Huvudmeny

SL sms biljett fråga

Startat av jbnilsson, 14 januari 2012, 12:59:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Har funderat lite på hur man ska göra i följande fall:

Kunden ska resa från Slussen till Grisslinge. Hon visar en sms-biljett H-A . Om jag förstått det rätt så går det inte att komplettera med en H-B , utan hon måste ha en H-AB. Men hon kan komplettera sin sms-biljett med en förköpskupong eller endast ett klipp på remsan. Stämmer det?. Är väldigt otydligt om just detta i taxahandboken.

homer

måste väl gå alldeles utmärkt att komplettera med en HB, så brukar jag göra iallafall, de blir minst tjafs då

jbnilsson

Citat från: homer skrivet 14 januari 2012, 13:24:56 PM
måste väl gå alldeles utmärkt att komplettera med en HB, så brukar jag göra iallafall, de blir minst tjafs då

Jag gör med så, men nåt säger mig att det kan vara fel. Och som du vet, varje felvisering kan kosta 10000 kronor. Samt man vill ju hjälpa kunden så den verkligen har rätt biljett om det nu skulle komma en kontrollant.


mil

Citat från: jbnilsson skrivet 14 januari 2012, 13:44:31 PM
Jag gör med så, men nåt säger mig att det kan vara fel. Och som du vet, varje felvisering kan kosta 10000 kronor. Samt man vill ju hjälpa kunden så den verkligen har rätt biljett om det nu skulle komma en kontrollant.

10000 ????????????????????? det var dyra böter för fel biljett

Ersa

Ett väldigt vanligt misstag är att folk tror att A är för resa inom en zon, och då vilken zon som helst. Och vidare AB för vilka två zoner som helst. Det är således inte ovanligt att HA och RA dyker upp på sms för resor inom zon C norra, dvs Norrtälje kommun.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 14 januari 2012, 13:24:56 PM
måste väl gå alldeles utmärkt att komplettera med en HB, så brukar jag göra iallafall, de blir minst tjafs då

Jo, då har resenären en biljett i A och en i B, och har betalt 2 x 36 = 72 kr. Är tidsgiltigheten överlappande ska det fungera.
En komplettering skulle kostat 36 + 18 = 54 kr, men är alltså inte möjlig med en sms-biljett för zon A i grunden.

jbnilsson

Citat från: Ted S skrivet 14 januari 2012, 17:35:52 PM
Jo, då har resenären en biljett i A och en i B, och har betalt 2 x 36 = 72 kr. Är tidsgiltigheten överlappande ska det fungera.
En komplettering skulle kostat 36 + 18 = 54 kr, men är alltså inte möjlig med en sms-biljett för zon A i grunden.

Under förutsättning att kunden har H-A sen innan. Om Hon har H-B och kliver på i slussen så kan inte den kompletteras med H-A eftersom H-B är ogiltig där?. Då måste hon skicka H-AB ?.

Iaf är det så med remsorna. 2 st B stämplar gäller inte i zon A, så då ska det stämplas 3 st nya i detta fallet, även fast giltighetstiden inte gått ut på B-stämplarna.

homer

Citat från: jbnilsson skrivet 14 januari 2012, 18:52:59 PM
Under förutsättning att kunden har H-A sen innan. Om Hon har H-B och kliver på i slussen så kan inte den kompletteras med H-A eftersom H-B är ogiltig där?. Då måste hon skicka H-AB ?.

Iaf är det så med remsorna. 2 st B stämplar gäller inte i zon A, så då ska det stämplas 3 st nya i detta fallet, även fast giltighetstiden inte gått ut på B-stämplarna.

med den inställningen slutar de snart med att du får tvätta bussar, tyvärr... det är möjligen korrekt utifrån Taxehandboken men resenärerna kommer med klagomål till SL och de kan i längden kosta dig jobbet, TYVÄRR

kan tex säga att hon kunderna ringer till SL och säger att deras kort har gått ut och att försäljningsstället inte har öppnat på Värmdö så dem kan köpa nytt, säger Kundtjänst att dem ska prata med föraren så kan dem åka med gratis till Slussen och fylla på där.... har hänt många gånger....

