Huvudmeny

Slickepinnar

Startat av Jan I Nilsson, 14 januari 2012, 18:24:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson

Lilla Varvsgatan i Malmö, dessa markeringa ska stå här för gott. :D

the0fiskis

äru säker?
tycker det inte ser snyggt ut  med röda pinnar som sticker upp hadde varit snyggare med räcke eller blåvita(finns det såna pinnar?) eller helt enkelt skitit i det och vid korsiningar ect sätta upp skyltar  :)

Jan I Nilsson

Ganska säker, såg gatukontorets besikningsman mäta avståndet mellan dem. På o 1 (På noll ett) får det se lite tokigt ut det är hipp, den ene arkitekten efter den andre visar upp sig med sina "tokigheter". ;) Vad Tycker du om rondellen på samma gata?

Nico

Verkar lite konstigt. Sergeanter har jag för mig att dessa brukar kallas, men normalt är de inte till för att användas permanent. Skulle man börja göra skulle jag vilja påstå att det lär förta en del av effekten som gör att man reagerar lite extra vid vägarbeten mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne B.

Exakt vad är det egentligen man vill undvika att folk gör? Kör om?

//Danne

mil

Om det nu skulle bli något vitt på marken verkar det ej vara den lättaste gata att röja snö på dels uppbyggnaden i mitten. Stolparna en bra bit från den kanten och sedan ser det ut som en uppbyggnad innan trottoarkanten

pierrew

Hur tänkte man där ::)
Reflexer i halvljushöjd är ju värdelöst när det är mörkt ute, störande helt enkelt.
Men det var väl kanske nån slipsnisse som fick en Ballongresa av en annan slipsnisses företag om dem köpte X antal Zebraflexer ;)

Micke A

Vägserganter kallas dom allmänt för.
Idiotiskt att sätta upp dom så där.

Ersa

Rött och gult = Tillfällig markering.
Blått och gult = Permanent markering.

bjorn_k

Ja. Jag håller med om att snöröjningen lär svära både en och två gånger... :-S

Vita runda pinnar med blåvit reflex uppe har jag sett nånstans...men var...hjälp?

JDS

Men är det något som motsäger att det där är just en tillfällig markering? Kanske har man beställt specialdesignade superpinnar som det tyvärr är 36 månaders leveranstid på...

bjorn_k

Enda var väl att Jan I skrev att de ska stå för gott... samt om man tittar på bilden ser fastsättningen högst permanent ut.. iaf själva stålvaggan. Sergeanten däremot kan ju lätt bytas mot blågul istället...

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 14 januari 2012, 22:45:43 PM
Verkar lite konstigt. Sergeanter har jag för mig att dessa brukar kallas, men normalt är de inte till för att användas permanent. Skulle man börja göra skulle jag vilja påstå att det lär förta en del av effekten som gör att man reagerar lite extra vid vägarbeten mm.

Nja, serganter är faktiskt de här skyltarna, dvs avfartsskärmarna:

Namnet kommer av att de har vinklar som påminner om gradbeteckningarna som man tänker sig att sergeanter brukar ha :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Just det där med två streck är väl annars symbolen för en korpral medan en sergeant har tre streck?!  ;)

Skämt åsido så är väl sergeant eller rättare sagt (som Micke A skriver) vägsergeant ett samlingsnamn på de flesta, tillfälliga som fasta, streckade skyltar av denna typ.

Se t.ex. hur begreppet används i löpande text av Trafikverket i deras information.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjorn_k

Strecken eller "pomfritten" är numera inte beteckningar för vicekorpral osv utan vinklar används. 1 vinkel för vicekorpral 2 för Korpral 3 för sergeant. Strecken betecknar istället meniga med olika antal tjänsteår. Sverige har gått tillbaka till tvåbefälssystem för att bättre motsvara NATO-standard.