Årskavalkade 2011 - oktober, november, desember

Startat av Bergenga, 16 januari 2012, 22:00:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Oktober

Hver generasjon har sine ikoner, og for min generasjon (i Norge) er nok den originale Scania Classic det største av dem alle når det kommer til busser. Telemark Bilruter har fra i sommer latt sin #132, K112 fra 1988, gå over i selskapets rekke av veteranbusser, og har med det tatt vare på kanskje det aller viktigste av sin historie på 80-tallet. Bussen sånn den framstår nå i de flotte VTB-fargene er med unntak av noen utbyttede karosserideler i sin opprinnelige lakk fra den var ny, men det er planen at den skal pusses opp og lakkeres i løpet av den nærmeste tiden.

ND 97944 hos Haugerød & Nilsen på Brunkeberg, 01.10.2011.

I høst ble det ofte at jeg så Scania Touring HD nesten daglig, siden det var opptil tre av dem i togerstatningen samtidig, men det var bare da de stod parkert at man fikk flere på samme bilde. Her er LJ43838 fra Vinger Turbuss og LJ42975 tilhørende Scania, men for anledningen utleid til Espedal Buss i Bryne.
Midt mellom dem står LS70111, Jan Erik Klevstad i Sandefjord sin Berkhof Axial ASD141-460 fra 2008.

LJ 43838, LS 70111 og LJ 42975 hos Nettbuss i Drammen, 07.10.2011.

At Arna er en utdøende rase i busstrafikken i dag er det ingen tvil om, men Nettbuss Drammen #25318 holder fortsatt stand. Da den var ferdig i Vestfold i 2008 var jeg sikker på at den kom til å forsvinne, men den er nå en av svært få Arna igjen i selskapet. Bare siden bildet ble tatt har flere andre falt fra.

KF 59689 hos Nettbuss i Drammen, 14.10.2011.

I høst kom hybridbussene i relativt stort antall til Oslo, og UniBuss #1201 var en av dem. Jeg skulle i slutten av oktober en tur til Oslo, og passet på å ta litt bilder av de nye bussene nede i Bjørvika før det ble for mørkt.

DN 74037 ved Hotel Opera, Oslo, 28.10.2011.

Samme kvelden var også aller siste kveld det var trafikk på Bispelokket, et av Oslos store landemerker for oss veifarende. Trafikken skulle stenges kl. 22, og fire timer og 20 minutter før det ble Telemark Bilruter #163 på Grenlandsekspressen den aller siste bussen jeg fotograferte oppe på lokket, selvfølgelig med operataket som standplass.

NF 31890 på Bispelokket, Oslo, 28.10.2011.

November

I november var det blitt vanskelig å finne nok fotolys på vei til og fra jobb, men på månedens første dag fikk jeg til et bilde av dette kobbelet med flotte turbusser. Det som er interessant med bildet er at det er ganske mange hestekrefter på disse bussene. Fra venstre har vi 456, 510, 456, 460 og 460 hk. Ser man bare ti år tilbake ville nok snittet ligget på rundt 400, så det har absolutt vært en utvikling.

KH 68032, RK 28199, KH 69856, KH 68645 og LS 70111 ved Drammen stasjon, 01.11.2011.

I november ble det også en tur til Rjukan, der jeg ved garasjen til Tinn Billag på Svadde industriområde fant #02 "Tinn Ola", som også er en original Scania Classic, men denne er fra 1989. Fra i sommer ble den for gammel til å gå i rutetrafikk, men de beholder den inntil videre for å brukes på Fjellbussen (skibussen). Jeg håper at også den blir bevart som veteranbuss etter hvert.

PA 15489 hos Tinn Billag på Svadde, 20.11.2011.

Siste helgen i måneden ble det en tur til Valdres, og da må man jo ta bilder av busser fra JVB, her representert ved #926 ved Fagernes skysstasjon.

JR 26926 ved Fagernes skysstasjon, 26.11.2011.

På veien tilbake fra Valdres måtte man jo selvfølgelig kjøre en omvei, og omveien førte oss til Gjøvik. Hos Scania fant vi ingen Scania, men derimot bussene til Lundstad Trafikkskole. Bussen jeg viser bilde av tilhører egentlig Wright Trafikkskole, men det ser ut til at de har noe samarbeid. Dette er en MAN ÜL314 Lion's Regio, en modell det ikke finnes mange av i landet, og denne startet i likhet med de andre som demobuss. Lion's Regio er kanskje en av modellene fra MAN som ser best ut, men jeg klarer ikke helt å like den, for den er jo en normalgulvbuss som prøver å se ut som en lavgulvbuss. I mitt hode blir det som at den prøver å se minst mulig attraktiv ut å reise med.