Rojje

Citat från: homer skrivet 14 januari 2012, 19:52:52 PM
kan tex säga att hon kunderna ringer till SL och säger att deras kort har gått ut och att försäljningsstället inte har öppnat på Värmdö så dem kan köpa nytt, säger Kundtjänst att dem ska prata med föraren så kan dem åka med gratis till Slussen och fylla på där.... har hänt många gånger....

Har någon på kundtjänst sagt detta direkt till dig eller är det en trafikant som sagt till dig att kundtjänst sagt ovanstående? Misstänker det sista och det är nog kunden som inte är ärlig, tror jag.

yngrot

Är en klassiker att de talat med "någon" som lovat dem åka med tyvärr väldigt sällan sant
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MartinMartin

Citat från: jbnilsson skrivet 14 januari 2012, 18:52:59 PM
Under förutsättning att kunden har H-A sen innan. Om Hon har H-B och kliver på i slussen så kan inte den kompletteras med H-A eftersom H-B är ogiltig där?. Då måste hon skicka H-AB ?.

Iaf är det så med remsorna. 2 st B stämplar gäller inte i zon A, så då ska det stämplas 3 st nya i detta fallet, även fast giltighetstiden inte gått ut på B-stämplarna.

Varför ska du stämpla 3 kuponger, räcker väl med att du stämplar 2 kuponger i Zon A så har resenären giltig biljett både i zon A, och den sen tidigare i zon B, han/hon
ska väl ändå inte behöva ha 2 biljetter för zon B. Han/hon åker ju som sagt ändå på en extra kupong för sitt misstag att inte betala korrekt från början.

buskörare

Citat från: mil skrivet 14 januari 2012, 14:39:35 PM
10000 ????????????????????? det var dyra böter för fel biljett
Avtalen ser ut så där. Keolis får böta 10000 till SL om föraren blir påkommen att släppa på en resenär med felaktig biljett.

jbnilsson

Citat från: buskörare skrivet 15 januari 2012, 11:54:56 AM
Avtalen ser ut så där. Keolis får böta 10000 till SL om föraren blir påkommen att släppa på en resenär med felaktig biljett.
Hur ska man göra i följande fall som förare?

2 vuxna personer står vid en ödslig hållplats ute på ingarö sent en söndagskväll och vill åka till slussen. De har varken remsa eller pengar på mobilen. Det är sista bussen på kvällen. Ska man låta dem åka med?. Svårt att lämna kvar dem där ute, men om man tar dem med, och nån annan resenär ombord anmäler det till sl, för att denna var tvungen att betala för sen resa, och sen blir förbannad för att andra får åka gratis. Det kostar då Keolis 20000 kronor i vite, samt föraren får säkert en varning. Om han inte tar med resenärerna utan biljett, så blir det liv för det.

Hur skulle ni göra?. 

Jag skulle låtit dem åka med, men inget jag gillar.

Carl Eric

Nu så är jag kanske inte rätt person att svara på detta eftersom att jag inte kör buss men rent spontant brukar jag känna att personer som medvetet struntar i att köpa biljett, de har ingen rätt att åka med, oavsett tidpunkt! Däremot om man förklarar situationen och frågar snällt så är det ju en annan sak.

Exempel som jag tycker händer ganska ofta när jag åker, både i city och N-V: två killar i 12-års åldern kliver på en kväll efter klockan 19. Den första lägger på kortet och det lyser grönt. Den andra tar sitt kort och rör det snabbt över läsaren som inte hinner läsa av. Detta gör han två-tre gånger innan han fortsätter bakåt. Ibland blir det reaktion från föraren, ibland inte. Personligen tycker jag att det är ganska självklart att denna person inte har en fritidsbiljett. Han har alltså inte försökt köpa ny biljett, således skall han inte få åka med!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!