väl förtjänar.

Fin bild som visar detaljer på en Leyland i oförstört originalskick med panthermärket kvar.
Själv tog jag en del "snikbilder" när jag fotade med dia, satte in filmen med minimal framdragning och fick ofta ut 39 justa bilder på 36-rullen. Kodak ramade snällt in alla och alltihopa var betalt i förskott så några "gratis" extrabilder blev ju ren bonus. Men ofta blev det inte planerade bilder, man ville ju inte riskera att något väntat objekt hamnade på en ljusskadad första ruta...Man knäppte snabbt en exponering på något lämpligt i närheten. Kanske gjorde Mr G samma sak?

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 januari 2012, 12:00:09 PM
Själv tog jag en del "snikbilder" när jag fotade med dia, satte in filmen med minimal framdragning och fick ofta ut 39 justa bilder på 36-rullen. Kodak ramade snällt in alla och alltihopa var betalt i förskott så några "gratis" extrabilder blev ju ren bonus. Men ofta blev det inte planerade bilder, man ville ju inte riskera att något väntat objekt hamnade på en ljusskadad första ruta...Man knäppte snabbt en exponering på något lämpligt i närheten. Kanske gjorde Mr G samma sak?

Se där. Buss-snack har svar på det mesta. Så kan det mycket väl ha varit. Kan det vara bild nummer 0 eller t o m 00 det är frågan om?  Den detaljen hade helt fallit i glömska. Det var ju stora pengar att tjäna på om man kunde få ut 39 bilder istället för 36 från en filmrulle. Kan vara svårt att förstå för den som bara plåtat digitalt.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 19 januari 2012, 12:49:41 PM
Se där. Buss-snack har svar på det mesta. Så kan det mycket väl ha varit. Kan det vara bild nummer 0 eller t o m 00 det är frågan om?  Den detaljen hade helt fallit i glömska. Det var ju stora pengar att tjäna på om man kunde få ut 39 bilder istället för 36 från en filmrulle. Kan vara svårt att förstå för den som bara plåtat digitalt.

På de flesta diafilmer står det i nederkanten vilken ruta på filmen du använt men du måste pilla bort ramen först för att se den. Om du ramat själv i plastramar så är det tämligen lätt att göra detta. 

Ted Selander

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 10:33:36 AM
Bra gjort tycker jag :)

Fråga: Använde ni yttre högtalare nånting? (för det är väl en dylik man ser intill sidoskylten?)
Mycket sparsamt vad jag minns. Kollegor med koncetrationssvårigheter visslade understundom åt unga d-m-r i dem, ett inte alltid uppskattat ofog.

Intressantare är att se den betydligt större yttre högtalaren som betjänar terminalen, vilket firmamärke var detta, Telefunken?

Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2012, 14:10:44 PM
På de flesta diafilmer står det i nederkanten vilken ruta på filmen du använt men du måste pilla bort ramen först för att se den. Om du ramat själv i plastramar så är det tämligen lätt att göra detta.

Beror ju på vad det är för märke på ramen. Är det en självhäftande Agfaram, vilka jag på den tiden gillade att använda, betytder uppillning detsamma som rambyte, eftersom det inte går att klistra igen ramen igen.
吉先生

Bussmupp

Jag tycker det är en lyckad bild. Bra kvalité med tanke på att den är 40 år gammal.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 19 januari 2012, 10:25:13 AM

När jag tittar på bilder så här 40 år efteråt kan man inte låta bli att undra varför jag tog vissa bilder.

Lugn, mina första stapplande kollfordonsbilder tog jag i juli 1962 på 891/1067-fordon i Växjö/Ingelstad och de var också av typ "närbilder". Man var väl inspirerad av typfoton från Spårvägsmuséet och ansåg omgivningen ointressant. Idag ångrar man sig men till vilken nytta? Bättre dessa bilder än inga alls!  :)

/Gunnar 

Drängen

Ingen dålig bild alls, du fick ju med en NB 88 från Nacka-Värmdö Transport.... Med Sörlingtipp dessutom :)

Peter Rost

Du gjorde helt rätt som tog denna bild herr G! ;)  Mycket stiligt tycker jag. Förhållandevis fräsh och fin i lacken - i synnerhet det grå taket.

/Peter