Bråk med kontrollanter i Uppsala

Startat av Jonas, 18 januari 2012, 17:42:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Jo det är klart, men om man bortser från att förfalska, låt säga om jag åker på ett för gammalt 24h-kort? då har jag inte gjort mig skyldig till någon förfalskning.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2012, 20:18:58 PM
Jo det är klart, men om man bortser från att förfalska, låt säga om jag åker på ett för gammalt 24h-kort? då har jag inte gjort mig skyldig till någon förfalskning.

//Jacob

Nej, det är ingen förfalskning med ändå en ogiltig biljett som du får betala en kontrollavgift ifall du uppvisar den för en kontrollant.

//Niclas

Jacob

Okej, då är jag med. Så om jag inte har någon giltig biljett alls och föraren släpper på mig behöver jag inte straffas, visar jag däremot upp någonting som inte är ett giltigt färdbevis och föraren säger okej är jag straffskyldig.

//Jacob

Björn Ax

Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2012, 20:52:54 PM
Okej, då är jag med. Så om jag inte har någon giltig biljett alls och föraren släpper på mig behöver jag inte straffas, visar jag däremot upp någonting som inte är ett giltigt färdbevis och föraren säger okej är jag straffskyldig.

//Jacob

Det beror på. Säger föraren att h*n släppte på dig utan biljett så kommer du inte få avgift. Säger föraren däremot inget till kontrollanten så kommer du få betala straffavgift.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

bjorn_k

Å säger föraren det så är det väl h*n som får böter/vite?

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:35:04 PM
Å säger föraren det så är det väl h*n som får böter/vite?

Förarens ord står alltid högre än kontrollanterna. Säger föraren till på en gång att en viss person åker med gratis för att t.ex betalningsmedlet strulat, så blir det inga påföljder alls.

bjorn_k

Säg då att 80% av passagerarna säger "han vinkade bara förbi oss för han hade ingen stämpel med sig"

Då måste det väl ändå bli annat?

Wetjo

På en av våra linjer i Borlänge stod kontrollanterna o väntade på en buss. När kontrollanterna klev på tömdes bussen.
Nästa tur klev kontrollanterna på i varsin dörr och fick ett tjugotal "fall" på samma buss...
Mer kontrollanter, tack!

Jacob

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:55:18 PM
Säg då att 80% av passagerarna säger "han vinkade bara förbi oss för han hade ingen stämpel med sig"

Då måste det väl ändå bli annat?

Det var lite det jag menade, då kan ju jag säga "men föraren godkände ju det här kortet" (t.ex utgånget 24h-kort). Tycker det är en lite knepig fråga, just det där med att föraren har högsta ordet.

//Jacob

Ersa

Föraren har högsta ordet när denne talar med kontrollanterna. Det är det enda jag påstått. Resenärer kan hävda att föraren sagt nåt, men då är det ju resenärens ord. Inte förarens. Förstår ni skillnaden, och hur jag menar? :)

lil-sis

Som sagt, åker man på fuskad sms-biljett ska man aldrig visa upp den för kontrollanter.. Bättre och billigare att inte visa upp någon biljett alls då.

lil-sis

Kontrollanterna frågar ju om det är något särskilt när de kliver på. Då kan man säga att maskinen är trasig, att den och den fick åka med osv. Då har man ju redan sagt till. Och hävdar en resenär något annat så kommer ju kontrollanten att fråga föraren...

jocke

Citat från: lil-sis skrivet 19 januari 2012, 17:37:34 PM
Fast det är lika lätt att kolla om de är falska eller inte eftersom de fortfarande inte (så vitt jag vet) har lyckats klura ut exakt hur det fungerar.

Det är ganska lätt hur biljetterna fungerar och är rätt välkänt.
Sedan att några skolungdomar som inte orka lägga ner någon tid på de gör de fel är en annan sak :-p

SMSbiljetterna är knäckta ner till allt utom 3-4 tecken i koden, och vad jag vet är det inte den ni kollar på =)
Enda sättet de går o se äkthet på är vad jag vet (länge sedan jag hade ens smsbiljett i uppsala nu) Den första datan i raden, dvs tid/datum och de sista IDsiffrorna, dvs hur många biljetter som skickats. Detta är inte så jättesvårt att lista ut vad en rimlig siffra borde ligga på, i värsta fall så räcker det med att du är ett gäng på mer än 1 person så skickar du 1 biljett och får de aktuella ID't.
Jag förändrar era liv med detta inlägg