Är det möjligt att köra ledbussar i Borås?

Startat av Dinchi86, 16 januari 2012, 23:15:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Hur är det med bärighetskrav? Har för mig att ledbussar har högre axeltryck än vanliga bussar?

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2012, 08:31:24 AMFrågan om central busshållplats i Borås måste alltså lösas först och det skall vara klart 2014.

Central busshållplats. Hmm, ska Södra torget byggas om eller försvinna i dess nuv. form tro?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2012, 00:49:37 AM
Central busshållplats. Hmm, ska Södra torget byggas om eller försvinna i dess nuv. form tro?

Södra torget skall enligt nu gällande förslag tas bort som central busshållplats. Tre förslag finns som alternativ: Allégatan, Lilla Brogatan och Resecentrum. Inget av dem är riktigt bra.

Bussmicke

Tråkigt att ett klassiskt och Bra fotoställe försvinner. Förändringar brukar ofta innebära försämringar i fotosynpunkt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2012, 09:45:46 AM
Tråkigt att ett klassiskt och Bra fotoställe försvinner. Förändringar brukar ofta innebära försämringar i fotosynpunkt...

Förvisso men nu är det ju ändå passagerarnas säkerhet som måste ställas i främsta rummet. Södra torget i dag känns inte som en säker plats. Man behöver inte vara där länge förrän man ser något tillbud. Även olyckor har inträffat.

yngrot

Södra torget är en mardröm .. men hur mycket bättre blir det på andra ställen ?? Felet är att folk bara går ut rakt framför bussen och de lär de göra var än bussar stannar .. Resecedntrum kan inte svälja så många fler bussar än där redan är..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2012, 01:46:22 AM
Södra torget är en mardröm .. men hur mycket bättre blir det på andra ställen ?? Felet är att folk bara går ut rakt framför bussen och de lär de göra var än bussar stannar .. Resecedntrum kan inte svälja så många fler bussar än där redan är..

Resecentrum kräver förstås en rejäl ombyggnad för att fungera. Bland annat kanske man måste spränga delar av Krokshallsberget. Men redan nu är det bättre plats vid Resecentrums båda plan än vid Lilla Brogatan och Allégatan.

yngrot

Funderar ändå om det skulle funka vid Resecentrum..  spränga vet jag det vartal om förut.. ja vi får väl se  men att stänga av Allegatan tror jag inte de vågar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina