Årskavalkade 2011 - april, mai

Startat av Bergenga, 16 januari 2012, 21:17:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

April

I starten av april ble det en tur innom Drammen, og den jeg velger å vise derfra er Nettbuss Drammen #25001, som sa takk for seg i oktober. I våres kunne man ennå se røde busser i byen, men det er det nå helt slutt på. Foruten fargen representerer #25001 noe typisk for Drammen ved at den er brønnbuss med dørløsning 1-1-1. Fortsatt går det sånne busser i byen, men ingen av dem er røde.

KF 79510 hos Nettbuss i Drammen, 02.04.2011.

I påskeuken tok jeg meg en tur til Åmot for å prøve å komplettere bildesamlingen for Telemark Bilruter. Det greide jeg faktisk ved at jeg endelig fikk bilde av #55, som hver gang jeg har vært der tidligere enten har vært ute i rute eller har stått inne i verkstedet. Målet var altså å ha bilde av alle nåværende busser i selskapet, men siden i sommer har det ikke lenger vært tilfelle, for nye #167 har jeg ennå ikke fått noe bilde av. Nå er det kun den jeg mangler.

NE 50087 hos Telemark Bilruter i Åmot, 19.04.2011.

På skjærtorsdag gikk turen igjen innom Telemark Bilruter i Åmot, og da fant jeg denne fine rekken med busser som var satt opp for å hindre innkjøring på tomta i løpet av påskehelgen. #60 som står bakerst er forstatt hos selskapet, men er jo for gammel til å brukes i vanlig trafikk. #72 ble i sommer overtatt av en privatperson og skal bli bevart som veteranbuss. #138 er også fortsatt hos selskapet.

PX 25556, SP 69554 og DH 44924 hos Telemark Bilruter i Åmot, 21.04.2011.

På aprils siste dag arrangerte RSA buss-weekend med flere flotte nye busser, grillmat og ellers mye løsprat. En buss som derimot stod litt på baksiden var Bussring #907. Ingenting spesielt ved den annet enn at busser der nordfra ser man sjelden her sørpå, og så var det jo også en fin buss.

FK 13265 hos RSA i Drammen, 30.04.2011.

Mai

I begynnelsen av mai tok jeg for aller første gang i mitt liv turen til Haugalandet. Et lite glimt fra den turen får bli Tide Buss #5132 som jeg kom over ute på Karmøy.

GA 10167 i Kyrkjevegen, Karmøy, 07.05.2011.

Og på turen hjem, selvagt med Haukeliekspressen, ble det en obligatorisk stopp ved Norges kanskje mest øde bussknutepunkt; Seljestad vektstasjon. Men fin natur er det i hvert fall i området, og Tide Buss #5692, en av fire Volvo 9700S B9R, kom som "Haukeliekspressen" fra Bergen noen minutter etter at vi ankom fra Haugsesund. Det er såvidt jeg vet bare i helgene og ved stor trafikk at det kjøres ordentlig ekspress mot Bergen.

SU 93801 ved Seljestad vektstasjon, 09.05.2011.

10. mai var Volvo busskaravane kommet til Drammen, og derfor tok jeg en tur dit, men de bildene har jeg allerede vist, så da viser jeg et bilde jeg tok ved rutebilstasjonen på tilbaketuren. Jeg vet ikke helt hva det er med bildet, om det er utsnittet, fargene eller noe annet, men jeg ble rett og slett fornøyd med det. Vanligvis etterbehandler jeg alle bilder med å justere litt på lys og farger, men akkurat dette bildet slapp unna med bare litt rotering og beskjæring. Nettbuss Drammen #25473 var den heldige til å pryde bildet, faktisk en buss som etter min mening har "feil" farge.

KH 57060 ved Drammen rutebilstasjon, 10.05.2011.

Mot slutten av mai reiste jeg for andre gang i mitt liv til Bergen, en plass jeg kun hadde vært én gang tidligere i 1992. Turen foregikk med tog på Bergensbanen ... eller faktisk så ble det en busstur av deler av den turen også. Vi var kommet inn i en av de siste tunnelene før Myrdal da det plutselig ble stopp. Vi ble stående der i lange tider før det skjedde noe. Det viste seg at en bjelke i et overbygg hadde løsnet, og man var ikke sikre på om det var trygt å passere, så det endte med at vi måtte kjøre helt tilbake til Haugastøl, som er den nærmeste stasjonen med vanlig bilvei. Jeg kan nok være glad for at det ikke var mer dramatisk enn det, med tanke på det som skjedde på Hallingskeid noen uker senere.
De som skulle med kveldens avgang på Hurtigruten fikk gå først til bussen, og for dem var det satt opp en Setra S415HDH fra Odda Rutebuss. Vi andre måtte pakke oss inn i mindre flotte busser, og jeg havnet i en tettpakket Hallingdal Billag #837. Eneste som for meg var feil med bussen var at setene virket veldig smale, og det legger man jo merke til når alle seter er fyllt opp. Været var dårlig i starten, men ellers var det jo en interessant tur, og vi kjørte blant annet gjennom Måbødalen, hvor jeg ikke hadde vært på ca. 25 år. Ankomsten i Bergen ble vel rundt fire timer forsinket, men ellers gikk det jo bra med alle. De som ble hardest rammet var nok de som skulle gå av på Myrdal, ta toget ned til Flåm og båt eller buss videre. De mistet det med mindre enn en halv mil.

KB 30508 ved Haugastøl stasjon, 22.05.2011.

Dette bildet av Tide Buss #6114 er vel kanskje så bergensk som det kan få blitt. En Arna foran Bryggen i Bergen i den gamle fargen til Bergen Sporvei. Litt mindre enn to måneder etter jeg tok bildet ble denne bussen avregistrert, og sånn jeg har forstått det så er denne typen busser nå helt borte fra gatebildet i Bergen.

SR 85567 ved Bryggen i Bergen, 23.05.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 januari 2012, 21:17:22 PM
April

I starten av april ble det en tur innom Drammen, og den jeg velger å vise derfra er Nettbuss Drammen #25001, som sa takk for seg i oktober. I våres kunne man ennå se røde busser i byen, men det er det nå helt slutt på. Foruten fargen representerer #25001 noe typisk for Drammen ved at den er brønnbuss med dørløsning 1-1-1. Fortsatt går det sånne busser i byen, men ingen av dem er røde.

KF 79510 hos Nettbuss i Drammen, 02.04.2011.

Konstaterade att jag Tyvärr inte varit i Drammen sedan 1999 ;(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2012, 09:44:38 AM
Konstaterade att jag Tyvärr inte varit i Drammen sedan 1999 ;(

Da er du kanskje heldig. I 2000 tok NSB Biltrafikk/Nettbuss over DOB, så fra da ble alle nyleverte busser blå. Og fra 01.01.2003 forsvant også DOB-navnet da Nettbuss Buskerud og DOB ble slått sammen til Nettbuss Drammen.
Mvh.
Øyvind Berg