SL sms biljett fråga

Startat av jbnilsson, 14 januari 2012, 12:59:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Jag hade inte släppt på honom utan tillsägelse. Men vi kan inte lämna 12-åringar ensamma kvar vid hållplatsen oavsett tidpunkt på dygnet. Jag brukar dra gränsen vid 15 år, men det beror självklart på omständigheterna. Inte lämnar jag en 15-åring kvar sent på kvällen vid Slussen t.ex. Men nog skulle jag neka en vuxen att resa utan biljett, iaf från slussen på en nackalinje där bussarna går var 1o - 15 minut.

Andreas91

Citat från: Carl Eric skrivet 15 januari 2012, 13:52:52 PM
Nu så är jag kanske inte rätt person att svara på detta eftersom att jag inte kör buss men rent spontant brukar jag känna att personer som medvetet struntar i att köpa biljett, de har ingen rätt att åka med, oavsett tidpunkt! Däremot om man förklarar situationen och frågar snällt så är det ju en annan sak.

Exempel som jag tycker händer ganska ofta när jag åker, både i city och N-V: två killar i 12-års åldern kliver på en kväll efter klockan 19. Den första lägger på kortet och det lyser grönt. Den andra tar sitt kort och rör det snabbt över läsaren som inte hinner läsa av. Detta gör han två-tre gånger innan han fortsätter bakåt. Ibland blir det reaktion från föraren, ibland inte. Personligen tycker jag att det är ganska självklart att denna person inte har en fritidsbiljett. Han har alltså inte försökt köpa ny biljett, således skall han inte få åka med!

Jag har märkt att Accessmaskinerna inte alltid är att lita på. Jag tror på det du säger. Jag tycker bara att bussarnas accessmaskiner varierar betänkligt:

- en del läsare tycks läsa av biljetten i en snabb rörelse
- vissa läsare låter ingenting när biljetten är godkänd, utan börjar låter först när det blir fel.
- vissa läsare är igång men läser inte av vissa biljetter

Sista exemplet drabbades jag av en gång på SLs linje 540. Jag hade rest med 509 och skulle precis byta buss för vidare färd. Jag tog fram biljetten och lade den på läsaren. Den visade någon form av felkod och tjöt till. Föraren frågade varför jag åkte på en ogiltig biljett och jag vart förvånad över att det inte fungerade. Biljetten var nämligen giltig åtminstone ytterligare en vecka och hade fungerat utmärkt på 509:an. Jag försökte förklara för honom om situationen, men han var helt ointresserad av det. Så det vart för mig att punga ut med en sms-biljett och att få irriterande blickar på en resten av resan.

Jag håller mig oftast sansad, men där vart jag rätt irriterad. Så fort jag klev av bussen så tog jag mig till närmaste SL access automat och nog var det en giltig biljett på kortet! Jag var nära att greppa kvittot till biljetten och visa den för bussföraren som bevis på att accessmaskinen hade flippat ur. Jag avstod dock, men det ångrar jag. Jag kan nämligen nästa slå vad om att samma problem skulle drabba många studenter efter mig.




jbnilsson

#17
Jag tar mig alltid tid att göra en kontroll vilka biljetter det finns på kortet innan jag kräver en annan biljett. Då kan man förklara för kunden vad som är fel med.

Vi får inte neka kunden resa om vi inte kan se om biljetten är ogiltig.  Finns nåt typ '' skrivfel '' som det står oavsett hur man vänder och vrider på kortet. Ett sånt kort är inte automatiskt ogiltigt, utan man ska låta kunden resa, men hänvisa till sl-center.

Finns det däremot ingen biljett på kortet, eller biljett som är ogiltig, så har vi rätt att neka ombordstigning. Detta förutsätter då att kortet går att läsa, och vi kan se att det saknas giltig biljett.

