Filfel för destinationsskylten i bakrutan?

Startat av Carl Eric, 18 januari 2012, 08:36:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

caa

Det tyder på att SL laddat upp en ny destinationsfil till busspc för de yttre skyltarna där bakskyltens adress saknas eller är fel. Samma problem finns/fanns i uppland också i de bussar som har det nya init systemet. Bara för SL att skicka ut ny data igen och sedan uppdateras bussarna när dom står still en stund eller över natten.

Camilla

Jag åkte med en buss från slussen i går som det stog 440 Hemmesta på och det är ju fel efter som 440 går till Bullandö

bjorn_k

Citat från: Camilla skrivet 19 januari 2012, 20:41:57 PM
Jag åkte med en buss från slussen i går som det stog 440 Hemmesta på och det är ju fel efter som 440 går till Bullandö
Frågade du inte vart föraren tänkte sig åka? ::)

Camilla

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 20:43:11 PM
Frågade du inte vart föraren tänkte sig åka? ::)

Det gjorde jag inte efter som jag bara skulle hem till Hemmesta

bjorn_k

Det var inte en förstärkning då? 677 går ibland på liknande sätt bara fram till Rimbo. Vilket jag tycker är helt idiotiskt, det finns ju redan ett linjenummer till Rimbo (647) men det är väl så att Nobina får mer betalt av SL för att köra på 677...

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:10:36 PM
Det var inte en förstärkning då? 677 går ibland på liknande sätt bara fram till Rimbo. Vilket jag tycker är helt idiotiskt, det finns ju redan ett linjenummer till Rimbo (647) men det är väl så att Nobina får mer betalt av SL för att köra på 677...

Det smått idiotiska är den blå färgen på landsbygden. Att 677 har krav på blåbuss medan 647 har krav på rödbuss. För exakt samma sträcka.

För övrigt verkade det som att det främst är de små diodskyltarna som låst sig. De enda skyltar jag sett krångla i Roslagen idag var de små bakre diodskyltarna på 677:ans blå B9S:er, och visade "Ej i trafik" eller "KLAR". Alla andra typer av skyltar fungerade perfekt.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 21:21:35 PM
Det smått idiotiska är den blå färgen på landsbygden. Att 677 har krav på blåbuss medan 647 har krav på rödbuss. För exakt samma sträcka.

För övrigt verkade det som att det främst är de små diodskyltarna som låst sig. De enda skyltar jag sett krångla i Roslagen idag var de små bakre diodskyltarna på 677:ans blå B9S:er, och visade "Ej i trafik" eller "KLAR". Alla andra typer av skyltar fungerade perfekt.

Också knäppt, onekligen... Men varför köra 677 till Rimbo när det som sagt finns en linje dit redan om det inte berodde på pengaflödet? För passagerarna är det bara förvirrande. Senast jag körde den fick ju minst tre hoppa av redan på station i Norrtälje, nån längs vägen och minst tre till i Rimbo för att dom ville åka till Uppsala men missat att det var tur endast till Rimbo. (ja jag meddelade genom högtalarna innan avgång och även när folk klev på, samt även när vi närmade oss Rimbo stn)

Hoppas skyltningen funkar till imorn då, ska ratta 677 så det blir tillfälle att kontrollera :)

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 21:32:54 PM
Också knäppt, onekligen... Men varför köra 677 till Rimbo när det som sagt finns en linje dit redan om det inte berodde på pengaflödet? För passagerarna är det bara förvirrande. Senast jag körde den fick ju minst tre hoppa av redan på station i Norrtälje, nån längs vägen och minst tre till i Rimbo för att dom ville åka till Uppsala men missat att det var tur endast till Rimbo. (ja jag meddelade genom högtalarna innan avgång och även när folk klev på, samt även när vi närmade oss Rimbo stn)

Samt att det med största sannolikhet stod "677 Rimbo" i stora lysande bokstäver på diodskyltarna fram, samt på högersidan?

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 21:21:35 PM

Det är en teori som jag tror stämmer då när jag åkte två olika blå scania i City så hade båda fungerande bakskyltning (matrxi)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 15:18:16 PM
För att? Blir det knas annars? (som om det inte redan verkar vara knas :))

Om du är inloggad på omlopp skall det inte spela någon roll om du bara vill byta destinationen men om du vill skylta exempelvis "4 Norrtälje" måste du först gå in via Extra Tur och välja 4 och sedan uppdatera aktuell position innan du kan välja destinaion. Förstår du? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bjorn_k

Jamendåså, då är jag med :) det var så du menade :)

jbnilsson

Citat från: Camilla skrivet 19 januari 2012, 20:41:57 PM

Det är en förstärkningstur som går några minuter innan ordinarie avgång. Den går bara till Hemmesta vägskäl. Den finns inte med i tidtabellen,  Finns ett antal F-omlopp, ingen av dessa turer syns nånstans. Fördelen är att man kan ställa in dem utan att nån märker nåt.  Är till för att minska trängseln, som är ett stort problem i Nacka/Värmdö.

Turen som Camilla talar om, borde ju ha hetat 435 , men det finns ingen 435 från slussen, så det går inte att förstärka en linje som inte finns.

Dessa omlopp ligger utanför avtalet, finns inte samma krav på bussarna t.ex.

Mindre trängsel = nöjdare kunder = mera pengar till Keolis.  Kunderna har i undersökningar gett N/V bra betyg på det mesta förutom just trängseln.