Bild från utlandsresa

Startat av Mr G, 16 januari 2012, 22:44:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

1972 passade jag på att ta en tur med M/S Baronessan t o r Mariehamn. Vid passagen av Blockhusudden åkte kameran fram med teleobjektivet på. Det blev lite suddigt tyvärr, trots att resan gjordes helt utan bedövningsmedel, något som var ovanligt på den tiden.
吉先生

Mr H

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, lustigt att man beställde bussar för innerstadstrafiken med bara EN utgångsdörr (och en ingångsdörr också men OK det var de inte ensamma om!). Och den enkla utgångsdörren tursattes bl.a på linje 54!

Det var inte så att du kände som att du kunde gå på vatten...och då kunde du det!

Mr H

Björn Forslund

Det där med den enkla utgångsdörren, kan det ha att göra med att bussarna levererades med färdiga dörrhål även på höger sidan inför Dagen H? Det kanske skulle blivit problem med strukturella svagheter med två stora dörrhål mittemot varandra?

Mr H

Ja det kan mycket väl tänkas! Vi vet ju vilka bananer det blev av vissa omställningsbussar med tiden!
H31 var ju kraftigt förberedda för högertrafik men jag tycker när man väl byggt om dem så borde det väl gå att få upp en bakdörr till på högersidan! De hade ju ändå aldrig dörrar på bägge sidorna samtidigt.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2012, 13:59:07 PM
Ja det kan mycket väl tänkas! Vi vet ju vilka bananer det blev av vissa omställningsbussar med tiden!
H31 var ju kraftigt förberedda för högertrafik men jag tycker när man väl byggt om dem så borde det väl gå att få upp en bakdörr till på högersidan! De hade ju ändå aldrig dörrar på bägge sidorna samtidigt.

Mr H

Det var väl bara frågan om mer eller mindre lösa sektioner som flyttades över efter Dagen H och bytte plats med dörrarna?  Strukturen kanske förblev som den var.
Åtminstone äldre CF kunde ju anta lätt bananform pga alla dörrhål under omställningstiden.  Scania började preventivt med dubbelplåt i de tämligen klena rambalkarna på CF66 och CF76 då man visste att det skulle bli övergång till högertrafik. Ur rostsynpunkt var detta inte bra, CF65 o 75 klarade sig bättre.

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2012, 08:44:43 AM
Det var inte så att du kände som att du kunde gå på vatten...och då kunde du det!
Mr H

Menar du så här ungefär?

吉先生

Mr H

Ja ungefär  ;D ;D ;D

Bokstavsbrodern

HJP

Citat från: Mr G skrivet 16 januari 2012, 22:44:50 PM

1972 passade jag på att ta en tur med M/S Baronessan t o r Mariehamn. Vid passagen av Blockhusudden åkte kameran fram med teleobjektivet på. Det blev lite suddigt tyvärr, trots att resan gjordes helt utan bedövningsmedel, något som var ovanligt på den tiden.
Inte snällt med en sådan rubrik   :(
Jag är måttligt intresserad av utländska bussbilder, och går sällan in på sådana trådar. Därför höll jag på att missa denna bild. Signaturen lockade mig emelleertid, så jag blev nyfiken, och där hittar jag en  - i mitt tycke - höjdarbild  :)
Visst, lite oskarp, lite skräp på diabilden, men en H31:a! Hur ofta får vi se en bild på hela dörrsidan, som på denna bild?
Stort tack för den bilden! Och tur, att du inte inmundigat bedövningsmedel  ;)

HJP

Björn Forslund

Om det är på utresan har väl baren knappt hunnit öppna ens!

Micke A

Joda, den var öppen redan baren, var väl en av dom viktigaste inkomstkällorna ombord henne (förutom kioskerna).

Mr G

Det var en dagstur med Baronessan. Båten lär väl ha lättat ankar vid åttablecket. Tveksamt om folk hinkade gröna hissen och andra innegroggar redan vid Blockhusudden.
吉先生

Micke A

Kaffet köpte man oftast i baren, då kom kyparen ut med en kanna kaffe, samt man beställde en whiskey mot "sjösjuka" samtidigt.
Så den var igång vid 9 tiden när hon avgick Baronessan.
Micke

Björn Forslund

Ännu skojigare på m/s Aallotar (småfranska, Dubigeonbygge ). Där kunde man bli full innan båten  ens lämnat kaj vid Värtan. Nattklubben långt ner i fartyget hade smygöppet och diverse hamnsjåare passade på att inmundiga billiga starka drycker innan de smet ut via bildäcket. Minns att en whisky kostade 4 kr då, i början av 70-talet.