Carl Eric

Om man använder Accessmaskinerna på rätt sätt så fungerar de bra. Lägger man biljetten rakt på det blåa området och håller stilla så läses den av, alltid. (Om maskinen är påslagen). Den stora läsaren ("hajen") brukar inte ge ifrån sig någon signal men om man läser i rutan ser man att det lyser grönt.

Annars kan man, precis som jbnilsson säger, be föraren att kolla vilka biljetter som finns på kortet. Tror att det är andra knappen ovanifrån på högersida...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 15 januari 2012, 14:35:57 PM
Sista exemplet drabbades jag av en gång på SLs linje 540. Jag hade rest med 509 och skulle precis byta buss för vidare färd. Jag tog fram biljetten och lade den på läsaren. Den visade någon form av felkod och tjöt till. Föraren frågade varför jag åkte på en ogiltig biljett och jag vart förvånad över att det inte fungerade. Biljetten var nämligen giltig åtminstone ytterligare en vecka och hade fungerat utmärkt på 509:an. Jag försökte förklara för honom om situationen, men han var helt ointresserad av det. Så det vart för mig att punga ut med en sms-biljett och att få irriterande blickar på en resten av resan.

Denna händelse skulle förmodligen aldrig inträffa i Roslagen. Att Accessläsarna krånglar ofta vet alla förare om, och uppåt var 10:e kort kan visa rött (och påstå "ogiltig biljett") en vanlig vardagmorgon. Då får resenären ta bort kortet, vänta 2 sekunder för att sedan visa det igen. Då blir det oftast grönt på andra försöket. I vissa extremfall har ett tredje försök krävts. Detta är sedan länge vardagsmat bland "mina" pendlare, som numera gör detta på automatik.
Men jag inser att mina resenärer till över 95% är vana pendlare som har full koll på allt, och att jag inte kan förvänta mig att det går lika smidigt i andra områden där det finns fler osäkra och ovana resenärer samt förare med inte lika stor helhetsinsyn på tekniken.

bjorn_k

Pip eller inte pip från maskinerna går lätt att ställa in... och att den visar "ogiltigt kort" "ogiltig biljett" eller "skrivfel" eller nåt av dom andra felmeddelandena är som Erik säger inget ovanligt. Bara försöka igen ett par gånger, efter andra försöket brukar jag säga åt resenären att prova den andra apparaten i det fall sådan finns. Oftast går det bra:)

Ted Selander

Jag gör en trådavvikelse till E-län, och morgonens resa på linje 665. På vischan mellan Väderstad och Hogstad har vi stannat för påstigande. Precis när det är dags att köra, kommer en bil med en eftersläntrare och "prejar" bussen. Ungdomen hoppar på, men hittar inget giltigt kort, det bara piper rött. Vederbörande lommar av igen utan att argumentera eller ens vädja till chauffören. Vi kör, och jag ser hur mobiltelefonen går igång vid vägkanten.
Efter en stund år det långsamt. Den uppringda bilen har hunnit en bra bit, men tappar nu tempo för att kunna prata i telefon och samtidigt hitta någonstans att vända åter mot den olyckliga ungdomen. En inte helt lyckad måndagmorgon för den familjen.
I Östergötland finns sms-biljett endast i tätorterna, och kontanterna är förstås borta.

En reflektion: Att vara förberedd tycks inte vara tidens melodi.

yngrot

Nej där har du rätt Ted S  inte många verkar förbereda sig ett dugg .. I fredags när jag körde natt turen kom 4 tjejer i lung takt 10 sek före det var dax att köra som tur var hade de periodkort att stämpla..  Och i går på halva turen kom 3 grabbar på och försökte få åka på fel komunladdning och de visste detta mycket väl eftersom de visa remsa med utskrift på de trodde väl inte att jag skulle bry mig om att läsa på den .. efter viss diskussion gick de av till och med övriga resenärer sa till dem vilket inte är avnligt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Tänk om man skulle förbereda sig lika dåligt på andra vis. Tanka personbilen med bara några få liter några minuter inför varje körning, och sitt kontantkort till mobilen med 3-4 kr direkt inför varje samtal...

JDS

Citat från: jbnilsson skrivet 14 januari 2012, 18:52:59 PM
Under förutsättning att kunden har H-A sen innan. Om Hon har H-B och kliver på i slussen så kan inte den kompletteras med H-A eftersom H-B är ogiltig där?. Då måste hon skicka H-AB ?.

Iaf är det så med remsorna. 2 st B stämplar gäller inte i zon A, så då ska det stämplas 3 st nya i detta fallet, även fast giltighetstiden inte gått ut på B-stämplarna.

Nja, det där är två olika saker. Om hon har en sms-biljett för zon B, så gäller den ju fortfarande i den zonen. Löser hon då en HA så har hon ju en biljett för varje sida om zongränsen, vi kan uttrycka det som att oavsett vid vilket tillfälle längs resan vi gör kontrollen så har hon en giltig biljett. Då accepteras kombinationen.

I kupongfallet är det annorlunda. Där föreskriver taxehandboken uttryckligen att resenären måste köpa/stämpla ny biljett för fortsatt resa. Man skall helt enkelt bortse från redan stämplade kuponger, om passagerarens biljett inte är giltig i den zon där den uppvisas. Därför skall den som dyker upp vid Slussen med två kuponger stämplade i zon B och vill åka till zon B stämpla tre kuponger.

Passageraren kan eventuellt fuska: Låt oss säga att B-biljetten är på lösa kuponger eller de två sista kupongerna på ett förköpshäfte, då skulle hon kunna mörka sitt innehav av den biljetten, säga att hon ska till Henriksdal (zon A) och du stämplar två kuponger, kommer sedan kontrollen så blir det sannolikt inga problem eftersom hon vid varje tillfälle har en giltig biljett, möjligen blir det diskussion om kontrollen sker precis då zongränsen passeras. Jag ser inte detta som något större problem, i båda fallen har hon redan betalat mer än vad det hade kostat att göra rätt från början, det är värre med folk som regelmässigt åker utan någon biljett överhuvudtaget eller på andra sätt snyltar på samhället.

Andy

Citat från: JDS skrivet 16 januari 2012, 12:14:22 PM
I kupongfallet är det annorlunda. Där föreskriver taxehandboken uttryckligen att resenären måste köpa/stämpla ny biljett för fortsatt resa. Man skall helt enkelt bortse från redan stämplade kuponger, om passagerarens biljett inte är giltig i den zon där den uppvisas. Därför skall den som dyker upp vid Slussen med två kuponger stämplade i zon B och vill åka till zon B stämpla tre kuponger.
Här kan jag tycka att SL:s regler är fullständigt kundfrånvända och otidsenligt stelbenta. Jag tycker att om kunder som är obekanta med systemet och inte vet hur många kuponger som krävs, eller kanske får felaktiga stämplar från en annan chaufför, ska kunna göra rätt för sig utan att det ska kosta dubbelt så mycket.

Ett exempel: Jag står i Orminge centrum (zon B) och ska köra 417 till Hasseludden (zon B). 471 anländer från Slussen (zon A) och passagerare som kanske ska på Yasuragi promenerar över till min buss. Någon visar upp två A-stämplar (kanske stämplade i tunnelbanan och sedan uppvisade för busschauffören på 471 i Slussen). Då kommer jag att dels påpeka att kunden har för få kuponger, men sedan vrida min stämpel till zon A, stämpla den kupongen som borde stämplats av 471:ans chaufför, och sedan vrida stämpeln tillbaka till zon B. SL har fått betalt, rätt antal kuponger är använda och alla borde vara nöjda och glada. Kostnaden för resenärens/chaufförens misstag i Slussen består av att resenären riskerat böter på sträckan Skurustugan-Orminge centrum.

Fel enligt SL:s taxeregler måhända, men det skadar ingen och det puffar upp kundnöjdhetssiffrorna, vilket borde vara positivt i slutändan.

Citat från: buskörare skrivet 15 januari 2012, 11:54:56 AM
Avtalen ser ut så där. Keolis får böta 10000 till SL om föraren blir påkommen att släppa på en resenär med felaktig biljett.
Nu gissar jag bara, men jag tror inte att någon som lyckats lura chauffören med en felaktig biljett genererar de där 10000 kronorna, utan snarare om chauffören bara vinkar förbi folk, eller om biljettmaskinen inte är igång, eller liknande.

buskörare

Citat från: Andy skrivet 16 januari 2012, 13:04:03 PM
Nu gissar jag bara, men jag tror inte att någon som lyckats lura chauffören med en felaktig biljett genererar de där 10000 kronorna, utan snarare om chauffören bara vinkar förbi folk, eller om biljettmaskinen inte är igång, eller liknande.

Ja, det var ungefär det jag skrev.

JDS

Citat från: Andy skrivet 16 januari 2012, 13:04:03 PM
Här kan jag tycka att SL:s regler är fullständigt kundfrånvända och otidsenligt stelbenta. Jag tycker att om kunder som är obekanta med systemet och inte vet hur många kuponger som krävs, eller kanske får felaktiga stämplar från en annan chaufför, ska kunna göra rätt för sig utan att det ska kosta dubbelt så mycket.

Ett exempel: Jag står i Orminge centrum (zon B) och ska köra 417 till Hasseludden (zon B). 471 anländer från Slussen (zon A) och passagerare som kanske ska på Yasuragi promenerar över till min buss. Någon visar upp två A-stämplar (kanske stämplade i tunnelbanan och sedan uppvisade för busschauffören på 471 i Slussen). Då kommer jag att dels påpeka att kunden har för få kuponger, men sedan vrida min stämpel till zon A, stämpla den kupongen som borde stämplats av 471:ans chaufför, och sedan vrida stämpeln tillbaka till zon B. SL har fått betalt, rätt antal kuponger är använda och alla borde vara nöjda och glada. Kostnaden för resenärens/chaufförens misstag i Slussen består av att resenären riskerat böter på sträckan Skurustugan-Orminge centrum.

Fel enligt SL:s taxeregler måhända, men det skadar ingen och det puffar upp kundnöjdhetssiffrorna, vilket borde vara positivt i slutändan.

Nja, det är inte så säkert. Du glömmer ju att på detta sätt får den eventuellt lata föraren på 471:an aldrig höra att han har gjort fel. Han kan sitta och fortsätta vifta förbi folk, om det nu är det han gör, och bidra till dålig kundnöjdhet i all oändlighet. Reta i stället upp kunden genom att rita ett stort kryss med kulspetspennan över den gamla stämpeln och stämpla två nya kuponger, säg trevlig resa med ett brett leende och hänvisa till Kundtjänst om det blir problem. (Nej jag gör inte heller alltid så  ;D)

Andy

Citat från: JDS skrivet 17 januari 2012, 00:03:28 AM
Nja, det är inte så säkert. Du glömmer ju att på detta sätt får den eventuellt lata föraren på 471:an aldrig höra att han har gjort fel. Han kan sitta och fortsätta vifta förbi folk, om det nu är det han gör, och bidra till dålig kundnöjdhet i all oändlighet. Reta i stället upp kunden genom att rita ett stort kryss med kulspetspennan över den gamla stämpeln och stämpla två nya kuponger, säg trevlig resa med ett brett leende och hänvisa till Kundtjänst om det blir problem. (Nej jag gör inte heller alltid så  ;D)
Känns som att det finns smidigare sätt att framföra kritik mot kollegan på, än att låta kunden straffas först. Men visst, felet ska ju påtalas, gärna till både kund och den andra föraren.