Armborstvägen

Startat av Mr G, 18 januari 2012, 12:28:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Armborstvägen 1972, en H34:a har just svängt in från Götalandsvägen på väg mot Älvsjö station och Bagarmossen. Idag finns inte Armborstvägen kvar här, när jag kollar på eniro.se tycks den istället vara flyttad några hundra meter åt nordväst.
吉先生

Björn Forslund

Den gula byggnaden till vänster är väl Televerkets gamla centralförråd? När revs det? Omkring -80?

Mr G

Ja det är rätt. Och till höger syns fröken Bohmans hus. Det var vår klassföreståndare, och det fanns de som sa att fröken Bohman var gift med Gösta som var en känd politiker i högerpartiet, men det var förstås ett påhitt eftersom han bodde på Östermalm. Fast alltid var det någon som gick på det. I huset hitom Bohmans, som inte syns på bilden, bodde det en trevlig flicka, och de hade ett uthus modell lada/stall dit vi brukade smyga in några stycken och gömma oss från vuxenvärlden.
吉先生

Björn Forslund

Intressanta fakta från en svunnen tid. En bild kan berätta mycket.
Antar att spåret som korsar gatan i bakgrunden är det spår som gick i Götalandsvägen upp mot L M Ericssons fabriksområde något längre upp bakom fotografens rygg. Det fanns ju en ganska omfattande industriverksamhet i Älvsjö på den tiden med en rätt stor bangård och fungerande godsmagasin.

Mr H

Var det inte en kollision på den järnvägskorsningen någon gång mellan en Metropol på linje 64 och en växlingsrörelse? Har för mig att det står bl.a i någon SS Data.

Bussen måste ju i så fall ha reparerats eftersom alla Metropoler gick i trafik till dagen H! Kraftiga konstruktioner kan man lugnt säga, det är inte många vägfordon som repareras efter en kollision med ett tåg!

Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 19 januari 2012, 09:13:26 AM
Var det inte en kollision på den järnvägskorsningen någon gång mellan en Metropol på linje 64 och en växlingsrörelse? Har för mig att det står bl.a i någon SS Data.

Bussen måste ju i så fall ha reparerats eftersom alla Metropoler gick i trafik till dagen H! Kraftiga konstruktioner kan man lugnt säga, det är inte många vägfordon som repareras efter en kollision med ett tåg!

Mr H

Det var sannolikt inte så stor hastighet på "tåget" så skadorna på bussen blev kanske inte så stora.

Mr G

Även om tågets hastighet var noll kan ju skadorna på bussen blivit stora.  Vet vi hur fort bussen körde?
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 19 januari 2012, 10:21:16 AM
Även om tågets hastighet var noll kan ju skadorna på bussen blivit stora.  Vet vi hur fort bussen körde?

Jag har sett en del bilder på rejält krockskadade Metropoler. Någon som vet vilken vagn som var inblandad?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 18 januari 2012, 20:44:54 PM
Ja det är rätt. Och till höger syns fröken Bohmans hus. Det var vår klassföreståndare, och det fanns de som sa att fröken Bohman var gift med Gösta som var en känd politiker i högerpartiet, men det var förstås ett påhitt eftersom han bodde på Östermalm. Fast alltid var det någon som gick på det. I huset hitom Bohmans, som inte syns på bilden, bodde det en trevlig flicka, och de hade ett uthus modell lada/stall dit vi brukade smyga in några stycken och gömma oss från vuxenvärlden.

Så du hade fröken Bohman som klassföreståndare. Jag hade hennes man, magister Bohman, som klassföreståndare i ett år, 1956-57. Han hette G. Bohman, men G stod för Gunnar.

M v h
Ingwar

Rolf

Jag måste bara skriva lite i tråden:

Det finns, som ni vet, foton, som slår an en sträng hos en. Ibland fattar man inte varför. Detta är ett sådant foto. Jag har stirrat på det väldigt mkt sedan det postades. För mig är fotot rent tekniskt inte särskilt avancerat, om än habilt, men det väcker sådana bitterljuva känslor i mig att jag blir alldeles matt. Varför? Vet inte!

Jag är inte ens uppvuxen i Älvsjö med omnejd, utan i V-ort och innerstaden.

Tack TS!

Björn Forslund

Citat från: Rolf skrivet 20 januari 2012, 09:29:27 AM
Jag måste bara skriva lite i tråden:

Det finns, som ni vet, foton, som slår an en sträng hos en. Ibland fattar man inte varför. Detta är ett sådant foto. Jag har stirrat på det väldigt mkt sedan det postades. För mig är fotot rent tekniskt inte särskilt avancerat, om än habilt, men det väcker sådana bitterljuva känslor i mig att jag blir alldeles matt. Varför? Vet inte!

Jag är inte ens uppvuxen i Älvsjö med omnejd, utan i V-ort och innerstaden.

Tack TS!

Även jag har en viss böjelse för lätt bedagade industribyggnader i funkisstil. Detta i kombination med en Leyland tillsammans med den sordinerade höststämningen kanske skapar känslor?

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 januari 2012, 14:47:16 PM
Den gula byggnaden till vänster är väl Televerkets gamla centralförråd? När revs det? Omkring -80?
Det stämmer nog bra.
Det fanns en liten bangård där. Ibland, när man som lokförare, hade växlingen i Älvsjö godsbangård, så fick man hämta/lämna vagnar där.
Det fanns ett spår, som gick härifrån, utefter Götalandsvägen, fram till LM-kabel(?), där vägen svänger av mot Älvsjövägen.
Vid ett par tillfällen har jag varit med V3-lok, innanför grindarna vid LM-kabel. Möjligen hette det Eriksson kabel?

HJP

Mr G

Kabelverket kallades anläggningen för i folkmun, och när jag söker på Internet hittar jag det mer officiella namnet, LM Ericssons Kabelverk i Älvsjö. Idag går Götalandsvägen på den sträckningen av banan som låg mellan Bohmans hus och Kabelverkets grindar, men på den tiden gick Götalandsvägen i en mer nordlig sträckning som framgår av den ursprungliga bilden i denna tråd. Minns jag rätt gick banan för sig själv just här, utan väg strax intill. De sista åren av banans existens tror jag att en gata anlades strax intill, fast här är minnet grumligt.

Lägger in en tågbild här för att visa lite mer hur det kunde se ut. Hoppas inte moderatorn får spader bara eftersom ingen buss syns på bilden.

Det bör vara Televerkets gula byggnad som skymtar i höger bildkant på tågbilden, dvs samma byggnad som finns till höger på bussbilden här ovan.

Nog för att Metropolerna var av stabil konstruktion. Men närkontakt med en T21:a kan inte vara nyttigt känns det som.

吉先生

HJP

Tack för den bilden. Tror att moderatorn är en vänlig typ, som acceperar ett litet snedsteg.
Känner igen namnet "Kabelverket", så det stämmer säkert.
Spåret gick bredvid Götalandsvägen. Där är en gångbana idag. Möjligen gick spåret i den gräsmatta, som ligger mellan gång-, och bilvägen.
Ingen buss är byggd för att klara de påfrestningar som är "vardag" för ett lok. Inte ens en Metropol.

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 20 januari 2012, 16:29:47 PM
Tack för den bilden. Tror att moderatorn är en vänlig typ, som acceperar ett litet snedsteg.
Känner igen namnet "Kabelverket", så det stämmer säkert.
Spåret gick bredvid Götalandsvägen. Där är en gångbana idag. Möjligen gick spåret i den gräsmatta, som ligger mellan gång-, och bilvägen.
Ingen buss är byggd för att klara de påfrestningar som är "vardag" för ett lok. Inte ens en Metropol.

HJP

Härligt! En T21 är helt OK! Den korrekta benämningen var väl "LM Ericssons kabelfabrik" har jag för mig. Ericsson finns väl kvar på platsen, eller fanns iaf, det fanns något som hette "Ellemtel", ett samarbetsbolag mellan Ericsson och dåvarande Televerket. Deras lokaler låg där kabelverket huserade, fast det var nybyyge på sammma tomt. .
Götalandsvägens nuvarande sträckning med kurvan visar tydligt var spåret gick.