Omflytt/förändringar Sthlm Sydväst?!

Startat av virtual1, 16 januari 2012, 11:06:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Senaste tiden sett lite bussar där de inte vart förut, 8900:orna i 576X och 577X har börjat dyka upp på 1XX-linjer vilket de inte gjort förut, har också sett Omni 52XX i Huddinge den senaste tiden, och så sent som idag stod 4741 i Huddinge Centrum och 4715 blåste förbi på Huddingevägen vid Huddinge - dock som 'Ej i trafik' men ändå... - är det tanken att bussarna ska vara mer tillgängliga överalt nu inom trafikområdet, eller vad?

Optimal

Jodå. Dessa Volvo boggi har kört på 1XX linjer förut. Nog bara du som missat. Kört dom ett antal gånger.

Gubbängen har 2 eller 3 st Omni med nr 52XX. Tror det är 4741 som är lånevagn i Gubbängen och 4715 kanske var på en tomkörning

Så inga konstigheter här.

virtual1

Citat från: Jim skrivet 16 januari 2012, 14:27:55 PM
Jodå. Dessa Volvo boggi har kört på 1XX linjer förut. Nog bara du som missat. Kört dom ett antal gånger.

Aldrig sett under hösten o då har jag ändå kuskat runt en massa i området, nu syns de jämt i t.ex. Farsta o Högdalen! -
571X och 572X däremot har ju rullat på 1XX-linjerna runt Liljeholmen/Årsta en massa tidigare. När hamnade 52XX-Omnina i Gubbängen?

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 16 januari 2012, 15:21:11 PM
Aldrig sett under hösten o då har jag ändå kuskat runt en massa i området, nu syns de jämt i t.ex. Farsta o Högdalen! -
571X och 572X däremot har ju rullat på 1XX-linjerna runt Liljeholmen/Årsta en massa tidigare. När hamnade 52XX-Omnina i Gubbängen?

Hej,

Gubbängens 8900-vagnar verkar mest trafikera 700-linjerna, men vid några tillfällen har jag sett dem på 181:an. Se bl a bild ovan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Martin S

En annan sak jag lagt märke till senaste veckorna är att flera OmniCity i 31xx-serien verkar vara flyttade från Gubbängen till Nyboda.

P.Ek

Citat från: Martin S skrivet 16 januari 2012, 19:44:34 PM
En annan sak jag lagt märke till senaste veckorna är att flera OmniCity i 31xx-serien verkar vara flyttade från Gubbängen till Nyboda.

Alla Omnicity-led är flyttade till Norrort/Täby, menade du kortvagnarna?

Ted Selander

Jo, det har flyttats litet grand, anledningen är bestämmelserna för Stockholms miljözon. 2003 år modell av dieselbuss är inte längre välkommen innanför tullarna sedan årsskiftet.

Nästa omflyttningsdatum är 13/2, då pga. nya fordonsplaner och nya tidtabeller i Tumba med omnejd (ändrad omstigningstid till/från pendeltåg).

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2012, 21:41:21 PM
Nästa omflyttningsdatum är 13/2, då pga. nya fordonsplaner och nya tidtabeller i Tumba med omnejd (ändrad omstigningstid till/från pendeltåg).

Kan du utveckla det där lite grann?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: virtual1 skrivet 16 januari 2012, 15:21:11 PM

Dom kördes dit lagom till trafikstarten av garaget. Vissa stannade kvar i Nyboda meddans vissa hamnade i gubbägen.

Optimal

Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2012, 21:41:21 PM
Jo, det har flyttats litet grand, anledningen är bestämmelserna för Stockholms miljözon. 2003 år modell av dieselbuss är inte längre välkommen innanför tullarna sedan årsskiftet.

Fast 311x vagnarna är ju ändå från 2001 så det var väll ett tag sen dom var välkommna i City?. Trotts det rullar dom nästan dagligen på 164an

Kvarne

Citat från: Jim skrivet 17 januari 2012, 03:32:44 AM
Fast 311x vagnarna är ju ändå från 2001 så det var väll ett tag sen dom var välkommna i City?. Trotts det rullar dom nästan dagligen på 164an

Där har du fel...Det var ett bra tag sedan någon sådan gick på 164an. Det brukar vara en 47xx(Nyboda-tur) och en 46xx(Gubbängen-tur).
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Optimal

Citat från: Kvarne skrivet 17 januari 2012, 04:46:37 AM
Där har du fel...Det var ett bra tag sedan någon sådan gick på 164an. Det brukar vara en 47xx(Nyboda-tur) och en 46xx(Gubbängen-tur).

Såg en för ca 2 veckor sen utanför Rosenlund som ex.

Frippe Fribas

Citat från: Jim skrivet 17 januari 2012, 03:31:56 AM
Dom kördes dit lagom till trafikstarten av garaget. Vissa stannade kvar i Nyboda meddans vissa hamnade i gubbägen.
De korta 8900:orna blev kvar i Nyboda medan de längre hamnade i Gubbängen.

Citat från: Bussmicke skrivet 17 januari 2012, 00:36:34 AM
Kan du utveckla det där lite grann?
Det blir nya tidtabeller för stora delar av trafiken runt Tumba eftersom man förlänger omstigningstiden till/från pendeln efter önskemål från resenärerna.
Samtidigt passar man på att göra diverse omstuvningar av omloppen mellan garagen när man ändå gör ett nytt tjänstepaket.
7068-69 kommer t ex med stor sannolikhet att flytta från Eriksberg till Gubbängen och det är inte osannolikt att det flyttas om fler bussar när chansen nu infinner sig.

Citat från: Jim skrivet 17 januari 2012, 14:16:28 PM
Såg en för ca 2 veckor sen utanför Rosenlund som ex.
Det låter som den mänskliga faktorn varit framme, det är några omlopp på 164:an som är felkodade i Hastus, så det går att göra fel om man inte är vaksam.
//Fredrik

Optimal

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 januari 2012, 10:35:36 AM
De korta 8900:orna blev kvar i Nyboda medan de längre hamnade i Gubbängen.

Jo. Men frågan handlade ju om Omnilinkarna i 52XX

Bussmicke

Ok. Du kan ju återkomma när det är klart vilka som flyttas var.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.