DL 83980 hos Scania på Gjøvik, 26.11.2011.

Desember

Natt til 7. desember kom endelig den første ordentlige snøen. Spesielt mye var det ikke, men når man har ventet så lenge på overtid så er alt som kan gjøre bakken hvit bra nok. Fotolys er det dårlig med i desember, men siden jeg akkurat den dagen sluttet en time tidligere enn vanlig så lot det seg gjøre å ta et bilde av Nettbuss Drammen #25467 på TIMEkspressen linje 10 plukke opp passasjerer der hvor min buss på linje 1 dukket opp ca. et kvarter senere.

KH 53722 ved Torget Vest, Drammen, 07.12.2011.

Det aller siste bussbildet jeg tok i 2011 ble av Telemark Bilruter #92 på linje 102 fra Seljord mot Fyresdal på lille julaften. På den avgangen går det vanligvis stor buss, altså Scania OmniExpress 320, men når det er skolefri rekker det med en minibuss som denne, hvis det da i det hele tatt er noen passasjerer som skal med.

KH 63994 i Kviteseid, 23.12.2011.

Jeg har veldig mange flere bilder fra 2011 jeg kunne vist, av interessante busser og interessante situasjoner, eller bare helt vanlige hverdagsbilder, men det er nå en gang sånn at man ikke har tid til alt, og det å begrense seg regner man jo helst som en god egenskap.
Jeg håper at jeg også i 2012 kan ta bilder av mange fine busser, og så satser jeg på en lignende kavalkade om et år, men da skal jeg nok sette igang litt tidligere, for dette tok mye mer tid enn beregnet. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 januari 2012, 22:00:01 PM
I høst kom hybridbussene i relativt stort antall til Oslo, og UniBuss #1201 var en av dem. Jeg skulle i slutten av oktober en tur til Oslo, og passet på å ta litt bilder av de nye bussene nede i Bjørvika før det ble for mørkt.

DN 74037 ved Hotel Opera, Oslo, 28.10.2011.

Vilka linjer rullar de på?
Vill gärna se mer bilder på dessa bussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 17 januari 2012, 11:53:29 AM
Vilka linjer rullar de på?
Vill gärna se mer bilder på dessa bussar.

Disse Solaris Urbino 18 Hybrid går på linje 80E. Solaris Urbino 12 Hybrid går på 76/77/84E.
Her finner du en oversikt med det andre som er nytt også: http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=9872

Jeg har noen flere bilder av disse fra den ettermiddagen, men dette var det beste bildet, og dessuten er alle tatt der mellom Hotel Opera og Tollboden. Bildene kommer nok på nett til slutt de også, men de er ikke øverste prioritet for tiden, så du kommer deg sikkert til Oslo for å fotografere dem før jeg får lagt ut mine. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Fanns det inte någon 7700 på prov eller så med nummer 606 eller något?
Finns den kvar och var rullar den i så fall.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2012, 09:54:43 AM
Fanns det inte någon 7700 på prov eller så med nummer 606 eller något?
Finns den kvar och var rullar den i så fall.

Det vet jeg dessverre ingenting om. De har to andre 7700 Hybrid, men de er #608 og #609. De fikk også en ny 7700 Hybrid i høst, men den har nok et nummer i 1200-serien.
Det kan godt hende at de har hatt en demobuss på prøve før de kjøpte de to første, men det vet jeg ingenting om.
Mvh.
Øyvind Berg

sterja

Citat från: Øyvind Berg skrivet 19 januari 2012, 18:00:53 PM
Det vet jeg dessverre ingenting om. De har to andre 7700 Hybrid, men de er #608 og #609. De fikk også en ny 7700 Hybrid i høst, men den har nok et nummer i 1200-serien.
Det kan godt hende at de har hatt en demobuss på prøve før de kjøpte de to første, men det vet jeg ingenting om.

Disse to nevnte (#608 og #609) går for tiden på linje 54 til Kjelsås. Disse skal i nærmeste fremtid erstattes med leddvogner (MAN selvsagt, man er da i Oslo :-\), og da blir vel hybridene forflyttet til Rosenholm for å gå sammen med de øvrige hybrid singelvognene

Bussmicke

Tack för info. Det var de jag sökte.
Vet dock inte när det blir en Osloresa igen.
//Bussmicke.